Starta webbutik

Här kommer en guide som beskriver hur du skapar och startar upp din ehandel. Det är enla tips som är bra att ha med sig som checklista för det är en del man måste tänka på i samband med att starta webbutik.

Guide till att starta webbutik

De olila punkterna man ska tänka på är:

  1. Vilken produkt eller tjänst ska jag sälja?
  2. Vilka förberedelser behövs gällande kundtjänst, support och betalningar.
  3. Hur ska jag marknadsföra min butik?
  4. Hur ska jag förbereda mig innan uppstart för att lyckas med SEO?
  5. Vilket e-handelssystem passar mig och mina produkter bäst?
  6. Hur ska jag lansera min butik?
  7. Hur kan jag förbättra min butik?
  8. Hur ska jag få fler kunder att handla – konverteringsoptimering
  9. Hur ska jag få fler nöjdare kunder
  10. Bästa möjliga leverantörer

1. Vilken produkt eller tjänst ska jag sälja?

Sälj rören online

Man brukar prata om två sätt att börja med e-handel. Det ena är att man har bestämt sig för att man vill börja med e-handel, starta upp sin egen webbshop men man vet inte vad man skall sälja. Den andra vägen är att man tycker man har en kanonprodukt eller en produkt med ett riktigt bra pris som man vill sälja online. Båda sätten är bra men det finns några saker man skall tänka på när det kommer till den produkt eller de produkter man skall sälja.

Det är inte enkelt att sälja på internet, har någon slagit i dig det så har dom ljugit. Enda gången som det faktiskt är enkelt att sälja på internet är om du kommer med en helt ny produkt som alla människor behöver, först då är det enkelt att sälja på nätet. Och det är just det, e-handelsmarknaden har fullkomligt exploderat de senaste åren vilket gör att nästan allt idag säljs online. Detta gör att det blir väldigt viktigt att du kollar konkurrensen på den produkt du skall sälja.

Några branscher som vi direkt kan säga är riktigt tuffa att nå ut med idag är kläder, filmer och musik och kanske hemelektronik. Självklart går det att lyckas i dessa branscher men du får då antingen ha väldigt stora resurser om du skall kriga med Nelly.com, Dustin.se eller CDON.se eller hitta en väldigt speciell produktnisch inom det produktsegment du skall verka.

När du vet vad du skall sälja så är det med andra ord viktigt att konstatera vad din butik kommer möta för motstånd hos sökmotorerna, för vi kan säga det direkt, sökmotorerna kommer du med största sannolikhet få väldigt stor del av din trafik från om du lyckas och du är inte ensam om att vilja synas högst upp i sökresultaten när någon söker efter dina produkter.

 

2. Vilka förberedelser behövs gällande kundtjänst, logistik och betalningar.

Man skall inte negligera vikten av att ha en bra logistik om du själv skall lagerhålla och skicka dina varor. Ska du arbeta med dropshipping så slipper du stora delar av logistiken även om en rutin för returhantering måste finnas. Returer är nämligen mer eller mindre ofrånkommligt, den enda gången du kan komma undan returer är om du säljer produkter som tillverkats specifikt för den aktuella kunden men även om du gör det är det bra att ha en rutin klar för returer, du måste oavsett sätta kundnöjdheten i centrum och kommer säkert tvingas till det ändå.

Men de allra flesta e-butiker får hantera returer och alla får (förhoppningsvis) hantera, packa och skicka varor och då skall du se till att ha en bra samarbetspartner. Beroende på om du börjar i mindre skala vid sidan av ”vanligt” arbete eller om du går på för fullt redan från start så finns det olika leverantörer som täcker olika behov, oavsett om du skall använda posten eller någon annan så behöver du skaffa dig ett avtal så du kan skriva ut och klistra på fraktsedlar själv. Du sparar inga pengar på att just sköta det själv men du inser ganska snart att du sparar mycket tid på att slippa stå i kön på Postens företagscenter för att posta paket varje dag och en samlingsfaktura gör att du slipper hålla ordning på en miljon kvitton för bokföringen varje månad.

Betalt vill ju de flesta ha och då är det bra att skaffa sig bra samarbetspartners till din e-butik så att du täcker in de betalningssätt som används av kunderna. På mina webbutiker så är faktura som betalsätt det som kunderna väljer mest, jag har cirka 85% av köpen som går med faktura som betalsätt. I min värld finns det bara en partner som kan faktura och som gör det riktigt, riktigt bra och det är Klarna, men det finns även andra alternativ. Skall du till exempel starta upp en väldigt liten verksamhet där du vill ha noll kostnader så kan Payson vara ett alternativ då dom inte har några som helst fasta kostnader, dock fungerar det bara väl om du har väldigt små volymer men kan vara ett bra alternativ för att testa en verksamhet innan man skaffar en riktig fakturapartner.

Kort- och direktbetalningar är det andra betalsättet som jag erbjuder i mina butiker och här har jag faktiskt under alla år kört med PayPal och Payson och valt att inte ha något eget inlösenavtal. Jag kommer dock ompröva det beslutet och kommer med stor sannolikhet ordna eget inlösenavtal för butikerna inom kort, jag återkommer med mer info om detta senare. Jag tycker att Payson och PayPal fungerar väl, de svenska kunderna går nästan uteslutande med Payson när dom betalar med kort och dom utländska går med PayPal och det fungerar smidigt. Samma sak här, det fungerar bra att använda dessa metoder till en början så det finns ingen anledning för en mindre satsning att skaffa eget inlösenavtal.

Kundtjänst är en viktig del och faktum är att den är viktigare för en ny e-handlare än vad det är för en fysisk butik. Med en egen e-butik har du fler spärrar som måste övervinnas för besökaren, i allafall till det att du skapat ett välkänt varaumärke och det lär ta ett tag. I en fysisk butik vet den som handlar att butiken ligger där den ligger och är det något som är fel på varan man köpt så tar man helt enkelt på sig kängorna och knatar ner för att prata med butiken och reda ut problemet. I en e-butik är kunderna oftast mer osäkra och kan inte heller veta med säkerhet att det inte är Kumrif AB eller Bolaget Bluff & Båg AB som ligger bakom e-butiken. Det gör att många kunder gärna ringer och frågar bara för att kolla att det finns en verklig person bakom webbutiken.

Man skall inte heller underskatta de möjligheter som finns att sälja på telefon, även om det är en webbutik du driver. Det är ibland svårt att förmedla känsla, färg och form på en produkt på samma sätt som i en vanlig butik och det är lättare för många att ringa och fråga än att skicka ett mejl, fördelen när du har kunden på telefon är att denna är väldigt nära ett avslut, sköter du dina kort rätt så har du ett köp redan där. Säg inte till kunden att han eller hon skall lägga ordern i butiken istället utan gör det åt kunden om du har denna på telefon.

Så förbered och tänk igenom hur dina paket skall skickas, hur du skall hantera returer i din e-butik och hur du skall arbeta med kundtjänst. Ett telefonnummer som syns tydligt i hela butiken kan till exempel avgöra om det blir affär eller inte. Och tänk också på att du faktiskt skall leva upp till det du lovar, står det att du skall svara på mejl inom två timmar är det bäst att göra det för att inte få badwill istället, överraska häldre och svara snabbare än du angivit.

 

3. Hur ska jag marknadsföra min butik?

Marknadsföring webbutikPå något sätt måste din butik eller dina produkter hitta sina köpare och det brukar iallafall för min del inte gå av sig självt. Med de olika e-butikerna jag jobbat med de senaste åren så har vi provat en hel del olika marknadsföringskanaler, vi har provat fackpress, dagspress, direktreklam, banners på webbplatser av olika storlekar och med olika inriktning, lappat bilar, delat ut flyers på offentliga platser och på relaterade event där det borde finnas en kundgrupp. Som jag ser det har vi provat det mesta förutom Radio och TV, och det beror på att vi är ett litet fattigt företag som inte har råd med sådana extravaganser.

Har ni läst någon av mina andra poster så framgår det att jag ser sökmotoroptimeringen som det allra viktigaste för mig som e-handlare, utan den så slutar det att fungera för min del. AdWords har jag faktiskt fått att fungera på senaste tiden, efter att jag plöjt igenom det mesta som finns i bokväg om ämnet. Men sökmotoroptimering är det absolut viktigaste för en e-handlare, speciellt om man är en mindre aktör som jag och många andra. Att sedan kombinera det med en riktigt bra AdWords-kampanj är i mina ögon den ultimata mixen och i början är det nog klokt att köra ordentligt på AdWords eftersom positionerna i sökmotorerna inte kommer från dag 1.

Men vad är det då man skall tänka på innan man kör igång? Nyckelord är en stor del av svaret. Att ta reda på vilka sökord som faktiskt används av folk när dom skall köpa den eller de produkter du har gör att du dels kan bygga din webbplats på bästa sätt baserade på de nyckelord du hittat och det ger dig också en bra första bild på vad annonsering i AdWords kommer kosta. Det finns ett väldigt bra verktyg i AdWords som du använder för att räkna fram ungefärlig trafik och vilken CPC-kostnad som kan tänkas gälla för dina nyckelord.

Jag säger inte att ni skall strunta i all annan marknadsföring men det har inte fungerat särskilt väl för egen del. Fördelen med AdWords är att du har möjlighet att få avslut direkt om du får till det på ett bra sätt. För Barahandtag.se så kördes för cirka 12 000 kr per månad de första två månaderna och de fick på det sättet snabba avslut.

 

4. Hur ska jag förbereda mig innan uppstart för att lyckas med SEO?

SEO WebbutikPrecis som med allt annat så skall man inte krångla till det alldeles för mycket, men det finns ett par saker som är bra att få med sig redan från början. Att göra sökordsanalysen bra är en av de sakerna som faktiskt gör hela livet lite enklare när du väl skall köra igång med butiken.

Att redan i skapandet av butiken använda kategorierna ordentligt är en mycket bra idé, många som startar e-butik gjorde som jag gjorde på mina två första butiker, lägger allt krut på att synas med så många ord som möjligt på första sidan. Resultatet av ett sådant tänkande är att antingen har du så mycket text på startsidan så ingen orkar läsa det eller så kommer du inte synas på alla sökorden.

Det är därför man skall sprida ut sina nyckelord och kategorierna är ett väldigt bra ställe att arbeta med detta på. Har du till exempel fått fram de 10 nyckelorden som har mest trafik och/eller som du tror kommer konvertera mest så kan du arbeta med dessa sökorden på kategorisidorna. Det finns två vinster med att använda kategorierna för detta ändamål, dels sprider du ut nyckelorden och får en mycket större möjlighet att faktiskt synas på nyckelorden, dels så kommer den potentiella kunden som kommer in på sidan landa på en sida som faktiskt innehåller det han söker efter. Det finns massa tekniska detaljer som skall vara rätt sett ur en sökmotoroptimerares ögon, de flesta av de e-handelssystem som finns idag har faktiskt rätt bra koll på detta och mycket är automatiserat, därför berör jag inte det i större utsträckning här.

Eftersom sökmotorerna gillar webbplatser med innehåll så är det en vettig idé att se till att du har riktigt bra produkttexter till varje produkt, och använd inte den produkttext som leverantören har utan skriv en egen unik produkttext till varje produkt. Många av dina konkurrenter har nämligen använt produkttexterna från leverantören och sökmotorerna är lite kinkiga när det finns sidor som innehåller samma information. Det kan innebära att du halkar ner ganska rejält på sökmotorernas resultatlistor och då får du inga besökare alls genom sökmotorerna och det är ju motsatsen till vad vi försöker åstadkomma.

Något jag försöker arbeta mycket med är att sätta bra texter på varje kategori, i mina ögon är kategorierna det viktigaste jag har och då gäller det också att sökmotorerna hittar något där dom tycker om och vi sade ju att dom gillar text. Nu skall man inte glömma att det faktiskt är avslut vi jagar och inte sökmotorer och deras robotar så skriv för guds skulle ingen roman och lägg in på kategorisidorna. Beroende på bransch och konkurrens så krävs det olika mycket men jag tycker fem-sex meningar är minimum för vad som skall skrivas som kategoritext (samma gäller för startsidan). Fokusera på att skriva en riktigt säljande text där du naturligt får med de nyckelord som gäller för den kategori du arbetar med. Proppa inte texten full med nyckelord, det är människor som läser och det gör inte optimeringen bättre för att du rapar nyckelord i en hel kategoritext.

Internlänkar

Inom din webbshop så finns det massa naturliga länkar, dels genom menyerna du byggt upp men kanske också med hjälp av så kallade breadcrums eller något annat. Om du som jag väljer att arbeta med kategorierna och inte med enskilda produkter så brukar jag använda produktexterna för att länka tillbaka till kategorisidan. Min filosofi är att det inte är så många som söker på specifik produkt utan de flesta söker mer brett, har du en produkt med unikt namn kommer du ändå att synas på det namnet.

Så försök att bygga mycket länkar internt i butiken, det är ett effektivt sätt att tala om för sökmotorerna vad som är viktigast på de olika sidorna i butiken och använd gärna nyckelord som ankartext när du länkar internt.

5. Vilket e-handelssystem passar mig och mina produkter bäst?

Det finns ett brett utbud av butikssystem idag och många av dom är riktigt bra, Jimmy Wirsborg på Jajja har i ett årligt återkommande test haft förmånen att testa de flesta av e-handelslösningarna på den Svenska marknaden sett ur SEO-synpunkt och gjort en riktigt bra genomgång av webbutikerna. Eftersom SEO är en mycket viktig del för e-butiker så är ett stående tips att kolla där när ni har hittat vilken eller vilka leverantörer ni skall kolla djupare på. Annars handlar valet för många om att man skall hyra eller gå med en Open-Sourcelösning och det är faktiskt en ganska viktig fråga. Jag har själv Kakadu Traders i en Open-Sourcelösning som heter Prestashop och det fungerar alldeles utmärkt, men när det skall uppgraderas eller ändras något så får man vara ganska vaken på kod om något går snett. Eftersom jag inte är särskilt kunnig på kod så var det anledningen till att några av mina andra butiker, bland annat BrandByNature.com, ligger på en hyrd butik hos Nordisk E-handel.

Nackdelen med hyrd butik är att du inte kan ändra och bygga om hur och när du vill utan du är lämnad i händerna på leverantören och att dom utför ändringarna för dig, detta brukar oftast inte vara sådär jättebilligt så man ramlar av stolen så vet man med sig att man kommer kräva en massa förändringar så kanske Open-Source med en kunnig webdesigner/kodknackare kan vara den lösningen som funkar bäst för dig. Men för dom allra flesta, speciellt i början, så är en hyrlösning en riktigt bra lösning.

 

6. Hur ska jag lansera min butik?Full fart på ebutiken?

Okej, din alldeles egna webbutik är lajv och ligger och flyter på internetet, grattis! Men det kommer ingen som handlar och du har inte några besökare? Det är nu det är dags att lansera AdWords-kampanjerna jag skrev om tidigare, butiken är lajv. Ett bra första test är att själv genomföra ett köp i butiken så du är helt säker på att allting fungerar till 100% och att göra det innan du släpper på AdWords får klassas som en riktigt bra idé.

Nu är det också hög tid att börja arbeta med att få in lite länkar till butiken och det finns lika många sätt att ordna länkar till sin butik som det finns produkter att sälja på webben. Det finns en hel del svenska länkkataloger där man kan anmäla sin butik, jag har bara anmält mig till länkkataloger som inte kräver någon tillbakalänk då jag tycker det är för mycket jobb att länka tillbaka, ett annat sätt är att skriva artiklar och publicera i olika artikelkataloger, tänk dock på att de allra flesta artikelkataloger kräver att varje artikel som publiceras är unik och inte finns publicerad någon annanstans, publicerar man artikeln på flera ställen plockas artikeln med stor sannolikhet bort och du får ingen länk.

Är det en helt ny butik på en ny domän du startar och det inte finns någon historik med domänen så skall du vara lite försiktig med länkningen i början, kör du på för hårt så finns det risk att sökmotorerna (läs Google) straffar dig och det vill du ju inte på en ny butik. Jag hade anmält mig till fem kataloger i veckan till en början för att senare kunna öka på länkarna om det behövs. Säljer du något väldigt unikt så kanske du klarar dig med att finnas med i länkkatalogerna om du har en riktigt väl optimerad butik men de flesta branscher idag har en hel del konkurrens.

Att skriva pressmeddelanden och blogginlägg på olika PR-sajter är också ett sätt att nå ut, dels kan du länka till din butik från ditt pressmeddelande men har du något riktigt intressant att komma finns alltid en chans att komma med i någon tidning. Ja, chansen är riktigt liten men den finns fortfarande. MyNewsDesk är en sådan PR-tjänst och där kan du publicera både pressmeddelande, nyheter och blogginlägg.

Ett annat sätt att skaffa länkar idag är att anordna tävlingar för personer som driver en blogg, väldigt framgångsrikt för vissa, speciellt inom modesektorn verkar det som, men det går ut på att du eller de bloggare du samarbetar med har en tävling som gör att många läsare av bloggarna får upp ögonen för din e-butik. En hel del av de som läser bloggar har egna bloggar och om du och din butik lyckas få bra uppmärksamhet där så är det inte omöjligt att några av de andra bloggarna länkar till er också. På min egen butik Barahandtag.se har jag en egen sida som vänder sig till bloggare ”Bloggar du om inredning?”, den har hittills inte gett något hugg men den kostar å andra sidan inget att ha där om det väl dyker upp en sugen bloggare någon dag. Men som sagt, det finns en miljon sätt att göra detta på, dessa tipsen är grundläggande och fungerar för alla helt oavsett om du är gröngöling som jag eller en riktig e-handelsexpert.

 

7. Hur kan jag förbättra min butik?

Jag vill påstå att webbutiken aldrig blir färdig, ingen av mina butiker är färdiga iallafall och jag har haft en av dom sedan 2008, det händer hela tiden saker och man vill testa nya saker. Det finns väldigt många sätt att lära sig saker på, man kan plöja böcker som en Valmet eller hänga på sociala medier och umgås digitalt med likasinnade. För egen del tillbringar jag en del tid på Twitter och är du där och vill lära dig massa nya saker, bolla ideér och tjattra med likasinnade så skall du följa hashtagen #ehandel, massa roliga tomtar som man kan tjattra med och som kan hjälpa till om man har någon fråga. Sen finns det regelrätta forum och jag skulle vilja förespråka två om man är liten e-handlare som skall sköta allt själv, dels Ehandel.se där det mesta som rör e-handel avhandlas och dels SEO-forum.se där du kan få massa tips och fråga om saker du är osäker på inom sökmotoroptimering.

 

8. Hur ska jag få fler kunder att handla – konverteringsoptimering

En del som jag sedan ett par månader försöker sätta mig in i och bli bättre på är att jobba med konverteringsgraden för mina webbutiker på ett helt annat sätt än tidigare. Det som fick mig att vakna upp till insikt om att konvertering på en webbutik är bland det viktigaste man kan jobba med är John på Conversionista! under en av sessionerna som var på #emeet i mars -12.

Det handlar om att få så stor andel som möjligt av de som besöker butiken att faktiskt handla och det finns en stor vinst i att arbete med konverteringen framför många marknadsföringsaktiviteter. Man skall absolut inte glömma bitarna med SEO och marknadsföring av sin webbutik, har du ingen som besöker din butik så spelar det ingen större roll hur bra din webbutik är på att konvertera, det finns ju ingen att konvertera. Med andra ord anser jag inte att man skall lägga detta som första fokus om man öppnar en ny webbutik men när du väl börjar få lite trafik och kunder så är det dags att titta på de många olika saker man kan göra för att öka konverteringsgraden i din webbutik.

De allra flesta lägger stort fokus på att kassan skall vara så enkel som möjligt och att det skall finnas så få distraktioner som möjligt på just den webbsidan. Har man väl kommit in i kassan så skall fokus ligga på att få kunden att trycka på knappen där det står ”Beställ”, ”Order”, ”KÖP” eller vad det nu skall stå för att det skall konvertera på bästa sätt. Men det finns många andra delar i en butik som påverkar allt från hur många som faktiskt lägger något i varukorgen till hur många som anmäler sig för ett nyhetsbrev i samband med köpet.

Det finns mycket information och tips om vad som konverterar på olika ställen på webben och vad som är viktigt, i framtiden när jag själv fått ordning på butikernas konverteringsgrad så kommer jag skriva en post om exakt vad som är gjort för att nå det resultat vi kommer att nå. Konverteringsoptimering är en stor och mycket viktig del för att få bra snurr på din webbutik!

 

9. Hur ska jag få fler nöjdare kunder

Att det är viktigt att man har nöjda kunder och jobbar hårt med sin kundnöjdhet är minst lika viktigt i en webbutik som för vilket företag som helst. Kanske ännu viktigare eftersom det finns så många kanaler på nätet och många av de som handlar på internet kanske använder fler kanaler än de som aldrig handlar på internet gör.

Man har dock en fördel på nätet som är svårare att nå på samma sätt i en vanlig fysisk butik och det är att man kan skylta med att man faktiskt har riktigt nöjda kunder på olika sätt i sin butik. Det finns också relativt enkla och kostnadseffektiva sätt att mäta hur nöjda kunder man faktiskt har. Ett urval av de system som kan användas för att skylta med din kundnöjdhet i butiken är följande:

  • Trustpilot – Betalsystem som aktivt frågar dina kunder efter köp om deras upplevelse, utbrett i hela Europa och mycket välanvänt
  • Reco.se E-handel – Svenska Recos lösning för e-handlare
  • Yotpo – Gratisvariant finns, enkelt och smidigt att använda
  • Storebadge – Svenskt företag

Det finns naturligtvis en mängd system man kan använda för syftet men dessa är de mest använda i Sverige idag. Och bli inte livrädd för att få ett uselt betyg eller två, ingen kan ha 100% nöjda kunder och att man får lite skit från någon enstaka kund är inget att hänga upp sig för att visa. Det visar bara att alla är människor kan göra fel, men det ger dig också en väldigt stor möjlighet att faktiskt följa upp den missnöjda kunden, vända henom till en nöjd kund och få en kanonbra ambassadör istället som kan prata väl om dig och din webbutik till sina vänner och på sociala medier.

Läsbarhet som rankingfaktor

Något det pratas väldigt lite om bland svenska sökmotoroptimerare är läsbarheten i ett SEO-perspektiv. Vi som jobbar med SEO pratar främst om teknisk optimering, onpage-optimering och om länkar. Det kanske hänger samman med att det är lättare att bevisa att sida som är lättindexerad med bra struktur, har väloptimerat innehåll och bra länkar rankar – jämfört med att bevisa att en bättre läsbarhet skulle påverka ranking alls. Läs mer

Vem är bäst i Sverige på kombon ehandel, konverteringsoptimering och SEO?

Frågan vem som är bäst på ehandel, konverteringsoptimering och SEO är givetvis näst intill omöjlig att besvara. Man måste ha tillgång till en massa information om alla som är verksamma inom dessa områden och även om man har full access till dessa data så måste man mäta på rätt sätt. Sedan kan man förlita sig på publiken och ställa frågan med förhoppningen att få tillbaka subjektiva åsikter som tillsammans ger en bild som ligger så nära sanningen som möjligt. Läs mer

Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska lyckas sälja. Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla. Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel gör affär. SEO kan helt enkelt öka konverteringsgraden. Läs mer

Jajja och ehandelscertifiering.se i ”mysko” länksamarbete?

För varje ehandlare finns det två trösklar som man måste kliva över för att verkligen få fart på affärerna, sedan finns det några trösklar till som man måste över för att skapa lönsamhet. För det första så måste man få relevanta besökare som är intresserade av de produkter som erbjuds och för det andra måste man omvandla dessa till kunder. Att jag tycker att sökmotoroptimering är den mest kostnadseffektiva metoden för att komma åt relevanta besökare är ingen hemlighet, men det är inget jag kommer beröra på djupet här. Ändå kommer detta inlägget beröra såväl sökmotoroptimering som konvertering, fast på ett annat sätt och med en annan vinkel. Läs mer

Innehållet som får din e-handels SEO och konvertering att flyga

SEO och konvertering

E-handel är relativt komplext när det kommer till SEO. Många e-handlare brottas med stora mängder innehåll, duplicerat innehåll, och sajtstrukturer som är betydligt större än de flesta andra webbplatser.

Detsamma gäller med konvertering. I en situation där man faktiskt måste lägga kreditkortet på bordet, slå in siffrorna och betala så krävs mycket mer fokus på konvertering jämfört med för en vanlig webbplats där en konvertering ofta ”bara” är en intresseanmälan eller läsning av bloggpost. Läs även det lite färskare inlägget ”Öka konverteringsgrad med SEO

Här är tre typer av innehåll som Christian Rudolf TopDog kan rekommendera som enligt mig ger dig mycket värde för nedlagt jobb, både vad gäller SEO och konvertering.

Q&A på produktnivå

Ofta har man frågor om en specifik produkt, snarare än frågor om företaget bakom butiken, fraktvillkor och liknande. Dessa brukar många e-handlare vara mycket noggranna med, men många missa Q&A på produktnivå. Gör en vana av lägga till vanliga produktfrågor, och svaren på dem, i din butik direkt på produktnivå. Du får mer unikt innehåll på sidan och dina kunder slipper ett osäkerhetsmoment.

Kundrecensioner

Kundrecensioner är fantastiska på tre sätt. För det första så visar de dina besökare att andra människor faktiskt köpt produkten (och överlevt för att recensera den) – det visar att de inte kommer vara ensamma i sitt köpbeslut. För det andra så får besökaren värdefull information från någon som står på dennes sida och som den är mer benägen att lita på. För det tredje så får du unikt och användargenererat innehåll som i de flesta fall dessutom är mycket relevant för produkten. Det är ett välkänt faktum bland marknadsförare att kunders åsikter, är oändligt mycket mer värdefull, än dina egna åsikter. Säger kunder att du är det bästa som hänt, sedan skivat bröd, kommer de som ännu inte är kunder, vara mycket mer benägna att tro att du verkligen är det.

Referenser och nöjda kunder som använder dina produkter

Har du nöjda kunder? Visa upp dem! En del butiker har börjat låta sina kunder skicka in bilder och filmer på när de använder produkterna. I mina ögon är det här något, som kommer att skilja dig, från de som ”bara” erbjuder kundrecensioner. Vad är mer säljande än en positiv recension? Någon som lycklig visar att han använder produkten. Vad är mer unikt innehåll än en recension? Någon som spelar in en film på sig själv när han använder produkten.

Med dessa tre innehållstyper så har du stora möjligheter att skala ditt contentbyggande, komma bort från duplicerat innehåll, öka din konvertering och ranka bättre. Det är ingen quickfix för din framgång men det är fungerande metoder för att bygga en bättre användarupplevelse och därmed bättre SEO och konvertering.

Läs detta nypublicerade inlägg om hur man kan ranka bättre i Googles sökresuktat genom att skapa nytta. Det tar upp liknande som denna artikeln fokuserar på, men med lite nyare ögon.

MIO överlägset bättre än IKEA på SEO

MIO mot IKEA

De svenska möbeljättarnas krig i Googles sökresultatet vinns överlägset av MIO, som i jämförelse med IKEA knappast är någon jätte.  MIO, med säte i västgötska Tibro, har verkligen lyckats med sin SEO sett till antal topp-tio-placeringar. För IKEA går det något trögare och min bedömning är att de rentav är dåliga, trots att de faktiskt försöker (dock med uråldriga metoder som Meta Keywords). Läs mer

404 eller redirect 301 när produkter upphör?

Slutsåld produkt SEO

Det är inte helt ovanligt att en produkt eller tjänst av någon anledning försvinner från utbudet. Vad ska man då göra med sidorna på webbplatsen eller webbutiken som plötsligt inte är aktuella? Detta är en frågeställning som dyker upp då och då och de svar man ser är verkligen varierande. Läs mer

Fem SEO-råd till ehandlare i världsklass, av Christian Rudolf

Som jag tidigare delat så är ehandel en ny kategori här, det blir både egna inlägg och gästinlägg av personer som jag bedömer kan tillföra ett värde, både till läsaren och till bloggen. Idag har Christian Rudolf sammanställt fem tips till ehandlare som är värda att lyftas fram igen, vilka ni hittar här nedanför. Läs mer

Ger unika bilder bättre ranking?

Meetadata bilder

Att unikt innehåll är viktigt för att lyckas med sin sökmotoroptimering har varit ett mantra de senaste åren, något som blivit ännu mer aktuellt då Google nu infört Scraper Report för att man ska kunna anmäla ifall något annan webbplats kopierat innehåll.  Det råder inget tvivel om att kopierat textinnehåll försämrar möjligheten att ta bra positioner i sökresultatet och att det är värt att satsa resurser på eget unikt innehåll för att lyckas med sökmotoroptimeringen. Frågeställningen som nu dykt upp är om även unika bilder gynnar dina placeringar i sökresultatet. Läs mer