SEO handlar oftast om kvalificerade gissningar

Jag har precis läst ännu en SEO-guide. I detta fallet en nybörjarguide.

Dessa, om jag tillåts vara lite fördomsfull, fokuserar oftast på tekniska beskrivningar av onpage-optimering uppblandat med lite andra ingredienser, lite osorterat efter smak och tycke. Just sådana guider tenderar att missa det som faktiskt är avgörande idag för att en webbplats ska ranka bra. Läs mer

Källkritikens dag för att uppmärksamma källkritik

Behövs något som källkritikens dag? Numera finns kanelbullens dag och här i Västergötland även grynkorvens dag, så varför inte även källkritikens dag för att uppmärksamma något så viktigt som källkritik. Läs mer

Att synas på Internet

För många företag och även andra organisationer kan det vara av intresse att synas på Internet, Det kan handla om en reklamplats eller anslagstavla som kan nås av miljontals Internetanslutna användare. Sist hörde jag att det finns ungefär 40 miljoner användare, en siffra som blir större för varje dag som går. Läs mer

Bannerannonsering passar bäst på ett Internetmuseum.

seobanner

Bannerannonsering har alltid varit het gröt vad gäller diskussionsämne men svalt vad gäller lönsamhet för den som annonserar. På nittiotalet kunde priset för en visning ligga på 50-60 öre och antalet som klickade…ja det var lågt då också. Jag minns otaliga räkneexempel på hur dyr varje besökare blev men säljarna gav sig sällan utan en rejäl match. Fast det skapade en del jobb för de som kunde skapa gifanimationer och vem vet, utan bannerannonseringen kanske vi inte haft Google idag. För det var utan tvekan alla dessa hemska banners som fick många att tröttna på AltaVista och längta efter något nytt som inte blinkade lika mycket.  I valet mellan banneraannonsering och SEO så borde varje vettig människa välja SEO alla dagar i veckan. Varför? Jo därför att det är så! Läs mer

Lånesnoken, ett kreativt mästerverk!

Bara genom att googla Simon Nyström så förstår man att han är en kreativ SEO, ja jag kallar honom så trots att han får mat på bordet genom att driva en affiliatesida om SMS-lån. Detta är något som i normala fall kanske inte är så respektvärt, men har man som jag och många andra följt Simons kamp mot negativ SEO och Google så kan man inte annat än att respektera honom. Det är ingen vanlig SMS-lånesida, han jobbar väldigt olikt de allra flesta av hans konkurrenter. Läs mer

Därför fimpade jag webbplats som rankar #20 på sökmotoroptimering

Idag bestämde jag mig för att lägga ner sökmotoroptimerare.se och flytta det som är värt att flytta till denna webbplatsen. Sidan har ett par bra bra placeringar i Googles sökresultat, men det är inte mer än 30-40 besökare om dagen. De placeringar som är värt att nämna är #1 på sökmotoroptimerare och #20 (som varierar mellan 17-20) på det omdiskuterade sökordet sökmotoroptimering.  Som bäst placerade sig sökmotoroptimerare.se på #11 på det sistnämnda sökordet. Läs mer

Pandavarning eller dunderhonung för SEO?

Rubriken syftar på mitt deltagande i #blogg100 med den här bloggen. Att skriva 100 inlägg på lika många dagar innebär en hel del risker. Det är dessutom ganska påfrestande, men samtidigt ställer det krav på att hela tiden leta efter nya ämnen att beröra. Läs mer

Innehållsmarknadsföring är riskfyllt

Innehållsmarknadsföring, content marketing, som sker på fel sätt är riskfyllt och kan påverka ditt sökresultat katastrofalt. Det finns innehållsmarknadsförare som under en tid och gång på gång  hävdat att sökmotoroptimering är att manipulera Googles sökresultat, som vad jag uppfattar som en strategi för att marknadsföra innehållsmarknadsföringen. Läs mer

Undvik att ta risker genom sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering risker

När man diskuterar risker och sökmotoroptimering så brukar man oftast diskutera riskerna att råka ut för Googles straff och filter på grund av hur man genomfört sökmotoroptimeringen. Man får inte glömma att man tar en ännu större risk om man bygger en webbplats utan att ta hänsyn till sökmotoroptimeringen överhuvudtaget. Läs mer

Skillnaden mellan statistikfreaks och sökmotoroptimerare

Misslyckad sökmotoroptimering

Vi lever alla i olika världar med egna synsätt och det jag skriver här är i enlighet med mitt synsätt på sökmotoroptimering.

När man arbetar med sökmotoroptimering krävs ibland att man gräver sig ner i statistik.  Det är inte ovanligt att man presenterar statistik för kunden. Ibland förenklat och i vissa fall lite mer djupgrävande. Läs mer