seobehov

Därför behövs sökmotoroptimering (SEO) mer än någonsin

Så länge ingen blandar ihop SEO med SEO-processer, det vill säga hur man gör och levererar SEO i praktiken, så är min uppfattning att behovet av SEO och att synas i Google är större än någonsin.

Det verkar vara en del av dem som står utanför sökbranschen, alternativt även vissa som nyss välkomnats till den, som är av uppfattningen att sökmotoroptimering är likställt med de processer och metoder som används. När metoder som fungerat inte ger samma resultat som tidigare så hävdar man att sökmotoroptimeringen inte längre är vad den varit. Vad kan bli mer fel. Det finns ingen nedgång vad gäller behovet av att synas i det organiska sökresultatet och för att synas där så behöver man ha bra positioner på sökord och sökbegrepp som används av dem man vill nå ut till. Visst kan detta resonemang låta som gammal skåpmat, men så länge det finns de som kommunicerar motsatsen så behöver det upprepas ännu en gång. Så kom ihåg. Bara för att det finns SEO-företag som backar så har inte behovet minskat.

Content Marketing och Inbound Marketing utan SEO är som en bil utan motor.

trafik förbjudenUnder de senaste två åren har vi sett begreppen Content Marketing och Inbound Marketing förekomma allt mer frekvent. Begreppen i sig är lite luddigare än sökmotoroptimering och då kan ni förstå att det är svårt att enas om vilken definition de ska ha. Gemensamt för såväl Content Marketing som Inbound Marketing är att det handlar om att producera innehåll. För Content Marketing handlar det om innehåll som engagerar och för Inbound Marketing om innehåll som hittas och som sedan leder till affär. Ja det var minst sagt generaliserande men det räcker här. Ett problemet jag sett är att de som kommunicerar dessa metoder alltför sällan har några praktiska erfarenheter av att göra innehållet synligt i Google. Man kan ganska lätt dra slutsatsen att sökmotoroptimering är Inbound Marketing men sällan tvärtom.

Större konkurrens inom ehandeln kräver mer SEO

Vissa ehandlare har svårt för att veta hur de ska få bra synlighet i Google utan att köpa annonser och därmed låter en del det stanna vid knappt någon satsning på SEO alls.

Behovet finns där, för sökmotoroptimering kan fortfarande göra underverk. Att säga något annat gynnar bara dem som redan insett det och inte dem som snarare borde få den insikten. Alla webbutiker kan inte vinna kriget i sin nisch men de kan vinna strider som kan vara helt avgörande för deras överlevnad på både kort och lång sikt. Sökmotoroptimering är ingen konkurrent till andra insatser och när vi kommer till exempelvis konvertering så är synergieffekterna påtagliga. Jag påstår fortfarande att man kan öka konverteringsgraden med SEO. Bara för att man väljer att satsa stort på reklamkampanjer i TV och radio så minskas inte behovet av att synas även i sökresultatet, ännu en gång är det tvärtom. Om du satsar flera hundra tusen på TV- och radioreklam för att marknadsföra brandsäkra gardiner så ska du inte bli överraskad när antalet som googlar brandsäkra gardiner mångdubblas. Har du inte samtidigt sett till att synas i toppen av det organiska sökresultatet redan när kampanjen påbörjas är det försent.

Webbproducenter, ni behöver SEO!

Webbkonsulter och webbyråer borde för länge sedan ha insett att deras kunder skulle bli mycket gladare om webbplatserna också genererar organisk söktrafik och därmed kunder. Det är fortfarande förhållandevis få webbproducenter som har koll på läget och detta trots att bristen varit påfallande under många år. Varför var och varannan webbyrå vägrar att lära sig grundläggande SEO förblir en gåta.

Så länge det finns sökmotorer så behövs sökmotoroptimering

Så länge vi använder sökmotorer och söker efter information som rör produkter och tjänster så kommer de som erbjuder dessa ha behov att att synas framför sina konkurrenter. Sökmotoroptimering, SEO, kommer fortsätta handla om att göra informationen synlig. Vi kommer fortsätta att få leva med att SEO-metoderna måste förändras i samma takt som sökmotorer som Google ändrar reglerna och att det krävs mer för att hävda sig i konkurrensen men det är inget nytt.

Expressen har insett det som fler kommer inse

Expressen getingNär jag såg att tidningen Expressen sökte (de söker ännu) SEO-specialist så blev jag glatt överraskad. Inte för att jag är spekulant på jobbet (även om jag skulle kunna tänka mig det) utan för att en så viktig publicist har gett SEO det erkännandet. Vi kommer säkert se ett fortsatt ökat behov av inhouse SEO-arbetare på inte bara tidningar utan på företag i allmänhet. Dessa är ingen konkurrent till duktiga SEO-byråer för det kommer finnas plats för dem också.

Det är viktigt att synas även för kommuner och andra offentliga organisationer

Det finns en stor brist vad gäller kunskapen om hur man ska arbeta med sin synlighet i sökmotorer som Google och Bing även hos många kommuner och offentliga förvaltningar.  Jag har inte gjort någon egen analys men bristerna verkar finnas lite varstans runt om i Sveriges kommuner, se bara vad som hände i Helsingborg och helsingborg.com trots att de anställt en känd webbgestalt. De kanske borde tänkt på SEO också. Även Mariestad borde kanske ha vägt in SEO när de velade med sin marknadsföring och Karlsborg som försvann ur Googles index under en hel sommar som den turismsatsande kommun det är.

Det verkliga behovet av sökmotoroptimering är större än det synliga

Det är konstigt att det synliga behovet av sökmotoroptimering inte är större än vad det är i Sverige.  Visst finns det synligt behov i form av utannonserade jobb och utbildningar, men det är väldigt begränsat och för många marknadschefer, marknadsförare och informationsansvariga är det fortfarande något främmande. En av anledningarna kanske är att många har fått en felaktig bild av SEO och förknippar det med vissa SEO-företag eller de rena blufföretag som egentligen inte har med sökmotoroptimering att göra. Det är synd för det finns duktiga sökmotoroptimerare och SEO-företag som skulle kunna göra skillnad för så många.

Min uppfattning är att det finns ett stort behov av mer kunskap och kännedom om hur man skapar en bra synlighet i sökresultatet och varför man ska göra det för att få den organiska söktrafik man annars riskerar att någon annan får.

Grunderna i sökmotoroptimering är inte svårt och det finns gott om information på nätet om ämnet. För den som hellre vill läsa en bok så finns Guldläge på nätet ute i bokhandeln sedan ett år tillbaka.

Soekmotoroptimering.se ska också anpassas

Ingenting är bestående när det handlar om SEO och det gäller även soekmotoroptimering.se.  Det finns inga planer på att lägga ner webbplatsen och bloggandet, men det kommer ske en del förändringar. Jag kommer inte att blogga lika intensivt som under 2014 då det blev drygt 75 inlägg enbart på denna bloggen. Det är omöjligt, åtminstone för mig, att kunna hålla ens en hyfsad kvalitet med det tempot om jag dessutom ska få tid över till att jobba på riktigt. Däremot hoppas jag kunna bjuda på lite bättre inlägg överlag om sådant som rör synligheten i Google. I dagsläget har jag planerat att ta tid till att gå igenom gamla inlägg och lägga till kommentarer där jag anser att det krävs. Saker ändras ju och sådant jag skrev 2012 kanske inte alltid är sådant jag skulle skriva 2015. Det finns alldeles för mycket desinformation om SEO ändå. Några saker som jag hoppas hinna med är:

  • En ordentlig redesign före eller under sommaren som även omfattar strukturen och kategorierna.
  • Mer utförliga och detaljerade praktiska exempel på metoder och arbetssätt.
  • Belysa områden som Content Marketing och Inbound Marketing ur ett SEO-perspektiv.
  • Beskriva en del egna case
  • Utöka kategorin som handlar om sökmotoroptimering till ehandeln med fler inlägg och tips.
  • Rapportera om nyheter och diskutera dem.

Ovanstående är taget direkt från mina anteckningar och det kommer givetvis en hel del spontana saker också hoppas jag. Om sökföretag plötsligt får för sig att sopa undan sin synlighet som Klikki gjorde, eller om jag ser knepiga saker som samarbetet mellan Jajja och ehandelscertifiering.se, så finns det stor chans att jag skriver om det.

Slutligen kommer jag ta lite tid till att förbättra bloggens SEO som har ett antal brister som konstigt nog få har stört sig på, i alla fall kommenterat. Kristoffer Wedholm är undantaget. Att den rankar som tvåa på sökmotoroptimering efter Wikipedia just nu är knappast en anledning till att låta bli, för det kan ändra sig oerhört snabbt.

1 svara
  1. Anders Fahl
    Anders Fahl says:

    Ganska märkligt att man underkänner SEO bara för att man inte får det att fungera. Jobbade på ett företag som leverantör av SEO och sätten vi använde upphörde att fungera tillfredsställande (enligt min mening var det ett under att det fungerade så länge som det gjorde) och efter att ha pratat med min chef, misslyckats få till stånd förändringar, så valde jag att lämna företaget och jobba in-house. Nu är min chef en person som definitivt lyckas med sin SEO och använder mycket smartare metoder. Känns som att de som förlitade sig på genvägar som funkade förr är de som misslyckas idag.
    F.ö. ser jag fram emot att läsa lite case studies. 🙂

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *