Läsbarhet som rankingfaktor

Något det pratas väldigt lite om bland svenska sökmotoroptimerare är läsbarheten i ett SEO-perspektiv. Vi som jobbar med SEO pratar främst om teknisk optimering, onpage-optimering och om länkar. Det kanske hänger samman med att det är lättare att bevisa att sida som är lättindexerad med bra struktur, har väloptimerat innehåll och bra länkar rankar – jämfört med att bevisa att en bättre läsbarhet skulle påverka ranking alls. Läs mer

Oatly! Dags att städa bort allt slaktavfall? – #googlaoatlyochslaktavfall

Aj aj Oatly. Så länge Oatly styr vilka sökfraser som ska användas så får de kanske fram sitt budskap i sin kampanj #googlamjölk, men om människor istället börjar googla Oatly + slaktavfall så havererar kampanjen totalt. 

Det har gått några dagar sedan jag skrev ett inlägg om Oatlys kampanj som går ut på att få folk att googla mölk, mjölk+hälsa och liknande sökfraser, samt att detta får spridning i sociala medier med hjälp av hashtaggen #googlamjölk. Det jag främst ville få fram med det inlägget var och är att kampanjen är riskfylld och att den kan slå tillbaka mot dem själva. De når utan tvekan ut till sin egna beundrarskara, som utifrån sett främst verkar vara veganer långt ute på vänsterkanten. Blir kampanjen trovärdig för den bredare publiken? Oatly är förhindrade att prata illa om mjölk eftersom de redan förlorat i marknadsdomstolen på grund av det. Därför ber de alltså folk googla vissa sökfraser där sökresultatet gynnar dem eller snarare missgynnar mjölkproducenterna. De vill såklart att få fram sin skrämselpropaganda mot mjölk utan att behöva framföra den i klartext själva, vilket de inte kan utan att riskera att hamna i marknadsdomstolen igen. Hur var det nu med havre, havredryck och slaktavfall.

Man får svar efter hur man frågar när man googlar.  Om kampanjen istället hade varit #googlaoatly och om man hade uppmanat att använda sökfrasen oatly+slaktavfall…

Oatly + slaktavfall

Oatly + slaktavfall

Ovanstående behöver egentligen inte förklaras. Bland alla missgynnande resultat så finns faktiskt ett som Oatly äger, vilket jag missade. Trots att Oatlys kampanj är så uppstyrd och i mångt och mycket smutsig så hoppar en del av media med och lyfter fram den. Ja detta är en smutsig kampanj. En kampanj som drivs av ett företag som tjänar pengar för att de ska tjäna mer pengar, en kampanj som går ut på att prata illa om konkurrerande produkter och konkurrenter- mjölk och mjölkproducenterna. Det hade kanske varit smart om den inte var så uppenbart kommersiell och om de hade städad sitt egna sökresultat (se bilden) lite bättre. Det intressanta med kampanjen är att de har haft som strategi att använda sig av nyttiga idioter som är tänkta att både sprida och försvara både deras företag och produkter. Vare sig Google eller normalbegåvade människor med källkritik köper nog denna kampanjstrategi.

Hur var det nu med Oatly, havredryck och slaktavfall?

Denna film var en av sökträffarna som visas i bilden ovan, något som kanske inte helt är önskvärt om man tillverkar havredryck.

Marknadsföring med sociala medier

Som rubriken säger så handlar det inte helt om sökmotoroptimering med sociala medier, som sedan länge är en mer kontroversiell och omdiskuterad fråga. Redan 2013 skrev jag en bloggpost med rubriken Sociala signaler och sökmotoroptimering och jag var varken först eller sist med att diskutera det ämnet. Det verkar vara ett känsligt ämne för vissa, men det borde det inte vara.  Det handlar också om vilket förhållningssätt vi ska ha till fakta. Ska vi kräva att en sak som att  kausaliteten mellan vissa insatser på sociala medier och ranking är bevisad eller ska vi nöja oss med att se sambandet på ett annat sätt.  Man kan, såvitt jag vet, inte bevisa att en aktivitet på sociala medier genom gillande och delningar påverkar rankingen (vad jag kallar den direkta rankingen). Samtidigt så är sociala medier idag ett otroligt kraftfullt verktyg för att sprida informationen genom delningar och gillande. Det går också använda sociala medier för att bygga värdefulla relationer. Detta kan även kallas sökmotoroptimering om man har en lite vidare syn på det begreppet. Ser vi till marknadsföring med sociala medier så blir det allt svårare att förneka dess värde. Jag har säkert gjort det men då har det mer handlat om duglighet. Ser man strikt till rankingpåverkan så kan du läsa Kristoffer Wedholms svar här.

Alltså. Bara för att sociala medier kan användas till marknadsföring med lyckat resultat så innebär det inte att man behöver söka efter en sociala medier guru, om de nu finns på riktigt, för att sätta igång. Att exempelvis annonsera på Facebook är något de allra flesta klarar av själva. Det hänger givetvis ihop med vilka ambitioner man har men det är lätt att komma igång. Om du träffar på en byrå som snackar en massa tusenlappar för att sätta upp en annons så skulle åtminstone jag backa för att ta mig en funderare. Prova och lär själv, men ha koll på vilka resurser du lägger ner och försök hitta rättvisa mått på resultatet.

Sociala medier är inte samma sak som Content Marketing och vice versa.  Att bara ösa in insatser är nog inte att rekommendera. Oavsett om det är Instagram, Facebook, Twitter eller bloggande så måste man ha en plan.  Det är ju meningen att det man gör ska påverka och då vill man ha en positiv påverkan. Ett företag som satsar allt på att annonsera på Facebook kan snabbt uppfattas som störande och en megafonanvändande skrikhals. Detta kan kanske locka till sälj på kort sikt (om det är bra erbjudanden) men skada varumärket och företaget på sikt. Att ett företag ber sina anställda om att jobba extra med marknadsföring med sociala medier kan slå fel. Pontus Staunstrup har skrivit en bra artikel som är bra att utgå från, ”Därför behövs en intern policy för sociala medier”, för att slippa ramla i första bästa fälla.

Tre saker som jag tycker är viktiga att ha med sig:

1) Sociala medier kan användas som marknadsföring.
2) Sociala medier kan användas för att göra sökmotoroptimering, men förvänta ingen direkt effekt.
3) Ha koll på vilka resurser som läggs ner och mät och värdera effekten (gäller alla insatser)

 

Inbound Marketing utan SEO är som McDonalds utan hamburgare

Egentligen räcker det med konstaterandet att Inbound Marketing utan SEO, sökmotoroptimering, är som ett McDonalds utan hamburgare. Poängen är så självklar för alla som vet kraften av att ranka i topp i Google med alla affärer och/eller inkommande förfrågningar som följer därav. Visst krävs det lite mer för att konvertera men förutsättningen för att konvertera är besökare och framförallt relevanta besökare (de som vill ha vad du erbjuder) och dessa nås bäst med SEO. Varför? Jo, de letar ju efter något och hittar dig. Läs mer