Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader.

Mozcast oktober 2014

Stapeldiagrammet visar en 30-dagars period i oktober 2014, tempereturen illustrerar hur sökresultatet förändrats.

Nu till frågan, har det blivit hetare i sökresultatet? Får jag svara fritt är svaret ja. Det är inte något jag grävt djupare i men numera möter man förändringar som inte varit så vanliga tidigare, vissa helt utan rimlig förklaring. Den senaste inträffade med mitt företag Oxits webbplats som från att ganska stadigt legat på plats 30-35 med sökordet sökmotoroptimering helt plötsligt hoppade upp från plats 32 till 8 för att studsa på plats 4 ner till 72. Jag kan ärligt säga att jag inte har en aning om orsaken till denna konstiga rörelse. Bottenplaceringen var 82 och först nuen vecka senare har Oxit börjat klättra uppåt igen, just nu plats 30. Tilläggas ska att arbetet med Oxits webbplats under det senaste året fått stå tillbaka, då fokus varit att hjälpa kunder. Inget drastiskt har gjorts på sistone som kan förklara denna rörelse.

Nu har dock några insatser gjorts för att skynda på återhämtningen för Oxit med sökmotoroptimering. För andra sökord vi mäter kopplade till Oxit har rörelserna inte varit alls lika stora.

För att återkoppla till hettan i sökresultatet enligt Mozcast så har det under senaste 30-dagarsperioden varit hetare än 100 i 12 dagar och under 90 grader bara under två dagar. Nu kanske det är lite för tidigt att säga men min väderprognos säger att vi går mot hetare tider och att den globala uppvärmningen nått Googles sökresultat.


Vi har uppdateringar som Fred som ingen riktigt har koll på, vi har RanBrain som innbär att sökmotorn anammar maskininlärning och artificell intelligens. Utöver detta har Panda och Penguin implementerats i algoritmen och till detta förändringar vi inte har minsta susning om.

Kan något sägas om hur läget idag är det inte är det lättaste att ha koll. Grunderna när det gäller SEO är ungefär desamma som för ett par år sedan när det handlar om leverans men jag är övertygad om att vi kommer få se en fortsatt föränderlig värld när det gäller sökmotoroptimering. Framtiden blir minst sagt spännande och det är tveksamt om temperaturen kommer stabilsera sig till 70-80 grader igen enligt Mozcast sätt att mäta temperaturen i sökresultatet.

Kommer vi se ett stabilare sökresultat eller kommer det vara lika rörligt som det verkar vara nu?

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *