Från dejt till webbutik

För drygt tre år sedan publicerade Anna Isidorsson ett gästinlägg på denna blogg. Ett i sammanhanget ovanligt utelämnande blogginlägg; ”Att dejta en SEO:are”. Det blev inte mindre utelämnande av att den omnämnda SEO:aren var jag.

Nu har det som sagt gått tre år och mycket har förändrats. Efter att vi veckopendlat till varandra ungefär tre varv runt jorden är vi sedan i mitten av juni både förlovade och sambos. Både jag och Anna har fått nya perspektiv på livet. Även om SEO fortfarande är bland det roligaste man kan göra med kläderna på så finns det annat som också fått minst lika mycket betydelse. Även för Anna har sökmotoroptimeringen mognat som företeelse och jag tror att hon börjar få hyfsat bra koll på vad det handlar om. Nu har hon, tillsammans med mig, dessutom tagit steget att ge sig in i konkurrensen i Googles sökresultat i ett av de svårare segmenten. Vi har nämligen blivit med webbutik.

Att satsa på att starta upp en webbutik samtidigt som man har upp över öronen med jobb kanske inte är att rekommendera men just nu känns det helt rätt. Ny kunskap är inte så tungt att bära. Webbutiken heter Gosa heminredning och sortimentet är allt från inredningsdetaljer till spännande aromalampor från Lampe Berger.

Nu befinner sig butiken i ett uppstartsläge minst sagt. Idag är det tre dagar sedan den sjösattes och vi har laddat upp med ett rejält lager. Även om jag jobbat med webbutiker och var med om att bygga första webbutiken redan 1997 så är det ändå speciellt att driva sin egna butik tillsammans med just Anna. Självklart kommer jag blogga om detta speciella projekt och allt som inträffar under resans gång. Det kan till och med hända att Anna gör comeback som bloggerska och ger sin syn på saken.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer.

Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla.

Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel  besökare konverterar. SEO kan helt enkelt öka det som kallas konverteringsgrad. Artikeln publicerades första gången 2014 men är uppdaterad 2017-10-17. Läs mer

Läsbarhet som rankingfaktor

Något det pratas väldigt lite om bland svenska sökmotoroptimerare är läsbarheten i ett SEO-perspektiv. Vi som jobbar med SEO pratar främst om teknisk optimering, onpage-optimering och om länkar. Det kanske hänger samman med att det är lättare att bevisa att sida som är lättindexerad med bra struktur, har väloptimerat innehåll och bra länkar rankar – jämfört med att bevisa att en bättre läsbarhet skulle påverka ranking alls. Läs mer

Vem är bäst i Sverige på kombon ehandel, konverteringsoptimering och SEO?

Frågan vem som är bäst på ehandel, konverteringsoptimering och SEO är givetvis näst intill omöjlig att besvara. Man måste ha tillgång till en massa information om alla som är verksamma inom dessa områden och även om man har full access till dessa data så måste man mäta på rätt sätt. Sedan kan man förlita sig på publiken och ställa frågan med förhoppningen att få tillbaka subjektiva åsikter som tillsammans ger en bild som ligger så nära sanningen som möjligt. Läs mer

Jajja och ehandelscertifiering.se i ”mysko” länksamarbete?

För varje ehandlare finns det två trösklar som man måste kliva över för att verkligen få fart på affärerna, sedan finns det några trösklar till som man måste över för att skapa lönsamhet. För det första så måste man få relevanta besökare som är intresserade av de produkter som erbjuds och för det andra måste man omvandla dessa till kunder. Att jag tycker att sökmotoroptimering är den mest kostnadseffektiva metoden för att komma åt relevanta besökare är ingen hemlighet, men det är inget jag kommer beröra på djupet här. Ändå kommer detta inlägget beröra såväl sökmotoroptimering som konvertering, fast på ett annat sätt och med en annan vinkel. Läs mer

Innehållet som får din e-handels SEO och konvertering att flyga

SEO och konvertering

E-handel är relativt komplext när det kommer till SEO. Många e-handlare brottas med stora mängder innehåll, duplicerat innehåll, och sajtstrukturer som är betydligt större än de flesta andra webbplatser.

Detsamma gäller med konvertering. I en situation där man faktiskt måste lägga kreditkortet på bordet, slå in siffrorna och betala så krävs mycket mer fokus på konvertering jämfört med för en vanlig webbplats där en konvertering ofta ”bara” är en intresseanmälan eller läsning av bloggpost. Läs även det lite färskare inlägget ”Öka konverteringsgrad med SEO

Här är tre typer av innehåll som Christian Rudolf TopDog kan rekommendera som enligt mig ger dig mycket värde för nedlagt jobb, både vad gäller SEO och konvertering.

