Bannerannonsering passar bäst på ett Internetmuseum.

seobanner

Bannerannonsering har alltid varit het gröt vad gäller diskussionsämne men svalt vad gäller lönsamhet för den som annonserar. På nittiotalet kunde priset för en visning ligga på 50-60 öre och antalet som klickade…ja det var lågt då också. Jag minns otaliga räkneexempel på hur dyr varje besökare blev men säljarna gav sig sällan utan en rejäl match. Fast det skapade en del jobb för de som kunde skapa gifanimationer och vem vet, utan bannerannonseringen kanske vi inte haft Google idag. För det var utan tvekan alla dessa hemska banners som fick många att tröttna på AltaVista och längta efter något nytt som inte blinkade lika mycket.  I valet mellan banneraannonsering och SEO så borde varje vettig människa välja SEO alla dagar i veckan. Varför? Jo därför att det är så!

Ett knepigt fenomen är att det trots allt verkar bli fler och fler av dem.

Uppsnappat är att…

Varje amerikansk internetanvändare möttes av ca 1700 bannervisningar i månaden 2012

Genomsnittlig CTR för banners är ca 0,1%

Den något ålderstigna liggande bannern med måttet 468 x 60 pxl har så lite som 0,04% CTR. Ja en sådan du hittar under rubriken ovan. Klickade du på den? Jasså inte.

Ca 50% av alla klick på banners som sker via mobilen är av misstag.

”you are 87.8 times more likely to apply to Harvard and get in…112.50 times more likely to sign up for and complete NAVY SEAL training…279.64 times more likely to climb Mount Everest…and 475.28 times more likely to survive a plane crash than you are to click on a banner ad.”

Hur man kommer fram till detta orkade jag inte gräva i men är du intresserad så rekommenderar jag vidare läsning thewire.com och artikeln ”You Are More Likely to Survive a Plane Crash than Click a Banner Ad”, visserligen publicerad redan 2011 men känns lika aktuell idag.

Om man antar att SEO ökar konverteringsgraden för att besökare som googlat är mer köpbenägna för att de letar efter en produkt så kan man anta att besökare som kommer via banners inte bara är dyra de konverterar dessutom sämre. Hittar ingen källa (inte letat) som styrker detta antagande, men säg emot om du törs.

Intresserad av gratis bannerannonsering på soekmotoroptimering.se under en vecka?

Företräder du ett SEO-företag eller har du en SEO-tjänst eller kanske en helt annan tjänst som har någorlunda relevans så kanske jag bjuder på en veckas gratis bannerannonsering. Gör en intresseanmälan i kommentarsfältet eller skicka ett mejl till hakan@soekmotoroptimering.se. Vi viker oss för Google och gör länken till nofollow, så klart.

5 thoughts on “Bannerannonsering passar bäst på ett Internetmuseum.

  1. Anmälan för DoubleSearch.se!

  2. Hmm, borde man argumentera emot detta när man har en hel hög med displayannonser i Tyskland som har flera procent clickthroughrate, och konvertar bra, hmm. Eller, nja kanske det är bäst att låta bli om man nu en gång har hittat ett display-annonsformat som funkar..:)

    • Håkan Persson

      Personligen har jag ingen koll på hur det ser ut i Sverige 2014 för jag övergav tanken på banners för många år sedan. Bra att du delar info.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *