Hem » Blogg om sökmotoroptimering (SEO)

Vikten av nytt innehåll som rankingfaktor

Det var 2014 denna blogg avancerade ordentligt i sökresultatet med sökordet sökmotoroptimering, även SEO, efter att det bloggats kontinuerligt i över 30 dagar dagligen. Hur stor betydelse hade innehållet? Var det länkarna som bloggen samtidigt fick som var avgörande? Det är frågor som är svårt att ge exakt svar på. Efter denna blogginsats har andra [...]

By | 2018-08-19T08:59:13+00:00 augusti 19th, 2018|SEO|0 Comments

De kommunala webbplatserna riskerar att slarva bort sin synlighet i Google

För de flesta företag är hög och bra synlighet i Googles sökresultat detsamma som fler affärer och fler kunder online. Därför har sökmotoroptimering blivit en kompetens som efterfrågas allt mer. Kommunernas webbplatser är viktiga ur ett demokratiperspektiv. Det handlar om att ha en hög tillgänglighet. Därför kan man dra slutsatsen att synligheten i Google är viktig [...]

By | 2018-08-19T08:38:22+00:00 april 24th, 2018|Artikel|0 Comments

Från dejt till webbutik

För drygt tre år sedan publicerade Anna Isidorsson ett gästinlägg på denna blogg. Ett i sammanhanget ovanligt utelämnande blogginlägg; "Att dejta en SEO:are". Det blev inte mindre utelämnande av att den omnämnda SEO:aren var jag. Nu har det som sagt gått tre år och mycket har förändrats. Efter att vi veckopendlat till varandra ungefär tre [...]

By | 2017-11-09T18:23:33+00:00 november 9th, 2017|E-handel|0 Comments

Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet. [...]

By | 2017-10-30T16:37:06+00:00 oktober 30th, 2017|Google, Google uppdateringar, SEO|0 Comments

Få mer trafik från Google genom att skapa innehåll och webbplatser med hög kvalitet

Skapa innehåll som Google älskar Google kan inte älska, vare sig innehåll eller något annat, men bra innehåll och bra webbplatser gynnas i sökresultatet. Det finns mängder av guider och kurser med inriktningar som Lär dig skriva för Google och liknande. De vill visa oss hur man ska göra för att ranka bättre än konkurrenterna i [...]

By | 2018-08-19T08:43:09+00:00 oktober 22nd, 2017|Content Marketing, SEO|4 Comments

Optimera landningssidan med onpage-optimering

Allt vad du gör på din webbplats har betydelse för hur du rankar i Googles sökresultat. Här handlar det om sidnivå och artikeln fokuserar på grundläggande insatser för vad du kan göra för att just den aktuella sidan ska ranka bättre. Det handlar framförallt om att ranka med givna sökord och sökbegrepp, men även fånga [...]

By | 2018-01-08T08:28:56+00:00 oktober 22nd, 2017|Content Marketing, SEO|0 Comments

Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer. Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla. Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det [...]

By | 2017-10-17T11:34:51+00:00 oktober 17th, 2017|E-handel, Konvertering, SEO|0 Comments

Vad är din inställning till negativ SEO?

Det existerar nog inom alla branscher och områden. Fenomenet att det finns vissa som lägger tid och kraft på att försöka sabotera för konkurrenterna istället för att lägga all energi på att göra något bra själv. Det är aldrig bra och förhoppningsvis straffar det sig i slutändan. Inom sökmotoroptimering kallas det för negativ SEO. [...]

By | 2017-10-16T07:33:08+00:00 oktober 15th, 2017|SEO, Straff och filter|5 Comments

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt [...]

By | 2018-08-19T09:09:16+00:00 oktober 12th, 2017|Google, Google uppdateringar, SEO|0 Comments

Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

Google visar ofta en faktaruta, eller snippet som det kallas, i sökresultet. Den benämning Google använder är utvalda utdrag i sökresultatet. Detta visas inte för alla ämnen men för många. Den dyker ofta upp som svar på frågan ”Vad är …?” och liknande frågor. Att informationen visas i en snippet är ingen garanti för att det [...]

By | 2017-10-16T07:33:31+00:00 oktober 9th, 2017|Google|2 Comments