Bannerannonsering passar bäst på ett Internetmuseum.

seobanner

Bannerannonsering har alltid varit het gröt vad gäller diskussionsämne men svalt vad gäller lönsamhet för den som annonserar. På nittiotalet kunde priset för en visning ligga på 50-60 öre och antalet som klickade…ja det var lågt då också. Jag minns otaliga räkneexempel på hur dyr varje besökare blev men säljarna gav sig sällan utan en rejäl match. Fast det skapade en del jobb för de som kunde skapa gifanimationer och vem vet, utan bannerannonseringen kanske vi inte haft Google idag. För det var utan tvekan alla dessa hemska banners som fick många att tröttna på AltaVista och längta efter något nytt som inte blinkade lika mycket.  I valet mellan banneraannonsering och SEO så borde varje vettig människa välja SEO alla dagar i veckan. Varför? Jo därför att det är så! Continue Reading…

Lånesnoken, ett kreativt mästerverk!

Bara genom att googla Simon Nyström så förstår man att han är en kreativ SEO, ja jag kallar honom så trots att han får mat på bordet genom att driva en affiliatesida om SMS-lån. Detta är något som i normala fall kanske inte är så respektvärt, men har man som jag och många andra följt Simons kamp mot negativ SEO och Google så kan man inte annat än att respektera honom. Det är ingen vanlig SMS-lånesida, han jobbar väldigt olikt de allra flesta av hans konkurrenter. Continue Reading…

Därför fimpade jag webbplats som rankar #20 på sökmotoroptimering

Idag bestämde jag mig för att lägga ner sökmotoroptimerare.se och flytta det som är värt att flytta till denna webbplatsen. Sidan har ett par bra bra placeringar i Googles sökresultat, men det är inte mer än 30-40 besökare om dagen. De placeringar som är värt att nämna är #1 på sökmotoroptimerare och #20 (som varierar mellan 17-20) på det omdiskuterade sökordet sökmotoroptimering.  Som bäst placerade sig sökmotoroptimerare.se på #11 på det sistnämnda sökordet. Continue Reading…

Innehållsmarknadsföring är riskfyllt

Innehållsmarknadsföring, content marketing, som sker på fel sätt är riskfyllt och kan påverka ditt sökresultat katastrofalt. Det finns innehållsmarknadsförare som under en tid och gång på gång  hävdat att sökmotoroptimering är att manipulera Googles sökresultat, som vad jag uppfattar som en strategi för att marknadsföra innehållsmarknadsföringen. Continue Reading…

Skillnaden mellan statistikfreaks och sökmotoroptimerare

Misslyckad sökmotoroptimering

Vi lever alla i olika världar med egna synsätt och det jag skriver här är i enlighet med mitt synsätt på sökmotoroptimering.

När man arbetar med sökmotoroptimering krävs ibland att man gräver sig ner i statistik.  Det är inte ovanligt att man presenterar statistik för kunden. Ibland förenklat och i vissa fall lite mer djupgrävande.

Bättre placeringar, ökad trafik och mer affärer är basen.

När det handlar om statistik till kunden, dvs uppdragsgivaren som köper in tjänsten sökmotoroptimering oavsett vad det kallas, så är basen att presentera hur sökmotoroptimeringen som genomförts påverkat placeringar i sökresultatet, trafiken till hemsidan och i vissa fall antal genomförda affärer. Det senare är inte alltid tillgängligt att kunna mäta. Kan man påvisa att placeringarna förbättrats och att trafiken har ökat, samt ännu bättre att det gjorts fler och större affärer så kan man även påvisa att man genomfört en sökmotoroptimering som gjort skillnad.

Råkar du ut för sökföretag som presenterar omfattande statistikrapporter och rena verksamhetsberättelser i romanformat utan att samtidigt presentera bättre placeringar, ökad trafik och dessutom inte fler affärer så har du snarare anlitat statistikfreaks istället för en kunnig sökmotoroptimerare som kan leverera resultat. Mitt tips är att du då ska se till att byta leverantör illa snabbt.