Etisk sökmotoroptimering var och är ett skämt

Aprilskämt

Igår var det den 1 april, om någon missade det, och jag tog mig friheten att skoja till det lite med den svenska SEO-branschen. För att göra det trovärdig så blev det både ett längre inlägg och en helt ny webbplats om Etisk sökmotoroptimering med egengjord logga (certifieringssigillet) som sedan toppades med en PDF med information och pressmeddelande.

Skämtet bestod av två delar, som stöttade och gav kraft till varandra. Det bestod dels av att denna bloggen avyttrats till Pineberry och Sökmotorkonsult, samt att det bildats ett ny ekonomisk förening med namnet ”Etiska Rådet för svensk SEO” som skulle påbörja certifiering av svenska SEO-leverantörer. Det blev en del reaktioner, både offentliga och sådant som diskuterades i privata konversationer. En del var positiva och en del blev lite upprörda. Det var förhållandevis få som uttryckte att det var ett aprilskämt. Såvitt vad jag såg så var det inte många offentliga ”avslöjanden” om att det var 1 april. Inlägget här på bloggen, det vill säga grunden för ”skämtet”, publicerades 1 april kl 00:10 men med datumet 31 mars. Det förvirrade nog en och annan.

SEO-forum bidrog Jim Westergren, även andra, med sina tankar om Etisk sökmotoroptimering – något jag tycker att vi ska ta till oss. Etisk sökmotoroptimering har inget värde som begrep, det är inget branschen ska ta i med tång för det var och är ett skämt alla dagar om året. Det är en skam att det finns flera bolag som använder det i sin marknadsföring. Det pekar ut andra aktörer som oetiska. Debatten om begreppet kommer nog inte tystna förrän den vilseledande användningen upphör. Det är så jag tycker och det är det jag vill kommunicera. Jag räknar med att det finns de som tycker annorlunda och jag respekterar det.

Vill därför avsluta detta inlägget med att citera Jim Westergrens kritiska frågeställningar:

Är det etiskt att snappa domäner? I stort sett alla gör det. Till och med jag har snappat några domäner. Men kan likställas vid likplundring och kanske skada till den som råkat glömma förnya och sedan inte vågar ta kontakt. Jag driver N.nu och vet numera att det är MÅNGA som gör misstag och missar att betala sin domän som sedan snappas. De vet inte hur man får kontaktinfo till nya ägaren.

Är det etiskt att hyra ut inlänkar och allt plockas bort när kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

Är det etiskt att bygga satellitsajter men där kunden inte äger varken domän eller hemsida och sajten säljs in till konkurrent om kunden inte vill fortsätta betala? Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

Vilken länkbygge är etisk och oetisk? Är det etiskt att skapa fejkbloggar som endast är till för att manipulera Google?

Är det etiskt att sälja in sökord som inte ger nytta för kunden? (låg sökvolym, dålig konvertering). Är man tydlig med detta i avtalet? Är säljaren tydlig med detta?

Är det etiskt att ta hutlöst betalt bara för att kunden är ett stort bolag och inte vet bättre? Är det OK att en kund ska betala 150 000 och en annan 20 000 för exakt samma tjänst?

Är det etiskt att om en kund får straff inte ta ansvar för detta med arbete med cleanup, reinclusion osv?

Är det etiskt att erbjuda ”SEO” men man erbjuder bara en bråkdel av SEO som länkbygge, titeltaggar, rubriker och text men skiter blankt i till exempel att förbättra indexeringen (canonical, noindex, xml-sitemap), redirects och mycket annat grundläggande SEO?

Är det etiskt att ett ”SEO-bolag” har 30 säljare och 1 tekniker med 1 års erfarenhet?

Magnus Bråth har publicerat en lista på de värsta man kan göra vad gäller sökmotoroptimering i en artikel på brath.se Topp 10 SEO-missar där Etisk SEO (sökmotoroptimering) kommer på plats 8, före att inte göra någon sökmotoroptimering alls. Hans motivering är:

Många är de frireligiösa kvacksalvarna som kränger Etisk sökmotoroptimering. Det är bara ett annat ord för “moralisk seger”. Visst, vi vann inte matchen men vi satt i alla fall på de högsta hästarna. SEO görs i en algoritm, en algoritm av ett företag som hjälpt Kina censurera, som sålt droger för miljardbelopp och som har ett set med regler som är just en algoritm. Algoritmen har inget med etik att göra, den har med matematik. Kom och köp Etisk Integralberäkning, du får inget vidare svar men vi håller huvudet högt.

Om någon blev stött över mitt aprilskämt så ber jag verkligen om ursäkt. Det var skratt jag ville locka fram, ingenting annat! Tillhör du dem som tycker att det finns ett behov av att certifiera SEO-leverantörer? Frågeställningen är intressant och kan kanske leva vidare.

4 Kommentarer
  1. Urban
    Urban says:

    Så många, mig veterligen, var det inte som genomskådande skämtet. Och jag förstår mycket väl att folk kunde gå det. Finns/har funnits mer eller mindre nutid två organisationer som försökt framställa sig som branschorganisationer för SEO i Sverige. Med ett tomt och innehållslöst regelverk. Var t.o.m en av dem som utsåg en vinnare inom sökmotoroptimering för några år sedan. Blev bara ett år den tävlingen fanns.

    Med den bakgrunden är det lätt att förstå att folk trodde det poppade ut en till nu.

    Svara
  2. Charlotte
    Charlotte says:

    Ämnet är hur som helst väldigt intressant – aprilskämt eller inte. Kan tänka mig att åsikterna om vad som är ”okej” eller inte med SEO kommer att bli mer sammstämmiga med tiden.

    Svara
  3. Rebecca
    Rebecca says:

    Är det etiskt att ett företag totalt styr vilken information man finner på nätet och vilka produkter man erbjuds köpa? Känns lite som att det där med SEO och etik totalt faller då man ser hur systemet är uppbyggt omkring en enda stor sökmotor som får alla att darra med varje liten förändring. Sökmotorn vill tjäna pengar precis som de som gör sitt bästa för att vinna sökmotorns gunst, etik i denna relation, hmmm

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *