Google

Google är utan konkurrens den mest använda sökmotorn, i Sverige äger Google mer ‘n 90% av alla sökningar som sker. När man pratar om sökmotoroptimering menar man oftast att optimera en webbplats för ökad synlighet i sökmotorn Google, även om andra sökmotorer som Bing har viss betydelse. Det är dock få som anstränger sig extra för att optimera särskilt för de andra sökmotorerna.

Google är mer än en sökmotor. I SEO-kretsar omskrivs Google med viss hatkärlek och ibland finns det anledning att lyfta fram baksidorna med detta amerikanska bolag som har tillåtits bli en större maktfaktor än vad många är medvetna om.

Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet.

Vad är Mobile first index?

Hittills har sökresultatet först och främst utgått från webbplaster som anpassats till datoranvändare, så kalladde desktop-versionen av en webbplats. Sökresultatet har bestämts utifrån signaler från Googlebot med destop  user agent, samtidigt som  den mobila versionen haft betydelse också.

Det nya blir att Google ser mobila användare som primär användargrupp och därmed blir Googles sökresultat baserat på webbplatsernas mobila versioner.

Detta kan ställa till lite problem för vissa och därför finns det en rad åtgärder att ta till för vinna istället för att förlora positioner.

Vad behöver man göra och tänka på för att lyckas i Google mobile first index?

  1. Använd en responsiv lösning för din mobilanpassning istället för exempelvis en mobilversion med annan URL jämfört med desktopversionen.
  2. Använd samma innehåll på bägge versionerna. Det finns de som har en nedbantad mobil version sett till text. Har du haft en sida som rankat bra så finns det all anledning att också visa samma text på den mobila versionen för att inte riskera att tappa positioner när mobile first index är ett faktum.
  3. Även bilder är innehåll. Använd samma slags bilder med samma alt-taggar på både mobila- och desktopversionen.
  4. Ha ett extra koll på hur den mobila sidan laddas för numera är det ingen tvekan om att laddningstiden är en rankingfaktor med stor betydelse. Det handlar dels om hur sidan är optimerad för att laddas och renderas och det kan du kolla med Googles verktyg PageSpeed Insights här. En webbplats kan laddas långsamt även om den är optimerad och klarar av att undvika rött i PageSpeed Insights, kontrollera därför  hur snabbt sidan laddas med exempelvis GTMetrix.
  5. Hur ser navigationen ut? Kontrollera ordentligt att Google kan följa länkarna även på den mobila versionen.
  6. Glöm inte bort konverteringen. De flesta besökare är numera mobila för de flesta branscher. Visst finns det undantag som exempelvis industrisektorn men man förlorar ingenting på att vara bra oavsett. Många webbplaster har en tydligare ”Call to action” på sin desktopversion.  Se därför till att den mobila versionen blir lika bra om inte bättre än desktopvarianten.

LIstan på saker att göra för att undvika haverier i sökresultatet när Google skiftat till mobile first index kan säkert göras längre. Har du fler saker som behöver prioriteras så tveka inte att kommentera.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

 

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader. Läs mer

Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

Google visar ofta en faktaruta, eller snippet som det kallas, i sökresultet. Den benämning Google använder är utvalda utdrag i sökresultatet. Detta visas inte för alla ämnen men för många. Den dyker ofta upp som svar på frågan ”Vad är …?” och liknande frågor. Att informationen visas i en snippet är ingen garanti för att det är sant och det är heller inte som del av ”Knowledge Graph”. Läs mer

Mest googlade 2016, bakom kulisserna

Google går årligen ut med en lista över de vanligaste och mest trendiga sökningarna. Denna lista sprids sedan snabbt och brett i media, både via TV och de större tidningarna som Aftonbladet, DN och Expressen med flera. Även en mängd digitala nyhetssajter och bloggar hjälper till att sprida denna lista över det som sägs vara det mest googlade. En lista med sökord som visat sig var andra än de vi googlat mest.
Läs mer

Vad söker man mest på Google?

Här var tänkt att presentera svaret på frågan ”Vad söker man mest på Google?”. Varje år presenterar Google en sammanställning av e vanligaste sökfraserna, både generellt och kategoriserat.  Vissa av sökningarna är lätta att förutspå, men det brukar finnas en del överraskningar. Vill man ha koll på sökningar på Google under hela året så erbjuder Google information om söktrender genom Google trends, där du hittar vanligaste sökningarna i flera kategorier och söktrender för enskilda sökbegrepp under tid. Detta är självklart ett bra hjälpmedel för många som jobbar med sökmotoroptimering. Något att ta hänsyn till är att detta är historiska data.

Obs! Denna lista över det mest googlade är inte de sökord som har mest sökvolym, utan det är snarare en lista över nya sökord och sökord som trendat och vuxit mest sett till sökvolym tidigare. Om detta kan du läsa här ”Mest googlade 2016, bakom kulisserna”.

Söktrender 2016 – vad googlar folk mest på?

De som presenterades som de vanligaste sökningarna 2016 är följande:

Den allmänna trenden är att mobila sökningar gick om desktop-sökningar. Även sättet att söka har ändrats, man gör mer röstsökningar och sökordssökningar har i större grad ersatts med sökfraser i form av kompletta frågor.

De vanligaste sökningarna 2016 enligt listan är:

1 Pókemon Go

Pokemon Go som inte ens fanns med på fjolårets lista är hittills det man googlat mest efter i Sverige 2016.

2 EM 2016

Det var EM i fotboll, världens största sport, så det är inte så konstigt att EM 2016 ligger i toppen som sökfras.

3 iPhone 7

Ny iPhone ger så klart många sökningar. Etta bland varumärken, starkt jobbat. Kommer det hålla i sig?

4 Donald Trump

Ingen annan människa, utom möjligen Putin, har fått så stort medialt utrymme som Donald Trump. Vem är denna människa? Vad har har han gjort? Frågorna är många och för att få svar så googlar man.

5 OS 2016

Det var inte bara EM i fotboll i år utan även OS.

6 David Bowie

Denna legend lämnade jordelivet och det väcker ett intresse, både bland fans och andra.

7 Melodifestivalen 2016

Melodifestivalen är stort i Sverige (konstigt nog) och det smittar av sig även när det gäller sökvolymen.

8 Lisa Ekdahl

Att Lisa Ekdahl är en av Sveriges mest sökta sökord är något som i alla fall förvånar mig. Spännande.

9 Prince

Prince är ännu en rocklegend som gick bort under 2016 vilket gav många sökningar.

10 Brexit

Brexit fick ofantligt stort medieutrymme och många ville lära sig vad det innebär genom att googla efter mer info.

Personer:
1. Donald Trump
2. Hillary Clinton
3. Melania Trump
4. Therese Johaug
5. Steven Avery
6. Ivanka Trump
7. Antoine Griezmann
8. Muhammad Ali
9. Gunhild Stordalen
10. Mehmet Kaplan

Vad-sökningar:

1. Vad är Brexit?
2. Vad står Donald Trump för?
3. Vad är hållbar utveckling?
4. Vad betyder ordet demokrati?
5. Vad är en hybridbil?
6. Vad är erosion?
7. Vad är det som går upp när den går ner?
8. Vad är inflation?
9. Vad är periodiska systemet?
10. Vad är liberalism?

Hur-sökningar:

1. Hur laddar man ner Pokémon Go?
2. Hur lång är Sarah Sjöström?
3. Hur många pratar finska i Sverige?
4. Hur många lever på jorden?
5. Hur många deciliter är 280 gram pasta?
6. Hur blir vädret imorgon?
7. Hur får man en tjej?
8. Hur bildas moln?
9. Hur får man Uber Pop?
10. Hur stort är Småland?

Varför-sökningar:

1. Varför är ägg bruna eller vita?
2. Varför gråter havssköldpaddor?
3. Varför får man hicka?
4. Varför vann Trump?
5. Varför säger man prosit?
6. Varför får man mensvärk?
7. Varför smittar gäspar?
8. Varför är kött dåligt för hälsan?
9. Varför får Australien vara med i Eurovision?
10. Varför slår katten med svansen?

Bland matsökningarna har det tidigare varit kötträtter som toppat, i år är det istället ”vegetarisk mat” som toppar listan.

Mat-sökningar
1. Vegetarisk mat
2. Rabarberkladdkaka
3. Halloumi stroganoff
4. Kesobröd
5. Semmelkladdkaka
6. Äppelmos
7. Hummus
8. Veganska pannkakor
9. Oreo cheesecake
10. Sötpotatis pommes frites

Sport-sökningar
1. EM 2016
2. OS 2016
3. Therese Johaug
4. Tour de France
5. Antoine Griezmann
6. Muhammad Ali
7. Tour de Ski
8. Super Bowl
9. Hope Solo
10. Michael Phelps

Vad googlade vi mest på 2015 ?

Alla kategorier:

1. Lisa Holm

2. Agario

3. Fifty Shades of Grey

4. Ex on the Beach

5. Caitlyn Jenner

6. Måns Zelmerlöw

7. Solförmörkelse

8. Mall of Scandinavia

9. Melodifestivalen

10. Zara Larsson

Personer:

1. Lisa Holm

2. Caitlyn Jenner

3. Måns Zelmerlöw

4. Zara Larsson

5. Miriam Bryant

6. Ebba Busch Thor

7. Hans Rosling

8. Donald Trump

9. Dominika Peczynski

10. Hillary Clinton

Film- och tv-personligheter

1. Alicia Vikander

2. Ruby Rose

3. Magnus Härenstam

4. Jesper Parnevik

5. Jamie Dornan

6. Filippa Bark

7. Saga Becker

8. Dakota Johnson

9. Gina Dirawi

10. Jeremy Clarkson

Vad…?

1. Vad har hänt i Paris?

2. Vad betyder emojisarna?

3. Vad är decemberöverenskommelsen?

4. Vad är/vill IS?

5. Vad händer i Syrien?

6. Vad innebär minusränta?

7. Vad är sanning?

8. Vad betyder swipa?

9. Vad betyder Je Suis Charlie?

10. Vad är blodmåne?

Vem…?

1. Vem är Julia Caesar?

2.Vem vann Eurovision?

3. Vem är gärningsmannen i Trollhättan?

4. Vem åkte ur idol idag?

5. Vem är nya ICA-Stig?

6. Vem sjöng på Carl Philips bröllop?

7. Vem vann Guldtuben?

8. Vem är på de nya sedlarna?

9. Vem väljer statsminister?

10. Vem fyller år idag?

Hur…?

1.Hur lång är Jenny Strömstedt?

2. Hur framställer vi oss själva på nätet?

3. Hur funkar nya snapchat?

4. Hur många flyktingar tar Sverige emot?

5. Hur många kromosomer har man?

6. Hur tittar man på solförmörkelse?

7. Hur många veckor på ett år?

8. Hur mycket vatten ska man dricka per dag?

9. Hur säger man hej på spanska?

10. Hur mycket alkohol får man ta in i Sverige?

Sport

1. Ingemar Stenmark

2. John Guidetti

3. Ronda Rousey

4. Danijela Rundqvist

5. Simon Sköld

6. Malin Berås

7. Lamar Odom

8. Sarah Sjöström

9. Johan Olsson

10. Holly Holm

Mat

1. Semmelwrap

2. Chiapudding

3. Vulkanpizza

4. Korvstroganoff

5. Kefir

6. Äppelrosor

7. Kanelbullekladdkaka

8. Njurtapp

9. Kalvbräss

10. Rysk kolasås

TV

1. Ex on the Beach

2. Melodifestivalen

3. Morran & Tobias

4. Eurovision

5. Jordskott

6. Mr. Robot

7. Idol

8. Ack Värmland

9. Parneviks

10. Bron

Filmer

1.Fifty Shades of Grey

2. Johan Falk

3. Jurassic World

4. Minions (Minioner)

5. Fast and Furious 7

6. American Sniper

7. Beck

8. Spectre

9. Star Wars: The Force Awakens

10. Mission Impossible 5: Rouge Nation

Fick du svar på frågan ”Vad söker man mest på Google”?  Om du vill ha ett bättre svar så rekommenderar jag att du googlar.

Sökmotor, sökmotor på webben där, säg mig vilken sökmotor som bäst är…

Frågar man vår största sökmotor Google genom att googla sökmotor så får man bekräftelse på att Google har väldigt dålig koll på hur de ska synas själva i sitt egna sökresultat. Gång på gång har vi sett det tidigare, inte minst på alla gånger de slarvar bort sin egna SEO-guide, Google kan inte sökmotoroptimering i praktiken. Men att de inte syns ens på topp tio i sitt egna sökresultat när man googlar sökmotor och att konkurrenterna Bing och Yahoo syns där är rentav humoristiskt. Det blir inte mindre humoristiskt av att de valt att satsa på att synas med en Adwordsannons istället.

Sökresultat sökmotor

Sökresultat sökmotor

Första tanken var att detta var en tillfällighet, något som gått snett och förbisetts. Därför genomförde jag samma sökning med sökordet ”Search Engine” på google.com. Resultatet gjorde saken inte mindre lustig. I topp hittar vi nämligen sökmotorn Duck Duck Go och Google syns inte heller här som topp tio. Istället får man gå till andra halvan av sidan två där Google syns med några subdomäner.

Search engine

Search engine

Vår största sökmotor kan inte sökmotoroptimering

Google är utan tvekan vår största sökmotor men detta är inte samma sak som att man ska lyssna på Google när det handlar om hur man ska genomföra sökmotoroptimering. De äger visserligen algoritmen men de verkar försöka bevara hemligheterna hur man syns i topp väl även internt.

Syns man inte i toppen av det organiska sökresultatet finns det två val man kan göra. Antingen gör man sökmotoroptimering som funkar eller så köper man Adwords.

Vad väljer du?

Google översätt

Google översätt, som allra oftast kallas för ”Google translate”, är Googles egna översättningstjänst som jag har ett hatkärleksförhållande till. Utan tvekan är Google översätt en fantastisk tjänst men om man ska nyttja tjänsten så gäller det att man måste känna till tjänstens begränsningar.

Översätt aldrig hela brev från exempelvis svenska till engelska utan att editera manuellt efteråt. Om du skippar detta moment så kan resultatet bli helt galet. Ännu värre blir det om du översätter från ett icke-engelska till ett annat icke-engelska-språk. Däremot är verktyget fantastiskt när man inte riktigt hittar orden eller om man vill snabba på en översättning från exempelvis engelska till svenska för att sedan just editera det så att språket får ett flyt. verktyget funkar också för att översätta hela webbplatser under förutsättning att texten är text och inte publicerad som bild (vilket alltfler kommit tillrätta med gudskelov). Google översätt är ett av Googles populäraste verktyg och är numera, åtminstone delvis, integrerad i sökmotorn Google.

Varför ett inlägg om Google översätt på en SEO-blogg?

Anledningen är en och den endaste, det är ännu ett inlägg i mitt experiment om att kunna påverka exempelvis Semrush mått på organisk synlighet. Vid detta laget har jag fått det svar jag ville ha, men jag vill spetsa på det ytterligare. Att ta en position topp 20, kanske topp 10 med sökfrasen Google översätt som har drygt 300 000 sökningar i månaden skulle nog stressa fram en ännu högre organisk synlighet. Detta trots att sökfrasen tillhör den kategori av sökord där bara den absoluta toppen ger trafik. Man vet aldrig, det kan ju hända att någon av alla som googlar Google översätt ändå blir nyfiken och läser vidare om experimentet. Andra inlägg i samma experiment är det om www.google.se och www.facebook.se.

Sprid gärna innehållet!

www.google.se

Av ren nyfikenhet googlade jag sökfrasen ”www.google.se”, anledningen var att jag ville se hur Google betedde sig vid en sådan sökning. Om resultatet kunde tänkas se annorlunda ut än förväntat och inte bara baseras på de vanliga kända rankingfaktorerna. Resultatet var verkligen spretigt, även om de första 4 träffarna ägdes av Google. Det borde vara fler tycker jag. Det mest förvånande är (i skrivandes stund) att Google ännu en gång rankar sin bortslarvade grundhandbok om sökmotoroptimering. Känt sedan länge är att den brukar dyka upp när man googlar ”sökmotoroptimering” och då inte via Googles sajt utan hos andra som lagt upp denna pdf hos sig. De som lyckats med den bedriften är flera, i dagsläget är det Be Better Online.

Hur och varför denna PDF dyker upp hos dem som en sökträff när man googlar www.google.se är värt att ta sig en funderare på. Sökfrasen finns visserligen i innehållet men det borde krävas mer för att ranka tycker åtminstone jag.

 

Skapa nytta så rankar du i Googles sökresultat

Begreppet Content is King blev ganska tidigt förknippat med SEO. Diskussionen om vad som är viktigast för att ranka i Google har pågått länge och är minst sagt pågående.

Vi har sett hur Google ändrat förutsättningarna rejält och det är långt från alla som ser SEO som ett ensidigt länkbyggararbete 2015. Åtminstone inte de som faktiskt syns i toppen av sökresultatet.

Man kan se på sökmotoroptimeringen med olika ögon och man behöver inte klassa olika synsätt som rätt eller fel. Algoritmen är mer komplex än någonsin och det finns utrymme att jobba på lite olika sätt och ändå lyckas. I alla fall till viss grad. Saker som är sant är exempelvis.

  • Du kan ta positioner för sökord i ganska konkurrensutsatta segment genom att köpa länkar.
  • Du kan ta positioner i lika tuffa segment utan att köpa en endaste länk och utan att ens aktivt arbeta med att skaffa länkar.

Det finns inget moraliskt fel i att köpa länkar, jag har sagt det förut och håller fast vid att det är trams att tro något sådant. Däremot är det nog ganska bra att inse att länkar inte längre är allt. Det handlar heller inte om att strikt försöka pricka in de hundratals rankingsignaler som sägs avgöra webbplatsens ranking.

Mitt grundsynsätt är att det handlar om att skapa nytta och att servera Google det Google vill ha. Man behöver inte läsa SEO-bloggar eller böcker för att lära sig hur man bygger struktur och märker upp innehållet för att underlätta för algoritmen. Den infon bjussar Google på. Det borde heller inte vara någon världsnyhet att en mobilanpassad och snabb webbplats är lite bättre än en tabellbaserad webbplats från 2004 med bilder på flera hundra KB. Det mesta är logiskt. Ska man synas i ett mer konkurrensutsatt segment så krävs lite mer. Saker det inte pratas lika ofta om och saker de flesta SEO-leverantörer inte har med i sitt utbud.

En webbplats som tillför mer nytta borde också ranka bättre. Det svåra blir att identifiera nyttan men med tanke på all data Google redan idag samlar in så är det inget märkvärdigt.

Auktoritet och trust är inget man skapar över en natt men när man väl byggt upp det så får man lite lättare att ta positioner. Att få riktiga människor och företag att länka är en sak men troligtvis är det mer komplicerat än så. Om man är ett företag så ska man visa det. Det skadar inte att visa telefonnummer, kartor, kopplas samman med personer och platser, samt ha profiler i sociala nätverk.

Google bekräftar att innehållets kvalitet numera bedöms annorlunda

När nästan allt snack rörande förändringen av sökmotoroptimeringens villkor handlat om mobilgeddon smög Google in en uppdatering som kommer lämna ett avsevärt större avtryck. Jag syftar på vad som benämns som ”The Quality update”.  Google har bekräftat denna uppdatering som i korthet handlar om att sättet som Google bedömer innehållets kvalitet nu har ändrats.

Några saker som Google säger om innehållets ”kvalitet” är följande:

  • Innehållet ska vara informativt och användbart. Som företag ska man ta med saker som telefonnummer, plats, öppettider och saker som kommande event, nyheter och blogg.
  • Mer värd och användbar än andra webbplatser. Ska man konkurrera i ett segment så ska man inte göra ”exakt” som konkurrenterna. När andra går zick så varför då inte gå zack? Sökmotoroptimering handlar ju om en strid i en eller flera verikaler och det är bara en som kan ligga i topp.
  • Var trovärdig. Google ger tipset att använda egna slutsatser och ny forskning, citat , länkar , recensioner och omdömen. Dessutom kan författarbiografi och uttalande från riktiga kunder stärka webbplatsens trovärdighet och anseende.
  • Hög kvalitet. Google trycker på att innehållet ska vara unikt och specifikt. Det senare är svårt att definiera men min tolkning är att man inte ska sväva iväg över allt för många ämnesområden om man ska förvänta sig att ranka med en artikel/sida. Google menar också att man inte ska massproducera innehåll eller publicera innehåll på en mängd olika sajter. Slutligen påminner Google om att innehåll ska skapas för användare inte för Google, något som vid det här laget borde gått in hos de flesta.
  • Gör webbplatsen engagerande. Google går lite längre än tidigare och tar även upp vikten av design. Google ger rådet att ge färg och liv åt webbplatsen genom exempelvis produktfoton, bilder på personal och dig själv som författare. En annan viktig sak är att fixa bristerna och att undvika fel. Engagemang kan skapas exempelvis genom kommentarsfält och sociala medier-boxar. Här finns säkert utrymme för en hel del kreativa lösningar.

Om man nu ska sammanfatta allt så blir kärnbudskapet att skapa nytta för besökaren. Nytta kan skapas på flera sätt och jag är övertygad om att det hjälper dig att ranka högre i Googles sökresultat. Vill du läsa mer om vad Google säger så gå igenom 1,2 och 3 här.

Här hittar du alla mina inlägg om SEO / sökmotoroptimering.

Samma problem som Google

Google

Bilden lånad av xkcd.com

Relaterade inlägg
Google är bara Google
Google gör SEO både dåligt och fult, om de gör det alls
Google agerar inte logiskt