Hem » Blogg om sökmotoroptimering (SEO) » 404 eller redirect 301 när produkter upphör?

404 eller redirect 301 när produkter upphör?

Slutsåld produkt SEO

Det är inte helt ovanligt att en produkt eller tjänst av någon anledning försvinner från utbudet. Vad ska man då göra med sidorna på webbplatsen eller webbutiken som plötsligt inte är aktuella? Detta är en frågeställning som dyker upp då och då och de svar man ser är verkligen varierande.

1. Vissa anser att det mest korrekta är att låta besökarna mötas av en 404-sida, vilket säger att sidan som de tänkt besöka inte finns. Sidan har helt enkelt tagits bort.

2. Andra anser att man ska göra en Redirect 301 (vidarbefordra) till det innehåll ( i detta fallet den produkt) som är mest lik produkten som upphört, vilket säger att innehållet är flyttat till en annan sida (URL).

3. Ett tredje alternativ är att behålla sidan  (produktsidan) och där beskriva att produkten inte längre finns men att ge information om andra liknande produkter.

Det finns fördelar och nackdelar med alla tre alternativen

Om man väljer att satsa på alternativ 1.) så är det viktigt att man gör något vettigt av 404-sidan. Den bör vara informativ och ge besökaren nya alternativ. Detta alternativet är nog det sämsta sett till sökmotoroptimeringen. Länkar till den ursprungliga sidan kommer inte längre ge styrka åt webbplatsen och det kan ge försämrade rankingar i Googles sökresultat för flera produkter.  Gång på gång har jag stött på åsikten att det följer en webbstandard och att Google anser att man ska göra en 404 (det vill säga ta bort sidan), men Matt Cutts avråder 404 för mindre webbutiker. Hans råd är att istället visa upp relaterade produkter. För de större webbutikerna anser han att det är bättre med en 404, under förutsättning att den är genomtänkt.

För stora webbutiker finns en Meta-tagg för att deklarera att innehåll inte längre gäller, vilken Google introducerade redan 2007.  I korthet säger Meta-taggen att sidan upphört ett visst datum och Google kommer då att avindexera innehållet.

Ex) <META NAME=”GOOGLEBOT” CONTENT=”unavailable_after: 1-Aug-2013 15:00:00 EST”>

Ur ett SEO-perspektiv finns det helt klart mest fördelar med en ”Redirect 301”. Jag anser att denna metod även gynnar besökaren mest. Genom att vidarbefordra besökaren till sidan som visar den mest liknande produkten så ger man besökaren det näst bästa alternativet, samtidigt som man behåller kraften från inkommande länkar. Vissa hävdar säkert att detta medför en risk, men det är mer risk med att låta bli. Sedan gäller det givetvis att vara förnuftig. Om butikens sortiment förändras avsevärt så blir det många vidarbefordringar och det kan kanske under vissa omständigheter ge negativa konsekvenser.

Det tredje alternativet kan öka möjligheterna att en viss position behålls, men då för en produkt som inte längre erbjuds och det är kanske inte det mest kundvänliga alternativet. Det kan till och med skicka negativa signaler. De tvingas då klicka sig vidare för att leta andra alternativ.

Matt Cutts ger i nedanstående video råd om hur han och Google vill att webbutikerna ska agera.

Gör skillnad på när en produkt upphör och när en produkt är tillfälligt slut.

Det är stor skillnad på när A.) En produkt upphör för gott och B.) En produkt tas tillfälligt bort ur sortimentet. Om en produkt förväntas komma tillbaka, antingen i ursprunglig form eller som en variant, så behåll sidan och kommunicera detta. Dela aktuell information om vad som hänt och när produkten återkommer i sortimentet. Att ta bort sidan eller vidarbefordra besökaren med en redirect 301 är direkt dåligt i detta läget. Det går att ångra en redirect 301, men man vet aldrig i förväg hur Googles algoritmer ska tolka sådana ändringar.

By | 2018-08-26T07:13:52+00:00 mars 23rd, 2014|E-handel, SEO|3 Comments

About the Author:

3 Comments

  1. Stefan 24 mars, 2014 at 09:20 - Reply

    Hade varit intressant se data på hur konverteringen är på trafik som kommer via borttagna produkter, är de villiga köpa snarlik produkt eller annan i kategorin som de skickas till? Det borde vara trivialt att mäta, svårare att påvisa hur ranking påverkas dock.
    Man kan väl ana att det idag inte finns något filter/straff för att behålla sidor som egentligen är borttagna så ur rent seo-perspektiv får jag väl hålla med i 301-kören även om jag är 404-gillaren 🙂

  2. Håkan Persson 24 mars, 2014 at 09:53 - Reply

    Rent generellt anser jag att man ska vara oerhört försiktig när det gäller SEO till webbutiker, vilket innebär att man ska hålla risken låg och se till att ha koll på vad man gör. Det gäller väl andra webbplatser också men för en webbutik blir tillfälliga svängningar direkt kostsamma.

    Jag är ganska säker på att konverteringen blir avsevärt lägre, men att det ändå tillför ett värde att behålla besökaren. Att rankingen försämras beror inte på 404:or i sig utan det beror på att man får mindre länkar. Det är mätbart:)

  3. Henrik 16 april, 2014 at 08:11 - Reply

    Intressant. Vi har ett liknande problem med företags sidor där vi migrerat från olika cms. Olika strukturer på länkarna. De sidor som vi har nya adresser för 301 vi men sen finns det sidor som kanske inte riktigt är aktuella, bloggposter om gamla konferenser osv men som ändå har några inlänkar. När är det säkert att 404 och skita i såna länkar. Det kan alltså vara länkar som är mer än fyra-fem år gamla.

Leave A Comment