SEO handlar oftast om kvalificerade gissningar

Jag har precis läst ännu en SEO-guide. I detta fallet en nybörjarguide.

Dessa, om jag tillåts vara lite fördomsfull, fokuserar oftast på tekniska beskrivningar av onpage-optimering uppblandat med lite andra ingredienser, lite osorterat efter smak och tycke. Just sådana guider tenderar att missa det som faktiskt är avgörande idag för att en webbplats ska ranka bra.

Onpage-optimeringen beskrivs oftast som (ibland med mer och fler ord):

  1. Title ska innehålla sökordet tidigt, inte vara längre än 55-70 tecken eller kortare än 30-40 tecken. Varje title ska vara unik och dessutom ska du stoppa in ditt varumärke/företagsnamn sist.
  2. Varje sida ska även ha en unik Meta-description som även den ska innehålla sökordet.
  3. Varje sida ska innehålla endast en huvudrubrik H1 som ska innehålla sökordet du vill sidan ska ranka med.
  4. Förutom huvudrubrik ska du ha en eller fler underrubriker, gärna H2 och/eller H3 som även de ska innehålla sökordet i någon form.
  5. Sidan ska ha bra med innehåll. Minst 200-300 ord skriver vissa, andra minst 500 ord och koller man vilka sidor som rankar så kan man ha avsevärt mer med text. Välj och vraka helt enkelt.
  6. Sidan ska ha en bild med sökordet i alt-taggen.
  7. Sökordsdensiteten är omdiskuterad. Vissa hävdar att den inte har betydelse, medan andra har en regel för det också. En tumregel jag snubblat över ofta är att ha sökordet tidigt, någon gång mer i mitten (eller flera) och i slutet.

Dessa sju punkter är något varenda SEO-guide tar upp, vissa kanske använder avsevärt fler ord än vad jag valt att göra bara. Det är så klart att det finns mycket att vinna med att man ska vara tydlig med vad en sida handlar om så att både Google och besökarna förstår innehållet, men bara för att du kan dessa sju punkter utantill så kan du inte sökmotoroptimering 2017.

Sökmotoroptimering har blivit både mer och mindre teknisk och mallen för hur du bör och ska jobba med din SEO är större än någonsin.

SEO är ingen exakt vetenskap, de som hävdar det har fel. Det handlar delvis om att gissa rätt för även om det görs tester så vet inte en enda SEO-konsult exakt vad som gäller. Det vi vet är att Googles algoritm har blivit bättre, att den kommer bli ännu bättre och att vi aldrig någonsin kommer tillbaka till det som fungerat och slutat fungera.

Numera kräver bra sökmotoroptimeringen ett helhetstänk

Det handlar om att ständigt göra webbplatsen bättre, att aldrig sluta arbete med vare sig innehåll eller tekniska förbättringar. Om du gör det så kommer du tids nog märka att konkurrenterna går om dig. Så fungerar många andra saker i livet också, även sökmotoroptimeringen.

Många av de inlägg och artiklar som följer kommer fokusera på denna ”bredare” tolkning av vad sökmotoroptimering är för något. Det känns som om det holistiska synsättet är här på allvar och de som länge tvivlade har i många fall gett vika och ändrat uppfattning.

Källkritikens dag för att uppmärksamma källkritik

Behövs något som källkritikens dag? Numera finns kanelbullens dag och här i Västergötland även grynkorvens dag, så varför inte även källkritikens dag för att uppmärksamma något så viktigt som källkritik.

Vad är källkritik?

I korthet handlar källkritik om att vara uppmärksam på vilken källa en nyhet eller viss information baserar sig på. Det handlar om att vara kritisk och att inte köpa allt som man läser som sanning.

Det finns metoder för källkritik men mycket handlar om sunt förnuft. Man ska inte dela något bara för att budskapet förstärker något man redan tycker, för mycket av det som delas och sprids via sociala medier idag är kraftigt vinklade nyheter som tillkommit för viss agendas skull.

Saker man bör hålla koll på är avsändaren. Man ska vara skeptisk mot:

  • Anonyma sajter. Nu finns även ett gäng anonyma nyhetssajter som ser ganska seriösa ut.
  • Kraftigt politiskt vinklade sajter. Handlar 80% av artiklarna om problem med invandrare och muslimer, eller om hur skadlig kapitalismen är för vårt samhälle så är det också sannolikt att det du läser är skrivet för att påverka dig. Vissa saker kan vara sant, men det kan vara kraftigt vinklat.

Man ska inte ta allt för sanning bara för att det är nyheter och artiklar i mainstream media, etablerade medierna. Även här krävs en källkritisk hållning.

Det är Metro genom Viralgranskaren och Internetstiftelsen i Sverige som nu lanserar källkritikens dag. Det är med goda avsikter och ingen kan väl säga annat än att källkritik är mer önskvärt än någonsin.  Om man ska granska informationsfilmen om källkritik finns det minst en anmärkningsvärd sak. De hänvisar till att man får sanningen genom att Googla. Sökresultatet kan också vara ett resultat av att någon försöker påverka dig. Det är dessutom en produkt av ett av världens största Amerikanska bolag.

Källkritik och synligheten i Google

Synligheten i Google borde också granskas med källkritiska ögon. För oss som jobbar med sökmotoroptimering är det väl förankrat att det inte behöver vara sant eller rätt bara för att det syns i Google för viss sökning, men för den breda massan kan ”att googla” vara tillräckligt som källkritisk handling. Om avsändaren till exempelvis en ”Fake news” ser till att ranka i toppen så är ju biffen klar – det är sant. Eller inte. Att hänvisa till att man ska googla sig till sanningen är missvisande, även om det är en bra start.

Att synas på Internet

För många företag och även andra organisationer kan det vara av intresse att synas på Internet, Det kan handla om en reklamplats eller anslagstavla som kan nås av miljontals Internetanslutna användare. Sist hörde jag att det finns ungefär 40 miljoner användare, en siffra som blir större för varje dag som går. Läs mer

Bannerannonsering passar bäst på ett Internetmuseum.

seobanner

Bannerannonsering har alltid varit het gröt vad gäller diskussionsämne men svalt vad gäller lönsamhet för den som annonserar. På nittiotalet kunde priset för en visning ligga på 50-60 öre och antalet som klickade…ja det var lågt då också. Jag minns otaliga räkneexempel på hur dyr varje besökare blev men säljarna gav sig sällan utan en rejäl match. Fast det skapade en del jobb för de som kunde skapa gifanimationer och vem vet, utan bannerannonseringen kanske vi inte haft Google idag. För det var utan tvekan alla dessa hemska banners som fick många att tröttna på AltaVista och längta efter något nytt som inte blinkade lika mycket.  I valet mellan banneraannonsering och SEO så borde varje vettig människa välja SEO alla dagar i veckan. Varför? Jo därför att det är så! Läs mer

Lånesnoken, ett kreativt mästerverk!

Bara genom att googla Simon Nyström så förstår man att han är en kreativ SEO, ja jag kallar honom så trots att han får mat på bordet genom att driva en affiliatesida om SMS-lån. Detta är något som i normala fall kanske inte är så respektvärt, men har man som jag och många andra följt Simons kamp mot negativ SEO och Google så kan man inte annat än att respektera honom. Det är ingen vanlig SMS-lånesida, han jobbar väldigt olikt de allra flesta av hans konkurrenter. Läs mer

Därför fimpade jag webbplats som rankar #20 på sökmotoroptimering

Idag bestämde jag mig för att lägga ner sökmotoroptimerare.se och flytta det som är värt att flytta till denna webbplatsen. Sidan har ett par bra bra placeringar i Googles sökresultat, men det är inte mer än 30-40 besökare om dagen. De placeringar som är värt att nämna är #1 på sökmotoroptimerare och #20 (som varierar mellan 17-20) på det omdiskuterade sökordet sökmotoroptimering.  Som bäst placerade sig sökmotoroptimerare.se på #11 på det sistnämnda sökordet. Läs mer

Pandavarning eller dunderhonung för SEO?

Rubriken syftar på mitt deltagande i #blogg100 med den här bloggen. Att skriva 100 inlägg på lika många dagar innebär en hel del risker. Det är dessutom ganska påfrestande, men samtidigt ställer det krav på att hela tiden leta efter nya ämnen att beröra. Läs mer

Innehållsmarknadsföring är riskfyllt

Innehållsmarknadsföring, content marketing, som sker på fel sätt är riskfyllt och kan påverka ditt sökresultat katastrofalt. Det finns innehållsmarknadsförare som under en tid och gång på gång  hävdat att sökmotoroptimering är att manipulera Googles sökresultat, som vad jag uppfattar som en strategi för att marknadsföra innehållsmarknadsföringen. Läs mer

Undvik att ta risker genom sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering risker

När man diskuterar risker och sökmotoroptimering så brukar man oftast diskutera riskerna att råka ut för Googles straff och filter på grund av hur man genomfört sökmotoroptimeringen. Man får inte glömma att man tar en ännu större risk om man bygger en webbplats utan att ta hänsyn till sökmotoroptimeringen överhuvudtaget. Läs mer

Skillnaden mellan statistikfreaks och sökmotoroptimerare

Misslyckad sökmotoroptimering

Vi lever alla i olika världar med egna synsätt och det jag skriver här är i enlighet med mitt synsätt på sökmotoroptimering.

När man arbetar med sökmotoroptimering krävs ibland att man gräver sig ner i statistik.  Det är inte ovanligt att man presenterar statistik för kunden. Ibland förenklat och i vissa fall lite mer djupgrävande.

Bättre placeringar, ökad trafik och mer affärer är basen.

När det handlar om statistik till kunden, dvs uppdragsgivaren som köper in tjänsten sökmotoroptimering oavsett vad det kallas, så är basen att presentera hur sökmotoroptimeringen som genomförts påverkat placeringar i sökresultatet, trafiken till hemsidan och i vissa fall antal genomförda affärer. Det senare är inte alltid tillgängligt att kunna mäta. Kan man påvisa att placeringarna förbättrats och att trafiken har ökat, samt ännu bättre att det gjorts fler och större affärer så kan man även påvisa att man genomfört en sökmotoroptimering som gjort skillnad.

Råkar du ut för sökföretag som presenterar omfattande statistikrapporter och rena verksamhetsberättelser i romanformat utan att samtidigt presentera bättre placeringar, ökad trafik och dessutom inte fler affärer så har du snarare anlitat statistikfreaks istället för en kunnig sökmotoroptimerare som kan leverera resultat. Mitt tips är att du då ska se till att byta leverantör illa snabbt.