Google gör SEO både dåligt och fult, om de gör det alls

Google är förutom en sökmotor också en jätteorganisation med en jättewebb som består av tusentals sidor fördelade på flera domäner, dessutom driver organisationen flera bloggar i sitt egna bloggnätverk blogspot.  Som de allra flesta vet så har Google satt upp riktlinjer för hur vi ska publicera vårt innehåll och om vi inte gör som Google säger så kan de krossa vår synlighet, åtminstone i deras sökresultat. Vi får inte länka hur vi vill och de har ständigt påpekat för oss att vi måste erbjuda kvalitativt och unikt innehåll så långt det är möjligt. När inte ens Google själva klarar av att leva efter sitt egna regelverk så kan man fråga sig hur de kan förvänta sig att vi andra ska kunna göra det. För detta har vi sett flera exempel på. För inte så länge sedan använde Googles PR-byrå riktigt spammiga ankartexter i pressreleaser så att många sökmotoroptimerare höjde på ögonbrynen. Borde inte de som representerar Google ha bättre koll och borde inte Google själva ha koll på vad de publicerar? Det har gått så långt att Google vid flera tillfällen straffat sig själva för såväl köpta länkar som cloaking (att visa en sida för Google och en annan för oss mer mänskliga besökare). Om du är nyfiken på detta har Search Engine Land skrivit en post om det här. Jag är säker på att det finns många fler exempel och du får gärna bidra med exempel i kommentarsfältet.

När Google säger att HTTPS är en rankingfaktor så gör de det duplicerat.

Trots att jag inte borde blivit det så blev jag ändå förvånad att Google presenterade exakt samma inlägg om att HTTPS är en rankingfaktor på två olika bloggar. Trots allt är unikt och kvalitativt innehåll ett av Googles mest upprepade mantra tillsammans med att vi ska undvika annat än naturliga länkar.

”HTTPS as a ranking signal” på två ställen

De bloggar som Google publicerat samma inlägg på är googleonlinesecurity.blogspot.com och googlewebmastercentral.blogspot.se. Det enda som skiljer sidorna åt är i princip kommentarerna. Det som gör saken ännu mer komisk är att sökmotorn Google visar upp de två bloggposterna (med samma innehåll) som etta och tvåa när man googlar inläggets rubrik (se bild nedan). Det blir liksom dubbelfel.

HTTPS as a ranking signal

Om man tittar på sökresultatet får man ytterligare en indikation på att Google tycker att såväl SEO och deras egna råd och riktlinjer är något oviktigt, nämligen att båda sidorna med inlägget saknar  Meta Description. Ytterligare en miss är att Google i princip deklarerar att det rör sig om unika artiklar tack vare att de använder Canonical som pekar på respektive inlägg. Minst sagt vilseledande. Frågan är då är vad Google vill säga med denna nonchalans. Kanske att stora feta varumärken helt enkelt kan göra vad som faller dem in, i alla fall om de heter Google. Mer troligt är att de inte gjort läxan trots att de skrivit läroboken.

 

 

1 svara
  1. Jerry
    Jerry says:

    Själva idén att sökträffar ska bygga på vad som är mest populärt är fel. Google är en ointelligent sökmotor. När sökorden finns i populära låttexter och liknande så är det svårt att få fram vad man vill. All information finns på internet men mycket av den är otillgänglig. Detaljerad information som få läser om är snudd på omöjligt att hitta. Särskilt när den konkurrerar om populära sökord. Då är det lättare att bege sig till sitt lokala bibliotek.

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

    Lämna en kommentar

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *