Är döden för sociala medier-gurun ett faktum?

Vi har sett begreppen lite varstans. De kallar sig experter, ninjas och ibland för guru. De har framhävt sociala medier som internetmarknadsföringens puls. Det som ska ersätta den i deras ögon så smutsiga sökmotoroptimeringen, som de vägrat ta i med tång.  Det är bara ett problem med deras strategi och arbetssätt. Det fungerar sällan, om ens någon gång.

Helsingborg.com blev det fiasko som det förutsågs att bli

Vad händer om man låter en social-media-guru ta ansvaret för en webbplats? Det går givetvis inte att med bestämdhet besvara den frågan. Det är bara dumt att generalisera.  Vad man kan fastställa är att synligheten i Google är en förutsättning för att få organisk trafik. Om man enbart förlitar sig på sociala medier som marknadsföring så uteblir besökarna när diskussionen i de sociala kanalerna tystnat. Satsningen ”helsingborg.com” är ett bevis på denna konstiga strategi som innebär att man struntar i Google. Ambitionerna var höga vid uppstarten, men man gjorde fel redan från start. Man satte ”Noindex”, en meta-tagg som blockerar sökmotorer som Google och förhindrar indexering, på hela webbplatsen. Enligt ansvariga så var detta inte ett misstag utan en medveten strategi. Något konstigt blev ännu konstigare. Detta togs upp i denna bloggen och det blev en diskussion i kommentarerna där även representant för Helsingborg.com deltog. Du hittar blogginlägget här ”Det som händer i Helsingborg stannar på helsingborg.com”.  Idag åtta månader senare är fiaskot ett faktum, även om kommunikationsdirektören Micco Grönholm hävdar att sajten är framgångsrik. På vilka grunder den är framgångsrik förklarar han med detta uttalande:

Sajten har engagerat en stor andel av besökarna genom bland annat delningar och likes.

Uttalandet, som inte ska uppfattas som ett citat, har gjorts till Helsingborgs Dagblad som igår publicerade ”Utvalda företag får reklamskjuts av staden” som kritiserar helsingborg.com och turerna i ganska många punkter. De tar även upp det som gör Micco Grönholms försvar av sajten ganska tunn. Antalet besökare är få. Helsingborg.com beskrivs som ett publikt fiasko. Målet är 12 300 besökare i månaden. Under lanseringsmånaden kom man upp i ca 8000 besökare som sedan sjönk till 2500 (enligt kommunens egna statistik). I oktober och november sjönk trafiken ytterligare och var ca 1500 besökare i månaden. En utveckling som är helt tvärtemot vad som följer efter en lyckad SEO-kampanj och med ett SEO-tänk redan från början. Följande är därför den enkla sanningen:

Hade man redan från början implementerat en strategi för exponering i Googles organiska sökresultat så skulle vi sett en helt annan utveckling.

Synligheten i Google för Helsingborg.com

helsingborg.com fiasko

Illustrationen ovan är del av en skärmdump hämtad från SEO-verktyget Seolytics. Det visar att Helsingborg.com har väldigt låg synlighet i Google och få betydande positioner i sökresultatet. Det är att jämföra med en sajt som blivit rejält tilltufsad av filter som Pingvinen och Panda, något som det ofta varnas för.

Därför har Sociala medier-experterna kunnat påverka andra att välja fel väg

Om nu inte deras arbetssätt strategier och arbetssätt fungerat, varför har de trots allt kunnat påverka andra till att ta fel beslut? Min förklaring är att de är duktiga på att prata och argumentera för sin sak. De har lagt tusentals timmar på att bygga sitt egna varumärke och det är just det enda som fungerat.  Att vara duktig på att argumentera, att vara akademisk korrekt och att vinna alla verbala debatter är ingen förutsättning för att lyckas marknadsföra en webbplats. Detta är inget unikt för sociala medier-experter och innehållsmarknadsföringsprofeter, även om dessa pratmakare är överrepresenterade i facket ”mycket prat och lite verkstad”. Det finns säkert samma slags filosofer när det kommer till sökmotoroptimering, men de är lättare att avslöja. De rankar inte och sättet de får andra att ranka, om de skulle lyckas, kostar nog mer än vad det smakar.

Hoppas det finns minst en lärdom av detta projekt. Lyssna mindre till prat och se istället till prestation och resultat.

Ny info relaterat till denna bloggpost

Nybloggat om Klout score med frågan om det är vettigt att se Klout score som mått på kompetens vid rekrytering. Se tjänstebeskrivningen gällande tjänsten som internetansvarig på Helsingborg stad.

4 Kommentarer
  1. Ola Gustafsson
    Ola Gustafsson says:

    Underbart! Det finns fler sådana segment såklart men att ”sociala medier” är galet drabbade av gurus med mycket snack och lite verkstad är tydligt. Och det blir tydligt när de själva ska leda eller genomföra verkliga projekt. Inte bara ge abstrakta dyra råd….

    Svara
  2. Pontus Staunstrup
    Pontus Staunstrup says:

    Hej Håkan, tack för en intressant artikel. Jag är visserligen inte någon sociala medier guru, eller ens ninja, men däremot jobbar jag en hel del med sociala medier. Och jag är helt övertygad om att allt digitalt arbete måste ske i team med olika kompetenser, t.ex SEO, sociala medier osv. Det är ett för stort område för att kunna täckas av en person, eller en specifik kompetens. Din artikel stärker mig i den uppfattningen.

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *