Från dejt till webbutik

För drygt tre år sedan publicerade Anna Isidorsson ett gästinlägg på denna blogg. Ett i sammanhanget ovanligt utelämnande blogginlägg; ”Att dejta en SEO:are”. Det blev inte mindre utelämnande av att den omnämnda SEO:aren var jag.

Nu har det som sagt gått tre år och mycket har förändrats. Efter att vi veckopendlat till varandra ungefär tre varv runt jorden är vi sedan i mitten av juni både förlovade och sambos. Både jag och Anna har fått nya perspektiv på livet. Även om SEO fortfarande är bland det roligaste man kan göra med kläderna på så finns det annat som också fått minst lika mycket betydelse. Även för Anna har sökmotoroptimeringen mognat som företeelse och jag tror att hon börjar få hyfsat bra koll på vad det handlar om. Nu har hon, tillsammans med mig, dessutom tagit steget att ge sig in i konkurrensen i Googles sökresultat i ett av de svårare segmenten. Vi har nämligen blivit med webbutik.

Att satsa på att starta upp en webbutik samtidigt som man har upp över öronen med jobb kanske inte är att rekommendera men just nu känns det helt rätt. Ny kunskap är inte så tungt att bära. Webbutiken heter Gosa heminredning och sortimentet är allt från inredningsdetaljer till spännande aromalampor från Lampe Berger.

Nu befinner sig butiken i ett uppstartsläge minst sagt. Idag är det tre dagar sedan den sjösattes och vi har laddat upp med ett rejält lager. Även om jag jobbat med webbutiker och var med om att bygga första webbutiken redan 1997 så är det ändå speciellt att driva sin egna butik tillsammans med just Anna. Självklart kommer jag blogga om detta speciella projekt och allt som inträffar under resans gång. Det kan till och med hända att Anna gör comeback som bloggerska och ger sin syn på saken.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet.

Vad är Mobile first index?

Hittills har sökresultatet först och främst utgått från webbplaster som anpassats till datoranvändare, så kalladde desktop-versionen av en webbplats. Sökresultatet har bestämts utifrån signaler från Googlebot med destop  user agent, samtidigt som  den mobila versionen haft betydelse också.

Det nya blir att Google ser mobila användare som primär användargrupp och därmed blir Googles sökresultat baserat på webbplatsernas mobila versioner.

Detta kan ställa till lite problem för vissa och därför finns det en rad åtgärder att ta till för vinna istället för att förlora positioner.

Vad behöver man göra och tänka på för att lyckas i Google mobile first index?

  1. Använd en responsiv lösning för din mobilanpassning istället för exempelvis en mobilversion med annan URL jämfört med desktopversionen.
  2. Använd samma innehåll på bägge versionerna. Det finns de som har en nedbantad mobil version sett till text. Har du haft en sida som rankat bra så finns det all anledning att också visa samma text på den mobila versionen för att inte riskera att tappa positioner när mobile first index är ett faktum.
  3. Även bilder är innehåll. Använd samma slags bilder med samma alt-taggar på både mobila- och desktopversionen.
  4. Ha ett extra koll på hur den mobila sidan laddas för numera är det ingen tvekan om att laddningstiden är en rankingfaktor med stor betydelse. Det handlar dels om hur sidan är optimerad för att laddas och renderas och det kan du kolla med Googles verktyg PageSpeed Insights här. En webbplats kan laddas långsamt även om den är optimerad och klarar av att undvika rött i PageSpeed Insights, kontrollera därför  hur snabbt sidan laddas med exempelvis GTMetrix.
  5. Hur ser navigationen ut? Kontrollera ordentligt att Google kan följa länkarna även på den mobila versionen.
  6. Glöm inte bort konverteringen. De flesta besökare är numera mobila för de flesta branscher. Visst finns det undantag som exempelvis industrisektorn men man förlorar ingenting på att vara bra oavsett. Många webbplaster har en tydligare ”Call to action” på sin desktopversion.  Se därför till att den mobila versionen blir lika bra om inte bättre än desktopvarianten.

LIstan på saker att göra för att undvika haverier i sökresultatet när Google skiftat till mobile first index kan säkert göras längre. Har du fler saker som behöver prioriteras så tveka inte att kommentera.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

 

Få mer trafik från Google genom att skapa innehåll och webbplatser med hög kvalitet

Skapa innehåll som Google älskar

Google kan inte älska, vare sig innehåll eller något annat, men bra innehåll och bra webbplatser gynnas i sökresultatet.

Det finns mängder av guider och kurser med inriktningar som Lär dig skriva för Google och liknande. De vill visa oss hur man ska göra för att ranka bättre än konkurrenterna i Googles vertikal.

Syftet med denna artikel är att gå lite djupare i ämnet och även ta upp sådant som Google kommunicerar har betydelse. Läs mer

Optimera landningssidan med onpage-optimering

Allt vad du gör på din webbplats har betydelse för hur du rankar i Googles sökresultat.

Här handlar det om sidnivå och artikeln fokuserar på grundläggande insatser för vad du kan göra för att just den aktuella sidan ska ranka bättre.

Det handlar framförallt om att ranka med givna sökord och sökbegrepp, men även fånga upp möjligheten att ranka med variationer.

Alla artiklar, blogginlägg, produktsidor och informationssidor tjänar på att få sin dos av onpage-optimering.

Även om sökmotoroptimeringen blivit mer komplex än att fixa titlar, meta description, rubriker och textinnehåll så kan insatser med fokus på just dessa element få en helt avgörande betydelse för hur sidan syns i sökresultatet. Läs mer

Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer.

Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla.

Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel  besökare konverterar. SEO kan helt enkelt öka det som kallas konverteringsgrad. Artikeln publicerades första gången 2014 men är uppdaterad 2017-10-17. Läs mer

Vad är din inställning till negativ SEO?

Det existerar nog inom alla branscher och områden. Fenomenet att det finns vissa som lägger tid och kraft på att försöka sabotera för konkurrenterna istället för att lägga all energi på att göra något bra själv. Det är aldrig bra och förhoppningsvis straffar det sig i slutändan. Inom sökmotoroptimering kallas det för negativ SEO. Läs mer

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader. Läs mer

Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

Google visar ofta en faktaruta, eller snippet som det kallas, i sökresultet. Den benämning Google använder är utvalda utdrag i sökresultatet. Detta visas inte för alla ämnen men för många. Den dyker ofta upp som svar på frågan ”Vad är …?” och liknande frågor. Att informationen visas i en snippet är ingen garanti för att det är sant och det är heller inte som del av ”Knowledge Graph”. Läs mer

Näringsbrist vad gäller innehåll är döden för SEO

Det finns numera vissa grundläggande saker som har minst sagt stor betydelse för sökmotoroptimeringen. Har du inget vettigt att säga eller någon vettig tjänst att erbjuda så rankar du inte lika bra. Visst kan du forfarande ranka halvbra med en sajt som har brister både med teknik och innehåll, men att inte prioritera innehåll är ingen framgångsfaktor. Läs mer

SEO handlar oftast om kvalificerade gissningar

Jag har precis läst ännu en SEO-guide. I detta fallet en nybörjarguide.

Dessa, om jag tillåts vara lite fördomsfull, fokuserar oftast på tekniska beskrivningar av onpage-optimering uppblandat med lite andra ingredienser, lite osorterat efter smak och tycke. Just sådana guider tenderar att missa det som faktiskt är avgörande idag för att en webbplats ska ranka bra. Läs mer