Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer.

Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla.

Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel  besökare konverterar. SEO kan helt enkelt öka det som kallas konverteringsgrad. Artikeln publicerades första gången 2014 men är uppdaterad 2017-10-17. Continue Reading…

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader. Continue Reading…

Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

smärki perki

Google visar ofta en faktaruta, eller snippet som det kallas, i sökresultet. Den benämning Google använder är utvalda utdrag i sökresultatet. Detta visas inte för alla ämnen men för många. Den dyker ofta upp som svar på frågan ”Vad är …?” och liknande frågor. Att informationen visas i en snippet är ingen garanti för att det är sant och det är heller inte som del av ”Knowledge Graph”. Continue Reading…

Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

Per Holknekt

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det verkar så tvekade inte Per Holknekt inte många sekunder utan reggade varumärket för detta nya uttryck. Nu äger alltså Per Holknekt covfefe som varumärke i hela Europa. Continue Reading…

Lyckas Aftonbladet bättre än Expressen i Google

Vid en snabbtitt så verkar det som om Aftonbladet rankar ungefär, eller till och med lite drygt, 50% bättre än Expressen sett till mängd organisk trafik. I alla fall om man får tro på Semrush analys som baserar sig på deras beräkningar. Utgångspunkten är vilka sökord de kan identifiera och se ranking för i kombination med uppskattad sökvolym. Det är med andra ord uppskattade siffror och eftersom jag inte har tillgång till statistik från vare sig Aftonbladet eller Expressen. Continue Reading…