Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

smärki perki

Google visar ofta en faktaruta, eller snippet som det kallas, i sökresultet. Den benämning Google använder är utvalda utdrag i sökresultatet. Detta visas inte för alla ämnen men för många. Den dyker ofta upp som svar på frågan ”Vad är …?” och liknande frågor. Att informationen visas i en snippet är ingen garanti för att det är sant och det är heller inte som del av ”Knowledge Graph”.

Johan Hummelgård på Skribentus gjorde ett experiment som bevisade att Google kan visa en snippet för fakta som är helt påhittad och felaktig. I dagens heta debatt om fake news och brist på källkritik är så klart detta intressant. För den som är kreativ kan detta missbrukas och det försvårar för alla dem som vill vara källkritiska men som inte har tid att gräva djupare än att Googla.

Du kan inte markera sida som snippets men du kan förhindra att snippet visas

Enligt Google går det inte att markera en sida för att den ska användas som utvalt utdrag. Om det ska bli en snippet avgörs av ett särskilt program. Johan Hummelgård visar dock att man kan optimera en sida så att den används till snippet. Detta är inte första gången. Däremot kan man förhindra att sidan används genom att lägga in taggen  <meta name="googlebot" content="nosnippet"> Detta kan vara något som är befogat om man exempelvis säljer något. Då kan en snippet vara en riktig konverteringsdödare med tanke på att många nöjer sig med att läsa den istället för att gå vidare till källan.

Lästips med anknytning till detta ämne:

Källkritikens dag för att uppmärksamma källkritik

 

2 thoughts on “Google ger snippet i sökresultatet oavsett om det är sant eller inte

  1. Kul att du snappade upp min artikel. Undrar kring det där att snippet kan vara konverteringsdödare. Om du har första sökträffen med din E-butik så kan ju snippet göra att kunden inte går in på din sida. Men om du idag ligger på plats 5 (vilket skulle ge 5,1% av sökningarna enligt Guldläge på Nätet) så är det väll bättre att ha snippet (vilket ger 8,6% av alla sökningar) enligt AHRF.

    • En aspekt är ju varumärkesbyggandet med att finnas med i sökresultatet med en snippet. När det gäller trafik från olika placeringar så är det sjukt varierande från fall till fall. Visst kan man räkna fram ett snitt men det är inte så mycket att luta sig mot. Ditt inlägg var verkligen kreativt, gillas skarpt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *