Arkiverade artiklar

Här hittar du arkiverade bloggposter

Hur köper man seriös sökoptimering?

Skrivet av Håkan Persson på sokmotoroptimeringtips.se, november 25 2010

Jag kan förstå dilemmat hos företagens VD och marknadsansvariga när man kommit fram till att något måste göras för att öka synligheten för företagets webbplats i sökmotorer. Läs mer

Webbyråer saknar kanske den viktigaste ‘kundskapen’

Skrivet av Håkan Persson,  februari 15, 2012

Det handlar inte om att göra allt rätt in i minsta detalj utan det handlar om att tänka rätt så att såväl besökare och sökmotorer förstår webbplatsen. Ingen som arbetar med sök har missat pågående debatt om vad som är bra SEO, men det jag anser är så mycket viktigare är att beröra det faktum att det produceras en massa tjänster på Internet, allt från enklare hemsidor till mer komplexa webbplatser, som inte tänker på sökmotorernas existens överhuvudtaget. Kunderna blir totalt övergivna åt sig själva och det blir deras ansvar att anlita ett sökföretag i en alltför sen fas i projektet, ibland efter att byrån lämnat över projektet. Det är så fel så att det gör mig upprörd när jag tänker på det. Jag vet inte ifall det beror på att många webbyråer, liksom de digitala byråer som från början var en ren reklambyrå, lever kvar i en gammal värld där all fokus ligger på form och fyndiga säljbudskap. Nätet funkar ju inte så. Webbplatsen är ingen broschyr, eller rättare sagt den borde inte vara det.

Hur ska detta då bli bättre?

1) Ta med sökordsanalysen redan i projektets uppstart. Ta hänsyn av den även i marknadsföringen i tryckta medier och kampanjer i radio/TV.

2) Bygg webbplatsen med rätt struktur, det räcker ju att läsa Googles egna Guidelines.

3) Använd text där det ska vara text och acceptera att det behövs mer än 30 ord på varje sida. Hur svårt ska det vara att få till titel och rubriker som verkligen beskriver vad sidan handlar om och ta med sökorden i dessa?

P.s Att jag stavar kunskap som kundskap är medvetet och tänkt som en liten bokstavslek🙂 D.s

Domäner till salu

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se januari 27, 2012

Jag har kommit över domäner som är passande till stenhuggerier, stenimportörer och kanske i viss mån byggföretag och begravningsbyrå. Domänerna är alltigranit.se som marknadsför bänkskivor, gravstenar.net en sökordsdomän för den som vill underlättas att synas på gravstenar, samt fonsterbankar.se som är ytterligare en sökordsdomän för den som vill få större synlighet på ordet fönsterbänkar. Sidorna har innehåll och trafik. Det kommer även in leads i form av intresseanmälningar och offertförfrågningar. Trafikmängden totalt är ca 100-150 unika besökare om dagen. För den som idag köper adwords så är priset för dessa besökare ca 10-15 kr/st så sidorna har ett visst värde. Jag har inte jobbat med sidorna och min bedömning är att de enkelt skulle kunna ta mycket bättre positioner och därmed kunna flerdubbla sin trafik. Domänen fonsterbankar.se hade andraplatsen på fönsterbänkar innan den deaktiverades (det är den enda av dem som deaktiverats). Den hade gav ca 15-30 förfrågningar/månad. Nu är den igång igen och jag räknar med att en bra position ska nås igen inom ett par veckor. Kontakt för intresserade är via e-post till info@alltigranit.se

Slutkommentar:För närvarande är bara gravstenar.net eventuellt till salu.

Sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring lokalt för butiker

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se december 1st, 2011

Enligt SCB så har 71% av alla svenskar någon gång handlat på Internet. Samtidigt söker alltfler efter produkter via sökmotorer som Google innan de handlar. Det ställer förstås krav på de traditionella butikerna, att de också syns på Internet och i sökmotorer.

Detta inlägg riktar sig till nybörjare och de som har en fysisk butik, men som ändå vill göra sina produkter sökbara och sin butik synlig på nätet. Framförallt handlar det om hur man på ett ganska enkelt sätt kan nå ut till sin lokala marknad.  Verkar butiken i en väldigt konkurrensutsatt marknad så räcker inte de åtgärder jag föreslår nedan, men för många butiker kan det göra stor skillnad mellan att inte synas och att synas.

Kom gärna med förslag på ytterligare saker man kan göra för en ökad synlighet.

1.) Skaffa din webbplats och fyll den med information om dina produkter.

Genom att inte bara presentera ditt företag utan även de produkter du säljer så gör du dem sökbara i Google. Det finns några enkla regler som underlättar för Google att hitta dina produkter. Är du osäker på begreppen så finns mängder av information på nätet, likaså om du vill fördjupa dig ytterligare.

För din hemsida, tänk på att…

Skapa en unik sida för varje produkt. Det är viktigt att innehållet inte kopierats från vare sig leverantören eller någon annan sida på Internet. Se till så att innehållet är unikt.

Ha en unik sidtitel för varje sida. Se till så att rpoduktens namn och varumärke finns med i den. Låt den inte överstiga 70 tecken, helst under 65.

Låt även produktens namn och varumärke finns i någon rubrik på sidan, självklart även i innehållet. Att överdriva med en mängd upprepningar hjälper inte utan kan istället påverka sökbarheten negativt.

2.) Anmäl din webbplats  och ditt företag till Google Places for Business och skapa en platssida för företaget/butiken på Google. Det gör du enkelt själv på under en timma. Är du osäker kan du be någon som har datorvana i din närmaste krets om hjälp. Det finns företag som säljer denna tjänst för flera tusen kronor, vilket är att betrakta som ren lurendrejeri. Jag tycker att allt över tusen kronor är orimligt som pris för denna hjälp. Klicka här för Googles tips om hur du hjälper ”användare” att hitta din butik/företag.

3.)  Att synas på flera ställen är bra. Det kan därför vara vettigt att sätta upp en Facebooksida för ditt företag för stärka butiken/företaget på den lokala marknaden. Nu finns även möjligheten att skapa en platssida på Googles motsvarighet tillfacebook, Google+.  Även om detta inte påverkar sökbarheten för din hemsida nämnvärt så är det självklart att du ska länka till webbplatsen från såväl Facebooksidan som från platssidan på Google +.

4) Annonser på Internet. Det är sällan jag förespråkar annonsering på andra webbplatser i någon större utsträckning. I alla fall inte för de allra flesta webbplatser. Däremot finns det goda skäl att prova möjligheten med Google AdWords och även annonsering på Facebook. Dessa två alternativ möjliggör även riktade lokala kampanjer. Du väljer själv hur mycket du önskar satsa och du behöver bara betala för de som klickat på annonserna och besökt din sida.  En annan fördel är att du kan komma igång bara på några timmar.

De som är insatta i sökmotoroptimering och sökmarknadsföring tycker kanske att ovanstående är för förenklat och att några viktiga saker fattas. Det är jag fullt medveten om, men syftet är att bidra med några enkla tips som alla kan genomföra relativt snabbt och ändå nå ett resultat.

Tacksam för synpunkter och frågor.

Sökmotorvänlig och sökmotoroptimerad

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se november 26, 2011.

Det gamla begreppet ”Sökmotorvänlig” har dykt upp på sistone. Jag vill bara påminna om att en sökmotorvänlig webbplats inte behöver vara en sökmotoroptimerad webbplats.  Däremot så ska en sökmotoroptimerad webbplats vara sökmotorvänlig på ett sådant sätt som förespråkare av det begreppet syftar på.

Detta blir en kort förklaring utifrån mitt perspektiv, som syftar till att påvisa skillnaden.

Sökmotorvänlig innebär att webbplatsen ska ha en struktur och ett innehåll som sökmotorer kan tolka rätt och enkelt. Det handlar om sökmotorvänliga URL:er, titlar, rubriker och ett relevant innehåll som överensstämmer med dessa. Även en bra META-description bör räknas dit. Sedan bör sidan vara webboptimerad avseende kod och bilder på ett sätt som förkortar laddningstiden, vilket även ger en bättre upplevelse för användare som inte sitter på de snabbaste uppkopplingarna.

Så långt stämmer det mesta överens med begreppet sökmotoroptimering men även om du gör ovanstående perfekt så är det inget som säger att du lyckas utnyttja  Google för att få den trafik och de nya kunder du är ute efter, sökmotoroptimering är så mycket mer.

I begreppet sökmotoroptimering ingår saker som sökordsanalys, målanalys, konvertering– och trafikanalys. Det räcker inte med att sidan är byggd med en struktur som ser rätt ut, den ska vara byggd så att den är optimerad för de sökbegrepp som ger dig den bästa och mesta trafiken. Det är inte alltid att det är samma sak, men visst finns ett samband. En sökmotoroptimerad webbplats ska kunna ändras och justeras när förutsättningarna ändras. Mycket av sökmotoroptimeringsarbetet sker även utanför webbplatsen.

Jag tycker att Pineberry beskriver omfattningen av sökmotoroptimering bra genom sin Infographic – sökmotoroptimering 2012.

Etisk och oetisk sökmotoroptimering

Skrivet av Håkan Persson, bublicerat på sokmotoroptimeringtips.se augusti 5, 2011

Begreppet etik omnämns med jämna mellanrum tillsammans med sökmotoroptimering och SEO, speciellt i bloggposter och på Twitter. Många kritiker av seometoder lutar sig mot Googles riktlinjer när de med pekpinnemetoden tillrättavisar seoleverantörer och hävdar att dessa ägnar sig åt oetiska metoder. En sak är säker i min värld. Bara för att man inte gör som Google säger att man ska göra så agerar man inte oetiskt.

Så tycker jag om sökmotoroptimering och etik

Min privata personliga åsikt är självklar för mig. Kunden ska vara i centrum när man bedömmer metoden utifrån moraliska och etiska värderingar.  ALLT utgår från kunden. Speciellt om man ska prata etik och moral tillsammans med sökmotoroptimering.

Oetisk sökmotoroptimering

Google är ett företag som näst intill har monopolställning inom sök. De har lyckats ta denna positionen genom att vara bättre än konkurrenterna, inte för att de äger Internet. Internet var lika kul innan Google och det är Internet och vi användare som byggt upp Google och inte tvärtom. Jag anser att man kan prata om omoralisk och oetisk sökmotoroptimering först när kunden eller annan part drabbas. Det kan vara när är en seokonsult eller ett seoföretag sålt och tagit betalt för sökmotoroptimering som inte lever upp till vad som utlovats, framförallt då leverantören utnyttjat sin ställning och kundens okunskap. Jag har vid flera tillfällen upphandlat länkar till kunder och för ett par år sedan skedde så från en leverantör som tog betalt för 30 länkar från sidor med PR1-5 men i själva verket levererade  19 skitlänkar från sidor utan PR överhuvudtaget. Efter påtryckningar av mig så fick kunden ytterligare länkar från sidor med utlovad PR. Förmodligen hade kunden aldrig fått något annat än de 19 skitlänkarna om jag inte reagerat och agerat. Det var omoralisk och oetiskt agerat enligt mig.

Att se själva förfarandet med att köpa eller sälja länkar som oetiskt eller omoraliskt är bara nonsens. Alla som kan sök vet att det i de allra flesta fall krävs bra och flera länkar för att nå bra positioner för sökord med konkurrens. Vissa företag kan inte få länkar på naturlig väg så därför köper de länkar.  Man kan tycka vad man vill om detta men det driver samtidigt fram utvecklingen och ställer ännu högre krav på t ex Google att kunna leverera bra sökresultat.

Det finns självklart andra tillfällen då man kan ifrågasätta om sökmotoroptimeringen är etiskt försvarbar eller inte, men detta är inget unikt för sökbranschen. Min dotter utbildar sig till frisör. Hon läser gymnasiets frisörlinje i tre år och måste dessutom jobba tusentals timmar på frisörsalong innan hon anses vara en professionell frisör genom att ha gjort frisörprov. Det är först då hon får full lön. Runtom i Sverige finns en massa frisörsalonger som drivs av människor utan formell utbildning. Kvalitén på deras jobb varierar kraftigt. Det finns samtidigt salonger med högutbildad personal. Självklart är det inte alltid samma jobb som frisörkunderna betalar för.
Innan min dotter påbörjade sin utbildning gick jag till en frisörsalong som drivs av en frisör utan formell utbildning. Det var billigt och bra. Han klippte snabbt och det tog oftast inte mer än en kvart för en klippning. Nu när jag vet lite mer om frisörbranschen förstår jag att han kanske inte gjorde det allra bästa jobbet men han levererade resultat som var värt det jag betalade. Är han oseriös? Jag känner mig inte lurad idag men jag väljer att inte längre gå dit, utan väntar snällt på att min dotter ska få tid över. Inte för att det blir billigare (för hon får minst lika mycket) utan för att jag känner mig tryggare med resultatet. Självklart är detta ett känt fenomen inom deras bransch, men det är sällan man läser bloggposter som påstår att de billigare frisörsalongerna drivs av fuskare och att de klipper oetiskt.

Jag är inte ute efter att plocka akademiska poäng, så mitt resonemang bygger på tankar som jag samlat på mig. Självklart är allt jag skriver subjektivt partiskt. Visst hade jag kunnat skriva med angivna källor, angivna exempel och väl underbyggda argument, men tyvärr så räcker inte tiden alltid till. Inte orken heller.

Vad tycker du?

4 Kommentarer hittills

lassegw + augusti 6th, 2011

Tack för en lugn och sansad text.

Du skriver:
”Det kan vara när är en seokonsult eller ett seoföretag sålt och tagit betalt för sökmotoroptimering som inte lever upp till vad som utlovats, framförallt då leverantören utnyttjat sin ställning och kundens okunskap”

– Jag delar helt din uppfattning så som den framgår i citatet här ovan. Visserligen kan det i det enskilda fallet vara svårt att avgöra vad som faktiskt utlovats. Inte sällan är det just på den här punkten det kan uppstå misstanke om att bolaget utnyttjar kundens brist på kunskap.

Du skriver:
”Att se själva förfarandet med att köpa eller sälja länkar som oetiskt eller omoraliskt är bara nonsens.”

– Även här, enligt min mening helt okontroversiellt. Google har gett uttryck för helt klara regler. Länkar kan inte diskvalificeras enbart genom att de är köpta. Google har klart uttryckt att detta ska vara möjligt. Visserligen förenat med villkor, men ändå, i princip tillåtet.

Du skriver:
”Det finns självklart andra tillfällen då man kan ifrågasätta om sökmotoroptimeringen är etiskt försvarbar eller inte, men detta är inget unikt för sökbranschen.”

– Jag själv talar ogärna i termer om vad som är etiskt respektive oetiskt. Det som kan synas etiskt för mig behöver inte nödvändigtvis vara det också för dig, och omvänt. Det är knappast ens önskvärt. Tänk om alla var som jag, smaka på den du!

Du har tagit ett exempel ur vardagen som du väl känner till, frisörens arbete. Du köpte tidigare frisörens tjänster med de krav på utförande du kände till vid det tillfället. Senare fick du mer kunskap/information av din dotter. Detta ledde till att du valde att fortsättningsvis anlita henne därför att du anser dig veta att du nu får en tjänst som ger dig mer, som utförs på ett sätt som gör dig tryggare med resultatet.

Avslutningsvis noterar du att du inte alls känner dig lurad av din tidigare frisör. Jag kan dela också den uppfattningen, givet exakt de förutsättningar du givit här. Jag kan inte anse din förra frisör vara oseriös enbart för att han erbjudit sig att klippa dig. Däremot är det inte självklart att en utbildad frisör med gesällbrev, och kanske mer, skulle ha samma ”oinitierade” och generösa hållning till den tidigare klippningen och frisören, fråga din dotter.

Det är på den här sista punkten som meningsskiljaktligheter kan, och rimligen också ska, uppstå. Just för att den här branschen inte skiljer sig från andra branscher. Vi kommer även i den här branschen att se konflikter som liknar de konflikter som typiskt sett uppstår mellan å ena sidan ett bolag som är certifierat att utföra vissa arbeten och å andra sidan ett ickecertifierat bolag. Certifieringskrav eller annat kunskapsprov kommer vanligen som ett svar på att branschen av erfarenhet anser sig kunna visa att kunderna lider skada av att inte få arbetet utfört enligt en viss lägsta branschstandard. Skador som mycket väl kan förklaras också av att kunden inte förstått att ställa vissa kvalitetskrav.

Där har ni ett par stora problem att försöka lösa i den här branschen, förtroendefrågan, aktningen för det arbete ni utför. Ni har ingen branschorganisation som åtnjuter förtroende bland SEO-bolagen och ensamkonsulter i stort, och knappast heller bland kunderna. Den bristen på förtroende kan i sin tur inte förvåna någon som följt utvecklingen bland de ledande bolagen i branschen, den är helt begriplig.

Håkan + augusti 6th, 2011

Tack för din kommentar. Jag hade från början tänk gå in lite mer på granskningen av seo och ta upp spambloggar.se som ett av flera exempel. Nu blev det istället ett mindre sakligt inlägg som främst visar var jag står.

Jag skriver i lite luddiga termer och skulle kanske valt att jämföra seobranschen med en annan bransch än frisörbranschen. Det jag ville påvisa är att problemen som ofta diskuteras inte är unika för branschen. Det som är relativt unikt är att den sker öppet och görs tillgänglig på ett helt annat sätt.

Tror du att det är möjligt med en fungerande certifiering?
Visst skulle man kunna certifiera seoföretag som väljer att följa Googles riktlinjer fullt ut, men det ger knappast kunden några som helts garantier för att jobbet ger ett bra resultat.

Jag har varit inne i och följt diskussionen om behovet av en branschorganisation utöver SEMPO, som inte verkar kunna engagera speciellt stor del av branschen i Sverige. Som du skriver handlar det mycket om förtroende.

lassegw + augusti 6th, 2011

Av en ren tillfällighet tycker jag att det är trevligt med frisören. Min mor fick sitt gesällprov godkänt 1941, så jag har hört en och annan fnysning riktad mot frisörer utan utbildning och gesällprov. För egen del har jag under några år sysslat också med kvalitetskontroll och standardisering. Därför är jag inte helt obekant med tankar kring påstådda behov och möjlig nytta av licensieringar och liknande. Det finns så många varianter på temat.

Som du säger så är SEO-branschen, i de flesta avseenden, knappast något unikum. En vanlig erfarenhet bland de som i andra branscher ”tvingats” att inse behovet av ett gemensamt uppträdande, är exempelvis att branschens kunder inte vill eller kan ta det ansvar som producenterna hade önskat att kunderna gjort. Producenterna har tvingats att erkänna att kundernas brist på kunskap, vilja och kraft till slut blir skadligt för branschen. Det är just i detta kunskapsvakuum som det bildas ett utrymme för mindre nogräknade eller ansvarslösa producenter. Därigenom kan förtroendet för branschen ta skada. Det är enligt min mening er sak i branschen att själva bedöma denna situation.

Jag delar uppfattningen, och förespråkar också, att kunderna ska ta ett ökat eget ansvar, att ställa krav osv. Det förblir också kundernas ensak att ta ansvar för sin egna felsteg. Att betala för sina egna felsteg.

Men, det kan aldrig bli era kunders ansvar att bevaka att ett för branschen skadligt kunskapsvakuum inte uppstår, det är och förblir branschens sak. Era kunder kommer inte att ta ansvar för branschen och förtroendet för branschen.

Håkan + augusti 6th, 2011

Jag håller med dig om att det vore bra med någon form av branschorganisation och möjligen certifiering, men jag har ingen aning om hur detta bäst ska kunna genomdrivas. Vill även klargöra att jag inte på något sätt företräder någon annan än mig själv och att sökmotoroptimering inte är min huvudsysselsättning, även om andelen sökmotoroptimering jämfört med övriga tjänster ökat under senare tid.

En sak som inte alltid förs fram är att det knappast är någon brist på granskning av sökleverantörer, speciellt i jämförelse med tex webbproducenter. Däremot är debatten sinsemellan seoproducenterna lite tuffare. Sedan får vi inte glömma att det finns andra som stärker den debatten:) Likväl skulle vi hitta samma problem vid en närmare titt på webbproducenterna.

Jag tror att en lösning är ökad transparens mot kunden och att vi alla hjälps åt att leverera kundnytta. Trots allt så är sökmotoroptimering oftast det absolut mest kostnadseffektiva sättet att hitta nya kunder och öka sin försäljning för väldigt många företag inom vitt skilda branscher.

Min bild av en tjuv

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se juli 10, 2011

Det knycks mängder av innehåll på nätet. Innehåll är en slags valuta för många som jobbar med sökmotoroptimering och istället för att lägga ner en massa tid på egna labbar och synsätt så finns det de som stjäl innehåll från andra. Det går snabbare och det är framförallt mycket billigare att återanvända vad andra skrivit. Oftast sker det med viss finess genom att texter skrivs om. Ibland mer och ibland mindre. Sedan finns det tydligen de som stjäl texterna rätt av.

När en sådan tjuv dessutom marknadsför sökmotoroptimering så säger det mig två saker:

1) Han är en tjuv
2) Han är en bedragare eller milt uttryckt en kille som marknadsför ett hantverk som han inte har en blekaste aning om. När han dessutom stjäl inlägg från denna bloggen så har han inte så vansinnigt mycket koll (se nedan).

Jag är ingen stor bloggare om sök och denna bloggen kom främst till för att jag ville testa att ranka på ”sökmotoroptimering tips” vilket är det sökbegrepp G favoriserade så fort man tar ett blanksteg efter sökmotoroptimering i sökrutan

Vill du läsa mer om innehållstjuvens framfart så läs vad Wedholm, som också drabbats, har skrivit om seolokal.info

De som har råkat ut för tjuven, förutom mig och Wedholm, är Sökmotorkonsult och Albin Stööp

Efterkommentarer 2012: Ett kort inlägg som lite oväntat fick 20 pusha och flera kommentarer.

Håkan Persson, 2012

Sökmotoroptimering – Tips sökmotoroptimering

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se november 14, 2010,

Ok. Jag erkänner utan omsvep att den främsta orsaken till att jag reggade sokmotoroptimeringtips.se (och även sokmotoroptimeringtips.nu) är självklart med anledning av att jag vill testa styrkan i domänen i försök att ranka bra på frasen sökmotoroptimering tips (även tips sökmotoroptimering och sökmotoroptimeringstips). Jag jobbar delvis med SEO, sökmotoroptimering,  men tillhör inte de som är på jakt efter topplaceringar på begrepp som sökmotoroptimering, internetmarknadsföring, internetstrategi och andra ord som det tydligen verkar vara rena kriget om. Det gäller även i mitt arbete med att hjälpa kunder att ta placeringar och få värdefulla besökare från sökmotorer. De flesta av mina kunder är inte intresserade av att föra ett aggressivt krig om topplacering på Google för enstaka ord, även om det finns de som har stora fördelar av en 1-3 placering (vilket de nästan alltid i så fall har). Sökmotoroptimering handlar om så mycket mer, speciellt om det handlar om lyckad sökmotoroptimering med hög avkastning. Grundsynsättet kan jämföras med de metoder som används vid köp av AdWords. Istället för att köpa ord som kostar 50-100 kr/klick så är det många gånger bättre och mer lönsamt att satsa på sökbegrepp som vänder sig till exakt samma målgrupp, där man istället betalar 1,50-4 kr per klick. I vissa fall, ganska många, skulle det vara direkt olönsamt att betala så mycket som mer än 30 kr för en besökare. Självklart finns undantag och det är ingenting jag säger emot.

Sökmotoroptimering där en förstaplats inte ska ha allt

Jag kan ge många exempel på att det vore rent slöseri om alla resurser satsas på att ta en förstaplats på ett specifikt sökord. Jag har många gånger övervägt att för egen del ge mig in i jakten på bra placeringar på ord för att visa att jag kan men kommer alltid till insikt om att det inte skulle gynna mig nämnvärt. Kanske respekt i branschen? Men vad tjänar jag på det.

Målet med sökmotoroptimering är i de allra flesta fall att generera relevant trafik. Insatsen står emot resultatet. Att jobba med SEO är inte gratis ens när man utför det själv, inte så länge det finns alternativ till vad man vill lägga tid på. Resultatet går att värdera på flera sätt och det som är bra med SEO är att det är ganska lätt att mäta. Ett bra och enkelt sätt är att mäta besök och konvertering. Det är inte alltid enkelt att mäta konvertering (exempelvis för denna blogg) utan då kan avvisningsfrekvensen vara ett bra mått. Jag har märkt att en aggressiv sökmotoroptimerad sida på specifikt ord med en topplacering i Google inte nödvändigtvis genererar massor med besökare även om det är ett konkurrensutsatt ord. Det kan då vara bra att istället ranka bra på fraser som motsvarar exakt det som besökarna efterfrågar. Då kan man komma ner i avvisningsfrekvens på 0-10 procent och hög konvertering både i SERP och på webbplatsen. Dessutom så har det kostat avsevärt mindre. Har du frågor om hur jag menar så vidareutvecklar jag gärna resonemanget ytterligare.

Varför allt detta skitprat i SEObranschen?

Seobranschen är fullt av aktörer som beter sig som vad få gör i andra branscher. Att misskriditera konkurrenter, skicka ut svidande kritik om konkurrenter via Twitter och bloggar tillhör inte ovanligheterna. Tack och lov är det inte alla som sysslar med sånt men det förekommer och jag kan ge massor med exempel på när det förekommit. Jag har själv kritiserat andra aktörer men inte för hur de jobbar generellt utan för hur de jobbat eller betett sig när jag har varit medverkande. jag har tex kritiserat Mediaanalys när det gäller leveranskvalitet av deras omtalande länkpaket och jag har kritiserat Jajja för att de gång på gång skickat offert till mig på SEO utan att jag har efterfrågat offert. Där går gränsen. Att ge ris till en kollega för hur han eller hon jobbar mot sina kunder är inte min sak. Ok om det är uppenbart att det skadar kunden så kanske det finns anledning för mig att uttala mig, men då ska det vara uppenbart. Inte för att en kollega är oerhört duktig på länkbygge och för att länkarna inte är av den bästa kvaliteten. Om en annan SEO lyckas placera sig på en topplaceringi Googles sökresultat bara för att tiotusentals skitlänkar gett kraft så är det väl kollegans sak. Det är inte självklart att det är de metoderna som används när det gäller uppdrag mot kund. Om syftet är en topplacering och en topplacering har nåtts så..Grattis!

Hur köper man seriös sökmotoroptimering?

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se november 25, 2010,

Jag kan förstå dilemmat hos företagens VD och marknadsansvariga när man kommit fram till att något måste göras för att öka synligheten för företagets webbplats i sökmotorer.

Sökmotoroptimering börjar bli ett känt begrepp, men hos vissa har det en mindre seriös klang medans det för andra är något väldigt positivt. Att det kan få så olika betydelser hänger säkert samman med egna erfarenheter eller sådant man läst och hört från andras erfarenheter. Svaret på frågan ”Hur köper man seriös sökoptimering?” kommer inte ges i detta inlägg, men jag hoppas ändå att någon får upp ögonen för hur man ska tänka för att köpa rätt tjänst.

Att köpa sökmotoroptimering och värdera tjänsten såväl innan, under tiden och efteråt är något jag kommer återkomma till i flera bloggposter. Jag är långt ifrån en objektiv granskare av seobranschen men tror mig kunna leverera ganska neutrala synpunkter. Då jag under flera år suttit och jobbat i företag som är köpare av liknande tjänster så har jag ganska stor erfarenhet av att göra bedömningar om vad som är värt att satsa på. Likväl då vad man bör säga nej till. Bortsett från ett par års delvis frånvaro har jag jobbat med Internet sedan 1996/1997. Jag är ingen tekniker utan har istället ganska mediokra kodkunskaper. det har aldrig varit mitt intresse. Istället har jag designat och byggt upp webbplatser i varierande storlek antingen på egen hand eller tillsammans med andra i projektform. Idag jobbar jag delvis med att erbjuda sökmotoroptimering som en av flera andra tjänster. Däremot har jag aldrig satsat på att sälja in sökmotoroptimering aktivt i form av e-postkampanjer eller anlitande av envetna telefonsäljare (medveten negativ klang). Istället kommer nästan alla uppdrag  från redan etablerade kundkontakter eller genom att andra tipsats från mina kunder. Det känns bekvämt då jag slipper jaga uppdrag. Priset på mina tjänster är relativt lågt och för onpage-optimering tar jag en timtaxa på 550-750 kr lite beroende på typ av arbetssinsats.  Nu kom jag lite off topic, men det är ett personligt drag som jag hoppas få förståelse för:-) Jag vill också ge en bakgrund till mina synpunkter, då jag är medveten om att det finns en mängd granskare och tyckare som med all rätt ifrågasätter allt som skrivs om sökmotoroptimering. Jag är inte främmande för att i framtiden satsa mer på att erbjuda sökoptimering som en mer nischad tjänst, men i dagsläget trivs jag ganska bra med att erbjuda breda tjänster till etablerade kunder.

Olika slags sökmotoroptimeringstjänster och olika slags behov av sökmotoroptimering.

Det finns mängder av leverantörer av sökmotoroptimering och nästan lika många olika former av sökmotoroptimering. Ändå är det inte många som är kända för att leverera bra sökmotoroptimering.

Samtidigt får man inte glömma att det finns en mängd företag som har olika slags webbplatser med olika syften och målsättningar i varierande storlek, vilket också innebär att  det finns behov av många slags olika former av sökmotoroptimering.

Är din webbplats värd att optimera?

Skrivet av Håkan Persson, publicerat på sokmotoroptimeringtips.se februari 26, 2011.

Det är så vansinnigt lätt att fastna i målet att komma högt i Googles organiska sökresultat. Du har en webbplats och vill självklart att den ska besökas. Det finns massor med råd om grunderna i sök men oftast handlar det om simpel on-page-optimering och ganska intetsägande information om att inlänkar med sökordet som ankartext är viktigt. I bästa fall ges förståelse om hur viktigt det är med sökordsanalysen och vikten av att erbjuda unikt innehåll. Även om kunskapsnivån om sökmotoroptimering är relativt låg bland webbproducenter och ännu lägre  bland webbplatsägarna finns det skäl till att rita om kartan lite. Det spelar ingen roll om det handlar bulklösningar och SEO med fokus på 1-5 sökord eller om det handlar om att integrera ett söktänk för hela verksamheten. För att nå framgång med webbplatsen så måste man bygga en bra grund som håller för att bygga resten av huset på.

Ett avgörande steg inför sökmotoroptimering

Bland de saker man bör fundera igenom innan man beslutar sig för att satsa på sökmotoroptimering, oavsett om man gör det själv eller köper tjänsten, är om webbplatsen är värd att besöka och om du tjänar något på besökarna. Om din webbplats inte har vad som krävs så blir sökoptimeringen olönsam. Att komma trea, tvåa eller i bästa fall etta på Google är inte alltid bästa måttet på sökmotoroptimering och heller inte alltid det mest lönsamma. Vissa håller kanske inte med mig och hänvisar till att det då handlar om annat än sök, men anledningen till att man vill komma i en högre position borde väl vara att man vill nå ut till så många som möjligt med innehållet på webbplatsen. Helst ska man också skapa ett värde av det, ett värde som visserligen inte alltid behöver värderas i kronor.

Internet och sökmotorer är trots allt ganska nytt och ibland är det bra att ta lärdom från världen utanför den digitala. Inte kör du igång en annonskampanj för din butik om du knappt har varor att sälja? Det hjälper inte om du avser att köpa varorna först när kunderna kommit eller ännu värre efter att de lämnat butiken.

Hade du besökt en butik igen om du mötts av tomma hyllor när du var där på invigningsdagen, eller köpt en bok av en författare när bokens föregångare var en bok full av blanka och tomma sidor?
Det hade inte jag.

Det här resonemanget är inget nytt och det går att utveckla hur mycket som helst. Sammanfattningsvis gäller det helt enkelt att tänka efter innan. Satsar du allt på webbplatsen och inget på sök så blir det fel, men gör du tvärtom blir det precis lika fel.