Q&A på produktnivå

Ofta har man frågor om en specifik produkt, snarare än frågor om företaget bakom butiken, fraktvillkor och liknande. Dessa brukar många e-handlare vara mycket noggranna med, men många missa Q&A på produktnivå. Gör en vana av lägga till vanliga produktfrågor, och svaren på dem, i din butik direkt på produktnivå. Du får mer unikt innehåll på sidan och dina kunder slipper ett osäkerhetsmoment.

Kundrecensioner

Kundrecensioner är fantastiska på tre sätt. För det första så visar de dina besökare att andra människor faktiskt köpt produkten (och överlevt för att recensera den) – det visar att de inte kommer vara ensamma i sitt köpbeslut. För det andra så får besökaren värdefull information från någon som står på dennes sida och som den är mer benägen att lita på. För det tredje så får du unikt och användargenererat innehåll som i de flesta fall dessutom är mycket relevant för produkten. Det är ett välkänt faktum bland marknadsförare att kunders åsikter, är oändligt mycket mer värdefull, än dina egna åsikter. Säger kunder att du är det bästa som hänt, sedan skivat bröd, kommer de som ännu inte är kunder, vara mycket mer benägna att tro att du verkligen är det.

Referenser och nöjda kunder som använder dina produkter

Har du nöjda kunder? Visa upp dem! En del butiker har börjat låta sina kunder skicka in bilder och filmer på när de använder produkterna. I mina ögon är det här något, som kommer att skilja dig, från de som ”bara” erbjuder kundrecensioner. Vad är mer säljande än en positiv recension? Någon som lycklig visar att han använder produkten. Vad är mer unikt innehåll än en recension? Någon som spelar in en film på sig själv när han använder produkten.

Med dessa tre innehållstyper så har du stora möjligheter att skala ditt contentbyggande, komma bort från duplicerat innehåll, öka din konvertering och ranka bättre. Det är ingen quickfix för din framgång men det är fungerande metoder för att bygga en bättre användarupplevelse och därmed bättre SEO och konvertering.

Läs detta nypublicerade inlägg om hur man kan ranka bättre i Googles sökresuktat genom att skapa nytta. Det tar upp liknande som denna artikeln fokuserar på, men med lite nyare ögon.

MIO överlägset bättre än IKEA på SEO

MIO mot IKEA

De svenska möbeljättarnas krig i Googles sökresultatet vinns överlägset av MIO, som i jämförelse med IKEA knappast är någon jätte.  MIO, med säte i västgötska Tibro, har verkligen lyckats med sin SEO sett till antal topp-tio-placeringar. För IKEA går det något trögare och min bedömning är att de rentav är dåliga, trots att de faktiskt försöker (dock med uråldriga metoder som Meta Keywords). Läs mer

404 eller redirect 301 när produkter upphör?

Slutsåld produkt SEO

Det är inte helt ovanligt att en produkt eller tjänst av någon anledning försvinner från utbudet. Vad ska man då göra med sidorna på webbplatsen eller webbutiken som plötsligt inte är aktuella? Detta är en frågeställning som dyker upp då och då och de svar man ser är verkligen varierande. Läs mer

Fem SEO-råd till ehandlare i världsklass, av Christian Rudolf

Som jag tidigare delat så är ehandel en ny kategori här, det blir både egna inlägg och gästinlägg av personer som jag bedömer kan tillföra ett värde, både till läsaren och till bloggen. Idag har Christian Rudolf sammanställt fem tips till ehandlare som är värda att lyftas fram igen, vilka ni hittar här nedanför. Läs mer

Ger unika bilder bättre ranking?

Meetadata bilder

Att unikt innehåll är viktigt för att lyckas med sin sökmotoroptimering har varit ett mantra de senaste åren, något som blivit ännu mer aktuellt då Google nu infört Scraper Report för att man ska kunna anmäla ifall något annan webbplats kopierat innehåll.  Det råder inget tvivel om att kopierat textinnehåll försämrar möjligheten att ta bra positioner i sökresultatet och att det är värt att satsa resurser på eget unikt innehåll för att lyckas med sökmotoroptimeringen. Frågeställningen som nu dykt upp är om även unika bilder gynnar dina placeringar i sökresultatet. Läs mer