Content is King

Content is King

Landskapet sökmotoroptimering ser helt klart annorlunda ut jämfört med några år sedan. Arbetssättet har ändrats ganska radikalt och de som en gång stack ut hakan och hävdade att denna förändring skulle komma har tystnat, för de var filosofer snarare än sådana som själva vara kapabla till att anpassa sig.

Det går inte att anpassa sig efter framtidens arbetssätt, det enda som fungerar är att anpassa sig efter det som gäller nu.

När vi pratar om sökmotoroptimering, SEO (ja det är samma sak, även om det finns de som påstått annorlunda), så handlar det om att ranka så bra som möjligt i Googles sökresultat för de viktigaste sökfraserna. Visst ser det annorlunda ut idag och för vissa sökningar har Google trängt bort det organiska sökresultatet riktigt ordentligt, precis som Kristoffer Wedholm konstaterar i sin senaste bloggpost ”Topp tio är inte vad det än gång var”.

Vi är numera ganska många som insett att man behöver ha ett mer holistiskt synsätt på sökmotoroptimeringen. Det går inte att mäta sökmotoroptimering i vilka länkar man fått. Det enda som egentligen räknas är vilken organisk trafik du får och vilket värde den genererar. Det är det som är SEO.  Detta innebär samtidigt att man inte kan ge all ära till innehåll. Det var inte någon SEO-konsult som myntade begreppet ”Content is King”, utan det var Bill Gates i en artikel som han skrev redan 1996.  Det återkommer även i flertalet andra artiklar långt innan sökmotoroptimering hunnit bli ett begrepp.

Min syn på innehåll är att det inte ska beskrivas som just text. Det kan precis lika gärna vara en smart eller rolig tjänst, eller något annat som aktiverar och engagerar.

”Content is King”, lyder ett uttryck som används av många i branschen, och så är det. Framför allt annat måste det vara kvalitet på innehållet. Dåligt innehåll håller inte i längden. Om dina tittare återkommer till din web så är det innehållet som drar. Det bör vara underhållande med glimten i ögat, skulle man kunna säga. Även lite torftigt innehåll kan lättas upp något. Tänk på att det är vanliga människor du har som besökare. Det måste vara tilltallande för att besökarna  ska orka återkomma. Gör något som överraskar besökarna.

Citat från ”Affärer och marknadsföring på Internet”
av Anders Hedman och Lauri Pappinen, första tryckningen 1996.

 Så för att komma till saken är det dags att börja blogga mer om sökmotoroptimering igen. Som konstaterats innan så var det ett stadigt bloggande under 2014 som la grunden för de placeringar som uppnåtts i Googles sökresultat. Självklart har länkarna och omnämnanden haft en minst lika stor betydelse, men utan innehållet hade dessa uteblivet. Jag är övertygad om placeringarna i sökresultatet långsamt men säkert skulle försämras för denna blogg och webbplats om nytt innehåll uteblir, men det finns andra skäl till att ge mer liv åt bloggen än enbart detta. Rent allmänt har bloggandet om SEO minskat, trots att sökmotoroptimering är precis lika viktigt idag som det varit tidigare. Det finns fortfarande många viktiga frågor att ta upp till diskussion och ibland finns det också skäl att ompröva gamla sanningar.

Du är välkommen att höra av dig med både synpunkter, idéer och frågeställningar som är värda att ta upp.

Håkan Persson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *