Etisk SEO, vem avgör vad som är vad?

Det finns bra och dåliga uttryck inom  sökmotoroptimering. Ett dåligt sådant är etisk sökmotoroptimering. Först och främst är det dåligt för att det inte finns någon riktig definition. Vem som helst kan i princip kalla vilken metod som helst för etisk SEO eller sökmotoroptimering. Sedan finns det så klart en hel del personer som vill uttala sig när det används. Num

Eftersom detta är min blogg så kan jag helt subjektivt här och nu fastställa att jag endast använt etiska metoder för den lilla grad av sökmotoroptimering jag använt mig av till denna bloggen om sökmotoroptimering. Förvånansvärt lite sökmotoroptimering överhuvudtaget, är svaret om någon är nyfiken på hur mycket tid jag lagt ner på den biten.

Det finns de med huvudet uppåt och fötterna på marken som inte slår sig på bröstet, lyfter på megafonen och försöker sälja SEO genom att säga sig göra etisk SEO. Sedan finns det företag som har gjort det näst intill som ett mantra att hävda att de endast använder etiska metoder.Vad det nu är för något. Ja min egna uppfattning är inget jag försöker dölja.

En som verkligen försökt reda ut begreppet  är Christian Rudolf, som bland annat skriver om sökmotoroptimering på disruptive.nu. Han är dessutom frilansande SEO-konsult och projektledare till yrket. Jag tycker att han har sunda idéer om ämnet, speciellt om jag tolkat honom rätt mellan raderna.

Tillägg 2014-04-03 Numera erbjuder Christian Rudolf sökmotoroptimering till framförallt stora varumärken via sitt bolag TopDog.

På Twitter skriver Christian Rudolf bland annat:

På mitt lite skämtsamma förslag ifall det finns behov av ett etiskt råd, svarade han inte bara snabbt utan tydligt.

Jag tycker att Christian Rudolf svar är tydliga och klarsynta. Det finns ingen definition på etisk sökmotoroptimering eller etiskt SEO och det är de som hävdar att de jobbar med det som ska kunna besvara frågan om på vilket sätt det beskriver deras arbetsmetoder.

En annan person, värd att respektera inte bara för sin sin kunskap utan också för sin långa och trogna tjänst inom svensk SEO, är Urban Grotherus. Han utvecklade en del egna tankar om etisk SEO på SEO-forum, vilket han delar på Twitter:

Ja vad är då etisk SEO för mig? Ingen aning!

Läs gärna även ”Är länkar oetiskt ska TV-annonsering vara straffbart” av Lucas Kolping.

 

 

 

7 svar till “Etisk SEO, vem avgör vad som är vad?”

  1. Alla får väl skriva ett inlägg liknande ditt, fast där de beskriver sin syn på vad etisk seo är, eller vad de tror sig veta att det är.
    Förhoppningsvis har alla som driver företag någon etik och moral om vad de jobbar inom och vilka arbetssätt de vill förknippas med.

    Dessutom många klagomål över etisk seo, men knappt ens de som klagar försöker ju reda ut vad det egentligen är i deras ögon, frågan är om folk är rädda att fler ska snappa upp begreppet och därför verkar vilja stoppa det.

    Beröm till Urban som du nämnde ovan för hans forum-post där han skrivit några försök samt även förklarat vad han anser vara etisk seo.

    Jag som är Matt Cutts högra hand lutar mig mer åt att följer man en sökmotors riktlinjer, då är man etisk, sedan kan man såklart avvika något.
    I grund och botten är det deras sökmotor, teknik och rankingalgoritmer och då är det inte mer än rätt att de får bestämma spelreglerna så det blir på snarlika villkor för webbsidorna.

    För varför ska sida A som är kass men som betalat åtskilliga tusenlappar ranka högre p.g.a. folk skapat egna länkar som bara är till för att manipulera sökmotorns resultat, ranka bättre än sida B som har bättre innehåll? Synsättet för en seo-konsult som jobbar åt sida A och besökaren som vill ha bästa sidan stämmer nog inte alltid överens 🙂

    1. Etik handlar ju precis som Christian nämnt om moral. På wikipedia finns en bra förklaring ”Etik är läran om moral, läran om rätt och fel. Ungefär på samma sätt som biologi är läran om naturen.”

      Hur kan man då utgå från Googles riktlinjer överhuvudtaget med etik som utgångspunkt? Google bestämmer givetvis sina spelregler, liksom andra företag bestämmer sina, men de kan ju knappast tvinga andra att göra det. Nu har jag aldrig sett Google uttrycka sig i termer om att det är oetiskt att inte följa deras rekommendationer, så du (Stefan) eller vem som helst som känner sig manad får jättegärna ta fram exempel var Google uttrycker det.

      Samma sak med ditt exempel med sida A och B. Vad som bestämmer positionerna är ingen etisk fråga så länge inget brott sker eller om någon lurar tredje part. Min egna uppfattning givetvis. För frågan återstår vem som bedömer innehållet? När det avser placeringen i sökresultatet så är det Googles algoritmer som spelar roll och så länge läsarens och Googles uppfattning om vilken sida som förtjänar att synas bäst går isär så är det en brist hos Google.

  2. Stefan

    Man får såklart ha vilken etik man vill. Tom komunister har etik, den är bara väldigt annorlunda än din och min.

    Min poäng är att om man skriver att man jobbar med etisk SEO på sin websida bör man också definera det. Tex väljer ju du att definera din etik i din kommentar.

    Utöver det, bör man följa sin etik, som man skrivit ned och ta konsekvenserna.

    Jag tycker tex att det även finns undersförstått, ngn typ av hyfs, tex ärlighet, försöka hålla ingångna avtal och i de fallen man inte kan det, försöka lösa situationen konstruktivt. Det behöver man nog inte skriva ned på sin websida. Möjligen en orimlig förväntning från min sida.

  3. Tack för att ni uppmärksammat oss på att vi varit lite otydliga om Etisk SEO. Vi är medvetna om att uttrycket kan tolkas på flera sätt och det är lite tokigt. Om vi inte lyckas förklara oss inför er som är i branschen, ja hur ska då våra kunder kunna förstå? Vi har nu uppdaterat vår webbplats för att förtydliga vad vi menar med Etisk SEO.

    1. Jag hoppas att du inte tror att jag hade er i tankarna när jag skrev inlägget, det var inte riktat till någon särskild aktör utan mer till den allmänna användningen av begreppet.

      Jag håller inte med om att all ”Black hat” (som är ett annat otydligt begrepp utan klar definition) är oetiskt (med hänvisning till er webbplats). Om jag vill testa metoder för att driva söktrafik till en sida med metoder som uppfattas som ”black hat” och om alla parter är medvetna om riskerna och att ingen part eller någon annan riskerar att skadas så finns det inget omoraliskt i det. Visserligen skulle en och annan säkert gnälla om att de förtjänar positionerna bättre men de skulle gnälla oavsett vilka metoder som används:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *