Betsson, ni behöver hjälp med er SEO omgående!

Jag hade och har  fortfarande problem med rubriksättningen till detta inlägg. Det finns gott om alternativ och de flesta andra hade varit bättre. Jag är smått chockad. Stora aktörer inom onlinecasino brukar lyftas fram  som de som verkligen kan SEO.  De verkar dessutom ha varit mjölkkossor för många seo-bolag och kända för att ha budgetar för SEO långt över vad som anses normalt för bolag inom andra branscher.

Jag sitter just nu och tittar på Bettsons landningssida för sökordet Casino och för att uttrycka mig kort, med utgångspunkt från vad jag ser kan de inte göra SEO 2017.

Någonstans på vägen mellan alla länkköp verkar de missat hur sökmotoroptimeringen fungerar, hur Googles algoritm agerar och avgör vilken sida som ska ranka. Det finns inget försvar. Hade de kunnat bättre så hade de rankat bättre. Nu ligger de på sida två, platsen gud glömde, för deras i särklass viktigaste kommersiella sökord casino.

Målsidan för sökordet casino är startsidan på svenska www.betsson.com/sv/. En snabbanalys av hur de gjort för att nyttja kraften från de 35K länkarna från ca 400 domäner som pekar mot den URL:en borde chocka hela SEO-branschen.

Sidans title, det starkaste elementet som finns på sidan för att ranka, är felgjord. Den liknar en kvarleva från 90-talet. Ja det var ungefär så vi gjorde för att ta positioner i AltaVista. Håll i rocken för så här den ut:

<title>Casino, Odds Online, Online Poker, Lotter, Pengar Spel, Bingo - Betsson</title>

Hur tänker de? I mina ögon ser det ut som om de rabblar upp de bästa sökorden de hittat i tron att de ska ranka etta och få hem alla affärerna om de köper mest länkar.

Nästa frågeställning blir då, om nu sidans title ser ut som den gör, hur ser då deras H1 (huvudrubrik) ut? Huvudrubriken är deras näst starkaste onpage-element. Jag repetererar lite grundläggande sökmotoroptimering här, för dem som inte är helt inne i hur det fungerar.

Tittar man i sidans källa så finns det inte en H1 utan flera stycken. Ja det är inte så att de lyckats göra dubbla, utan just flera stycken. Den första i källan, som verkar ligga i en dold div-tag är:

<h1 class="title">
			Glömt lösenord?
		</h1>

Om nu deras första huvudrubrik är ”Glömt lösenord?” så har de väl gått all in på den andra, eller? Håll i hatten, oavsett färg, för den andra huvudrubriken är ”Den angivna e-mailadressen verkar vara ogitlig”. Spännande.  Det finns faktiskt en tredje variant också, det är ”E-mail för återställning av ditt lösenord har skickats.” Jag upprepar, det handlar alltså om huvudrubriken, den som fortfarande anses vara den näst starkaste rankingsignalen onpage (på sidan oavsett hur många länkar man har).

Ok, att de ligger dolt är väl förlåtande? Även om jag anses vara mer riskbenägen än genomsnittet så finns det inte en chans att jag skulle våga chansa med så mycket pengar på spel. Hur exakt Googlebot tolkar detta går inte att säga men om man testar att crawla sidan med verktyget Screaming Frog SEO spider med inställningen att crawla som Googlebot (Robots USer Agent)  så verkar det som att oddsen är stora att det är just dessa huvudrubriker som indexeras först.

Sedan finns det några H1 (huvudrubriker) till som faktiskt syns på sidan. Den första huvudrubriken är ODDS. Den där lite vilse ensam mellan h1-taggarna. På raden under hittar vi nästa h1, det är CASINO och på nästa rad den tredje som är SPELA SÄKERT.

Innan jag går vidare. Även 2017 så bör man tajta till det med en huvudrubrik som ska innehålla det sökord man fokuserar med för aktuell sida.

Det är faktiskt inte bara titeln som är en indikation på att deras SEO är som hämtad från 90-talet. Hör och häpna, de har något så nostalgiskt som Meta keywords. I denna finns en rad spännande sökord de vill synas med.  Den ser ut mer exakt som:

<meta name="keywords" content="roulett, odds online, kasino, casino, lotter, pengar spel, bingo, spela poker online, n&#228;tpoker" />

Om nu inte Betsson har tillgång till information från en läcka hos Google, som ingen annan har, och fått uppgifter om att Google plötsligt ska använda Meta keywords igen (tror inte de någonsin använt dem, utan hänvisar återigen hur AltaVista fungerade) så är de ute och cyklar igen. Det funkar inte! För att vara extra tydlig. Meta keywords påverkar inte rankingen i Googles sökresultat. Inte nu och inte i framtiden.

Ok, alla kan göra fel. De har säkert gjort rätt om man tittar på bildernas alt-taggar och andra onpage-element som räknas som rankingfaktorer. Eller?

De har faktist ett par alt-taggar, de ser ut precis så här: alt=””. För den som inte vet vad det betyder så betyder det just ingenting. De är tomma! Ok inte hela världen om man har 35 tusen länkar. Då kan man dessutom kosta på sig att få rött kort av Google vad gäller laddningstid.

Betsson laddningstid
För är det så de stora spelaktörerna gör lär det finnas riktigt stora affärsmöjligheter för dem som kan göra sökmotoroptimering som funkar. Nej det är inte bara att skaffa länkar, det är att få sidor att ranka i Googles sökresultat. Inte på sidan två, utan helst i topp.

Finns det då inget Betsson gjort bra? Jo jag hittar två saker. De kör med SSL/HTTPS och sidan verkar mobilanpassad. I övrigt så har de lite att jobba med.

Hittar du fler uppenbara fel de gjort? Jag måste ta itu med arbetsdagen så jag hinner tyvärr inte leta mer just nu.

Något du inte förstår? Ställ frågan direkt i kommentarsfältet eller använd chatten.

3 thoughts on “Betsson, ni behöver hjälp med er SEO omgående!

  1. Det kan vara en trend du hittat håkan. Det tog mig ca 30sek att hitta liknande upplägg hos ett annat casino – Maria Casino. Kanske inte lika fullt ut men vissa ÄLSKAR H1or.
    : Spel
    : Turneringar
    : Logga in
    : Skapa konto
    : Hjälp
    : Jag tripplar din insättning
    : D e n u l t i m a t a
    : S p e l u p p l e v e l s e n
    : M i n S p e l a k t i v i t e t
    : S k r ä d d a r s y d i n
    : S p e l u p p l e v e l s e
    : G a r a n t e r a d e b e l ö n i n g a r
    : o c h B o n u s a r
    : B l i e n a v v å r a
    : J a c k p o t v i n n a r e

    Betsson har iallafall Description. Maria klarar sig bra utan.

  2. Föredetta anställd.

    Tänkte bara göra ett instick om att kanske det kan vara klädsamt att tänka på huruvida ett helt SEO-team är klappkassa eller om strukturer i företaget gjort det fullkomligt omöjligt för SEO att göra tekniska förändringar, eller ja, förändringar överhuvudtaget på sajterna. Betssons CMS från tidig stenålder, och skulle det göras den minsta ändring en textruta eller text i fetstil, då krävdes det att en utvecklare ordnade det. Många av de fel som upptäcks är saker som ignorerats i flera år.

    Renderingsproblemet på deras subdomän för casino upptäcktes rätt omgående i december eller januari, men sedan dess så har sajtteam/techjteam bara gett blanka fan i att ordna skiten, hur mycket SEO än tjatat. Dels för att dom inte förstår hur allvarligt det är att inte casinosubdomänen ens är indexerad, och dels för att saker som kommer från SEO, det hamnar längst bak i kön. SEO-teamet har inte access eller rättigheter att göra dessa typer av ändringar på sajterna – överhuvudtaget. I bästa fall titlar och beskrivningar.

    Nu är det förstås inte lätt att veta det i förväg, men när man bestämmer sig för att gå ut och raljera över en hel avdelnings inkompetens, då kan det ju vara klädsamt att ta reda på vad det beror på. Tre stora problem har man som SEOare på Betsson, och har haft det under några år.

    1.Man motarbetas på daglig basis. Det är till och med folk, helt utan SEO-kunskaper, som ifrågasätter SEO och väljer att SEO:n ska göras enligt dennes regler, inte SEO-teamets.

    2. Detta tillåts eftersom nuvarande huvudansvarig för SEO på Betsson är den enda som inte förstår exempelvis saker du pekat ut här ovan. Han har motarbetat sitt eget arbetslag pga. sin brist på egen kunskap. Klartext: chefen för SEO är den som kan allra minst SEO.

    3. SEO får inte möjlighet att ändra tekniska problem, jobba med sajtspeed, mobilvänlighet, you name it. Flera av ovanstående saker är rapporterade för ett par år sedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *