Fem SEO-råd till ehandlare i världsklass, av Christian Rudolf

Som jag tidigare delat så är ehandel en ny kategori här, det blir både egna inlägg och gästinlägg av personer som jag bedömer kan tillföra ett värde, både till läsaren och till bloggen. Idag har Christian Rudolf sammanställt fem tips till ehandlare som är värda att lyftas fram igen, vilka ni hittar här nedanför.

Fem tidlösa råd som fortfarande fungerar för e-handlare

SEO för e-handel är inte alltid helt lätt, och det finns många minor att trampa på om man är oförsiktig eller lat, men man behöver heller inte göra det svårare än man måste. Här är fem tidlösa SEO-råd för e-handlare som jag har satt ihop tillsammans med Judith Wolst.

1. Våga låta kunden tycka till
Recensioner är numera normaltillståndet i de flesta webbshoppar, men fortfarande finns det e-butiker utan möjlighet för kunderna att tycka till. Ta steget och våga: även dåliga recensioner har en tendens att höja din försäljning då nästa besökare får se att någon annan faktiskt köpt produkten och hur din ehandel hanterade negativa upplevelser. Dessutom får du användargenererat innehåll som generellt är av hög kvalitet och perfekt för long tail-sökningar.

2. Använd bloggen som länkbete
Har du en blogg kopplad till din butik? Då har du stora möjligheter att knyta kontakter med andra bloggare, och uppmärksamma dem på poster du skrivit som förtjänar länkar.  Exempel på detta kan vara  tävlingar som attraherar andra bloggare att omnämna din blogg.

3. Våga köpa in ”galna” produkter
Att våga sticka ut är fullständigt livsviktigt idag. Om du inte sticker ut så kommer du att drunkna i bruset och ha stora problem med att bygga ditt varumärke. Ett par ”galna” produkter i ditt sortiment kommer inte bara att locka till sig länkar från bloggare (och ibland media), utan också vara ett statement som identifierar dig som e-handlare. Här hittar du åtta exempel på galna produkter för ehandlare som alla varit lyckade.

4. Lyssna på bloggosfären:
Omvärldsbevaka! Och det gäller inte bara ditt eget varumärke, utan framför allt de produkter och produktkategorier du säljer. Om du har koll på bloggosfären kan du då snabbt etablera dig som en auktoritet, men också lättare kunna förutspå trender och nästa säsongs inneprylar. Bästa tjänsten jag hittat för att göra detta är Talkwalker, gratis och väldigt mycket bättre än Google alerts.

5. Ge bloggbelöning
Det här är och förblir en gråzonsmetod som bör användas med försiktighet och förnuft , ännu mer idag, när när nedanstående video, producerades men faktum är att det fungerar mycket bra att byta någon form av värde mot länkar. Ibland kommer du att få en svag länk i utbyte mot värdet, ibland en stark länk, men du behöver alla sorter och bloggar är en utmärkt länkkälla för e-handlare. (Vill du ha exempel, kontakta mig privat)

6. Bonustips Q&A innehåll

För att flytta en besökare, från besökare till kund, behöver du adressera alla besökarens frågeställningar, innan de kan köpa. Alla de frågor, du får i er mailbox om era produkter och tjänster. Skapa innehåll som besvarar dessa frågor och lägg på era produktsidor. Det kommer öka konverteringen då era besökare kan hoppa flera steg i konverteringstunneln direkt och du kommer få mer besök, då dina besökare använder Google för att få sina frågor besvarade om dina produkter och er bransch.

Vill du hellre lyssna än läsa detta innehållet, så har Judith och jag gjort en video, gammal men fortfarande lika aktuell.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *