Det som händer i Helsingborg stannar på Helsingborg.com

Helsingborg har fått en ny webbplats, helsingborg.com.  Tanken bakom den nya webbplatsen är god, men varför i herrans namn tog man inte in någon med SEO-kompetens?

Helsingborgs Dagblad skriver bland annat:

Joakim Jardenberg som är internetchef i Helsingborg är den som har lett projektet med den nya hemsidan. Idén till sidan väcktes när han googlade Helsingborg och tittade på bilderna som dök upp.

Vidare kan man läsa att man tack vare den nya webbplatsen skulle hitta annat än bilder på byggnader när man googlade ”Helsingborg”. Det var i alla fall tanken. I praktiken så får man nog leva med att hitta bilder på enbart byggnader också i fortsättningen, för det är inget nuvarande version av helsingborg.com kommer förändra. Om man inte gör om och gör rätt.

Joakim Jardenberg, som i en intervju säger att han aldrig låtit sig överbevisas får nog stå ut med att projektet helsingborg.com är ett bra bevis på att man numera inte bygger webb utan att tänka på SEO, speciellt inte en webbplats som är tänkt att marknadsföra en stad via Google.

Helsingborg.com är Ogooglebar

Helsingborg är en i raden av kommuner som presenterar en webbplats som inte håller måttet för att hittas av Google, men nu går man steget längre genom att  sätta Noindex på hela webbplatsen. Man ber helt enkelt Googla att låta bli att indexera helsingborg.com.

Helsingborg

Att man dessutom har en engelsk sidtitel till den svenska sidan, undviker att fylla i ”Meta description” och inte har någon ”H1-rubrik”  är andra tydliga bevis på att man faktiskt inte har levererat en sida som lever upp till målet med hela satsningen, att få en annan och bättre synlighet i Google. Det är lite anmärkningsvärt att ytterligare en kommun har brustit vad gäller att ta hänsyn till de mest grundläggande reglerna inom sökmotoroptimering.

När man idag genomför en sökning med site:helsingborg.com för att se vilka sidor Google har indexerat så innebär resultatet att Google bara hittar två sidor, fastän webbplatsen har över 50 sidor som publicerats. Lite humoristiskt nog så uppmanar Google att sätta igång med indexering och ranking för den aktuella webbplatsen. De två sidor som Google hittar är spår av den tidigare webbplatsen och vidtar man inga åtgärder så kommer även de försvinna från sökresultatet inom kort.

Helsingborg ogooglebar

Att ännu en kommun satsar skattemedel på att ta fram en webbplats som brister med sin SEO borde vara en väckarklocka för övriga kommuner och de webbproducenter som anlitats. Glöm inte bort sökmotoroptimeringen.

29 thoughts on “Det som händer i Helsingborg stannar på Helsingborg.com

  1. Tack för genomgången och omtanken, det uppskattas mycket. Jag är medveten om att vi har mycket kvar att göra, och det är precis så här det är tänkt att fungera – vi ser inte lanseringen som ett slutmål utan som ett startläge. Alla tips och trådar som kommer in utifrån hjälper oss att bli bättre utan att det kostar orimliga summor av skattepengar.

    När det gäller just noindex så är den avsiktlig, så klart. Den får ligga kvar ett tag till eftersom vi fortfarande funderar på bästa sättet att säkerställa att de viktigaste ”nyttosökningarna” landar på helsingborg.se. Vi vill vara så säkra som möjligt på att inte ta kraft från den sajten när någon vill hitta en förskola, eller anmäla trasig gatubelysning i vår stad. helsingborg.com är ett komplement till .se, och av underordnad betydelse, så vi tar det lite lugnt och fint med att släppa på Google.

    På lite sikt är jag övertygad om att vi lyckas skruva till det så att bulle med bulle och idrottsoasen kommer högt vid en bildgoogling. I sinom tid.

    • Alla med grundläggande kunskaper om sökmotoroptimering inser förstås att svaret är en efterhandskonstruktion (eller ett tecken på total brist på förståelse för hur en sökmotor fungerar). Det finns inte skuggan av en chans att en ny sajt, utan ordentliga rubriker, med samma titlar på engelska på merparten av sidorna och där inte förskola alls nämns skulle kunna gå om en stark kommunsajt på ordet. Det gäller förstås alla andra ord också. Antingen var det som Jardenberg säger i kommentaren, det var ett medvetet val och då vittnar det snarare om inkompetens, eller så var det inte det. Gissar att det fixas till snart nu när Håkan uppmärksammat det, det i sig bör väl vara ett bevis för att det inte var en medveten strategi.

    • Som av en händelse försvann Noindex-taggen idag, mindre än ett dygn efter att den var en medveten strategi.

  2. Det känns inte alls ovanligt att det blir så här när ”det offentliga” ska bygga något. Utan någon som har det ekonomiska ansvaret på riktigt är det ingen som bryr sig om resultatet. Det är lätt att slösa med någon annans pengar.

    • Magnus, jag skulle säga att det är en ordentlig myt att offentlig sektor slösar med pengar eftersom de inte är ens egna. Jag hamnade i offentlig sektor på ett bananskal kan man säga, men medvetenheten om att de pengar vi använder är skattekronor är högre än vad jag kunde ana. Snarare så att pengarna hänvisas till som om de ”nästan vore mina egna” eftersom de är skattepengar och inte företagspengar.

      För övrigt uppskattar jag att Helsingborg vågar köra ut saker som inte är helt klar. Alldeles för mycket ligger och rullar alldeles för länge eftersom ”vi ska bara” är för vanligt. Och så hoppas jag att noindex försvinner snart.

      • Som du kan se hävdar Jardenberg att totala kostnaden ligger på 20.000 kr, 15.000 är budet i HD. Detta trots att han och ett team jobbat i drygt en månad. Det vittnar om något om att man inte förstår pengar.

        ”Under drygt en månad har han och en liten projektgrupp arbetat med att ta fram den nya sidan. Det är en ovanligt kort tid för att bygga upp en hemsida och hela projektet har inte kostat med än 15 000 kronor. ”

        • Teamet har jobbat i tre dagar. Jag har kanske lagt en vecka i aktiv arbetstid. Månaden är kalendertid. 1500 kronor är vad vi betalat till Fröjd för uppstarten av sweden.se-klonen, den enda externa leverantören. De övriga 5000 är påskmust, pizza och smågodis under de tre dagar som ett gäng frivilliga byggde sajten.

          • En vecka aktiv arbetstid kostar kommunen 23.725 kr bara i lön och arbetsgivaravgifter. Räknade du så här när företaget brände alla pengar med?

      • Håkan Persson

        Slöseri behöver ju inte vara medvetet, utan det kan bero på dålig kunskap.

    • Total kostad ligger på runt 20KSEK.

  3. Håkan Persson

    Tack för bra kommentarer.
    Jag förstår tanken med ditt resonemang Jardenberg, men det känns lite bakvänt och precis som Magnus hävdar så är risken för en kollission i sökresultatet minimal. Åtminstone ifall helsingborg.se är uppbyggt med en någorlunda tanke på synlighet.

    Vad jag har förstått efter att jag skrev inlägget så har helsingborg.com blivit marknadsförd både med PR, via Twitter och kampanjfilm på Youtube. Om man gör dessa åtgärder så finns det väl ännu större skäl att göra webbplatsen synlig i Google snarare än aktivt dölja den? Annan information känns som desinformation som skulle göra skada för många ifall det följdes som råd. Tekniskt handlar om en avbockning i wordpress som tar några sekunder att åtgärda. Alla kan göra fel men alla kan inte erkänna det.

    • Vi vet inte hur stor risken är för kollisioner, så jag valde försiktighetsprincipen. Min bedömning är att vi inte behöver stressa med googlebarheten, vi tänker köra den här sajten under många långa år. Däremot ville vi få ut den så snart som möjligt för att få in feedback. Som här och nu. Tack igen.
      Men jag är sannerligen inte rädd för att erkänna misstag. Vi gjorde tex ett gäng dundertabbar med gamla filer och saknade OG:taggar – vilket ledde till att Facebookdelningar till startsidan fick en svenska flagga som förvald bild. Klumpigt, pinsamt och jag erkände det direkt. Fix är på g.
      När det gäller lanseringen så ville vi gärna att så många som möjligt skulle se sajten. Men jag vill inte kalla det här för en ”kampanjfilm” http://youtu.be/zgzH2IlZZ78. Den är gjord helt utan omsvep, av mig, på natten efter släppet. Inte för att kampanja utan för att förklara varför sajten finns och vad vi vill åstadkomma med den. På lite sikt 😉

  4. Haha, den här posten blev ju hur kul som helst. Svaren från Joakim och Lina visar med allt tydlighet hur kommuner fungerar.

    Kommuner räknar som vanligt bara kostnader som är externa. Allt som är inhouse är gratis och därför kan man anställa hur många som helst.

    Ju närmare kommunchefen man sitter desto högre lön har man och desto mindre är risken att man får sparken när man måste skära ner eftersom personalkostnaderna är för stora.

    När kommunerna ska spara så sparkar man några undersköterskor/förskolepersonal på ett äldreboende/förskola, oavsett om det finns behov av dom eller inte. Gärna några på långt geografiskt avstånd från kommunhuset så man inte behöver möta dom på jobbet.

    Sen kan man anställa några coola IT-killar som någon känner och göra lite coola IT-projekt. IT-projekten är ju ”gratis” eftersom man inte räknar löner som kostnader. Vi vet ju alla att IT-killar måste ha bra betalt, till skillnad från förskolepersonal och undersköterskor, att ta hand om människor är ju inte lika viktigt som att slänga upp coola men icke-fungerande webprojekt. (IRONI)

    • Bara några tankar…

      Tycker det är fascinerande att folk fortfarande har en uppfattning om att webbprojekt ska vara ”gratis”. I en digital värld där många aktörer har webben som sin huvudkanal för information och affär ska det fortfarande vara gratis att utveckla webbprojekt. Får inte ihop det resonemanget oavsett om det gäller kommuner eller företag.

      Jag skulle vilja påstå att alla webbprojekt handlar om prioriteringar. Att sitta och fila på ett webbprojekt tills det är perfekt och sen släppa det är en approach som många företag och intuitioner provat på med mycket dåligt resultat. Det går inte att täcka alla bitar och bygga den ”perfekta webben”. Att istället jobba kontinuerligt med ett webbprojekt och se på arbetet med webben som en ständigt pågående process som bygger på prioriteringar är ett moderna tillvägagångssätt som bl. a. använts framgångsrikt av start up scenen.

      Hade Helsingborg haft en större budget hade de kanske kunnat ta in någon med SEO-kompetens som Håkan föreslår. Misstänker dock att de inte heller är gratis. Så igen handlar det om prioriteringar. Att våga släppa beta-versioner och sen arbeta med feedbacken man får in tror jag på så jag tycker det därför är kul att även kommuner börjat arbeta på det sättet.

      • Håkan Persson

        Tack för att du bidrar med dina tankar Linus! Jag håller med i ditt resonemang och det är väl tack vare begränsade resurser och satsningar som många webbprojekt aldrig lever upp till de mål och ambitioner man hade vid uppstart. Det är tyvärr idag så att det finns många webbproducenter som inte prioriterar sökmotoroptimering, kanske av den enkla anledningen att de inte har tillräcklig kunskap. Inte för att det är svårt utan snarare för att de inte har intresse av det och det är tyvärr något som många webbplatsägare missgynnas något oerhört av. Det finns exempel på webbyråer som mer eller mindre tar ställning mot sökmotoroptimering och det är ännu värre. Alla som sett den betydelse sökmotoroptimeringen kan få för till exempel en ehandel, där den organiska trafiken innebär mångmiljonförsäljning och är helt avgörande för butikens existens, förstår också vilken förlust det blir om man skulle bortse från den.

        Sett till de resurser som läggs ner i webbprojekt så blir det inte bara gratis att satsa på SEO utan man tjänar helt enkelt på det och det kan i slutändan bli det som avgör om det ska bli vinst eller förlust. I fallet med Helsingborg är det inte så farligt, projektet är nytt och åtminstone jag har förståelse för att man gör missar. Även om missarna får stora konsekvenser om de inte rättas till så är de enkla att fixa till. Det gäller dock att man blir medveten om missarna och att man ser till att de åtgärdas. Ser man till webben i stort så är det mest synd om de webbplatsägare som inte får denna informationen utan får leva med att ha satsat resurser på en webbplats som är olönsam. Jag har sett exempel på en webbutik som råkade ut för samma sak som helsingborg.com vilket resulterade i att pengarna helt enkelt tog slut och när väl felet upptäcktes så fanns det inte kvar någon drivkraft att fortsätta. Den ansvariga webbyrån hade redan fått betalt och var inte alls beredda att ta något ansvar för det inträffade.

  5. Kommer Google analytics datan för helsingborg.com vara publik? Skulle vara intressant att följa projektets utveckling.

  6. Lars Andersson

    Helsingborg har anställt en kille som är SJUKT BRA, lätt BÄST I SVERIGE, på att posta länkar på facebook och han ska internetifiera Helsingborg. Det hela började med att han inte förstod hur man sätter upp ett säkert stadstäckande WLAN. Nu har han satt upp en site vars syfte är att göra Helsingborg mer googlevänligt och så har han satt noindex på den. Och som vanligt när någon påpekar ett gigantiskt fel han har gjort svarar han med ”avsiktligt, såklart!”. Jag såg honom fälla samma kommentar en gång när han gått in i en lyktstolpe pga för mycket facebookande på telefonen.

    Heja facebookkungen!

  7. Man blir ju mörkrädd när man läser detta, tyvärr vittnar väl detta om den otroliga kompetens brist som råder i Sverige kring SEO och generellt sätt marknadsföring på nätet.

    Av ovan skrivet är väl det kanske inte så konstigt, då en person som behärskar SEO skulle anses som korkad om man tog en fast antställning (läs möjligheterna att tjäna egna pengar eller driva egna projekt i stället)

    Trevlig tisdag!

    • Håkan Persson

      Tycker inte att detta är något slags bevis på att det generellt sett råder kompetensbrist avseende SEO, det går inte att generalisera så även om det mycket väl är så. Det går heller inte döma andra för att de väljer att ta anställning istället för att driva eget företag eller egna projekt, alla vill inte det och alla drivs inte av att optimera sin egna plånbok i första hand. Hur människor trivs bäst med att jobba har inget med hur bra de är att göra. Livet är helt enkelt inte svart eller vitt. Detta var mitt inslag i denna metadiskussion:)

  8. Håkan, i mitt index rankar du Tio I Topp SEO-bloggare i Sverige men för att ta till mig följande citat behöver jag nog kalla fakta. ”Sett till de resurser som läggs ner i webbprojekt så blir det inte bara gratis att satsa på SEO utan man tjänar helt enkelt på det och det kan i slutändan bli det som avgör om det ska bli vinst eller förlust.”
    Vi har testat SEO under flera år på vår fysiska butik och som du säger kan det avgöra vinst/förlust. Hade chefen lyssnat hade vi i vart fall haft kostnaden för SEO lagd till vinsten.

    • Håkan Persson

      Det finns säkert en hel del resultatlös SEO också och jag är medveten om att det inte går att generalisera åt något håll. Det kanske till och med är så att det inte finns lönsam SEO till alla nischer och typer av butiker. Blir oerhört nyfiken på just era förutsättningar och hur det jobbats för er. Du får jättegärna mejla hakan@soekmotoroptimering.se och dela vilken webbplats det gäller.

  9. Sak samma med nästa citat där problemet ligger i det att jag trots efterforskningar, för att få se ”den betydelse” SEO kan få, fortfarande betraktar den som ett mytiskt väsen. Dess förespråkare som gurus och lovorden som eviga mantran. ”Alla som sett den betydelse sökmotoroptimeringen kan få för till exempel en ehandel, där den organiska trafiken innebär mångmiljonförsäljning och är helt avgörande för butikens existens, förstår också vilken förlust det blir om man skulle bortse från den.” Jag är lång ifrån övertygad om att nej till SEO utgör ett hot mot butikers existens. Vi går strax online med en shop och jag har förvisso skapat stöd för SEO. Stödet är dock avaktiverat. Om jag har fel angående SEO och vi skulle få en ”mångmiljonförsäljning”, ja då går vi omkull, då växer vi ihjäl oss.

    Nänä, vi kommer att närma oss e-handeln lugnt och stilla genom att på bl a Facebook, med normal aktivitet och betalda GILLA, kultivera den resurs som en relativt stor och (relativt) trogen kundkrets utgör. Tiden får utvisa om jag behöver aktivera SEO. Förhoppningsvis inte för jag har gått från ett G-freak till att djupt förakta den ohämmat girige Google och har undersköna AdBlock installerad på samtliga webbläsare vilket jag kan rekommendera var och en. Jag uppmanar alla som vill befria sig från annonsslaveriet att skaffa AdBlock.

    • Håkan Persson

      Vad menar du med att aktivera SEO? Det handlar ju om att skapa de bästa förutsättningarna för Google att indexera innehållet och att bygga upp en auktoritet för sidan genom bra länkar. Då når man ut till de som aktivt letar efter de produkter man säljer tack vare många bra placeringar i sökresultatet. Att säga nej till det känns konstigt:)

  10. Förutom ett stadsvapen är det fortfarande bara bilder på byggnader som syns i bildsöket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *