Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet.

Vad är Mobile first index?

Hittills har sökresultatet först och främst utgått från webbplaster som anpassats till datoranvändare, så kalladde desktop-versionen av en webbplats. Sökresultatet har bestämts utifrån signaler från Googlebot med destop  user agent, samtidigt som  den mobila versionen haft betydelse också.

Det nya blir att Google ser mobila användare som primär användargrupp och därmed blir Googles sökresultat baserat på webbplatsernas mobila versioner.

Detta kan ställa till lite problem för vissa och därför finns det en rad åtgärder att ta till för vinna istället för att förlora positioner.

Vad behöver man göra och tänka på för att lyckas i Google mobile first index?

  1. Använd en responsiv lösning för din mobilanpassning istället för exempelvis en mobilversion med annan URL jämfört med desktopversionen.
  2. Använd samma innehåll på bägge versionerna. Det finns de som har en nedbantad mobil version sett till text. Har du haft en sida som rankat bra så finns det all anledning att också visa samma text på den mobila versionen för att inte riskera att tappa positioner när mobile first index är ett faktum.
  3. Även bilder är innehåll. Använd samma slags bilder med samma alt-taggar på både mobila- och desktopversionen.
  4. Ha ett extra koll på hur den mobila sidan laddas för numera är det ingen tvekan om att laddningstiden är en rankingfaktor med stor betydelse. Det handlar dels om hur sidan är optimerad för att laddas och renderas och det kan du kolla med Googles verktyg PageSpeed Insights här. En webbplats kan laddas långsamt även om den är optimerad och klarar av att undvika rött i PageSpeed Insights, kontrollera därför  hur snabbt sidan laddas med exempelvis GTMetrix.
  5. Hur ser navigationen ut? Kontrollera ordentligt att Google kan följa länkarna även på den mobila versionen.
  6. Glöm inte bort konverteringen. De flesta besökare är numera mobila för de flesta branscher. Visst finns det undantag som exempelvis industrisektorn men man förlorar ingenting på att vara bra oavsett. Många webbplaster har en tydligare ”Call to action” på sin desktopversion.  Se därför till att den mobila versionen blir lika bra om inte bättre än desktopvarianten.

LIstan på saker att göra för att undvika haverier i sökresultatet när Google skiftat till mobile first index kan säkert göras längre. Har du fler saker som behöver prioriteras så tveka inte att kommentera.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

 

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader. Läs mer

Annonsrika sidor med lågkvalitativt innehåll föll kraftigt i Freds fotspår

Enligt Seroundtable med flera SEO-bloggar så var det webbplatser med mycket annonser i kombination med lågkvalitativt innehåll som var i fokus för Googles uppdatering Fred som jag bloggade om häromdagen.  Just Seroundtable kollade upp gemensamma nämnare för webbplatser som droppat kraftigt och de två gemensamma nämnarna var just svagt innehåll och mycket annonser i kombination. Läs mer

Uppdaterar Google.se med Fred?

Googles algoritm uppdareras ständigt. Det kommer nya rankingfaktorer och gamla försvinner eller försvagas. Ibland är förändringarna större och ibland, som när första ”Pingvinen” släpptes 2012, kommer de att förändra hela SEO-branschen.  Även Panda som kom något år tidigare fick konsekvenser för hur SEO ska göras. Sent 2016 kom två märkbara uppdateringer, den senaste så sent som 14 december.  Det handlade om, såvitt jag sett, om en förändring av algoritmen generellt och inte en riktad förändring. Ingen av dessa uppdateringar, november och december 2016, erkändes av Google.

Just nu pratas det om en pågående uppdatering som går under namnet ”Fred”. Först, den 8 mars, gick Search Engine Roundtable ut med frågeställningen om den var ”Black Hat related” och att det handlade om länkkvalitet.  Dagen efter kom en uppföljning och då var det inte lika självklart vad det handlade om, mer än att det sett stora förändringar och rörelser i Googles sökresultat. Som vanligt spekuleras det rejält när förändringarna är pågående.

När det handlar om Google.se verkar det ske en hel del förändringar just nu. Bland annat har det varit väldigt hoppigt i sökresultatet för sökmotoroptimering, vilket vi följer för denna bloggen så klart.  Placeringarna har varierat från mellan 4 och 7 bara idag, För samma sökning har idag Oxit.se avancerat med sökmotoroptimering till plats 16 som bäst, bara för en vecka sedan var det runt 50 som gällde.  Om det är en länkrelaterad uppdatering så är det logist om sökresultat med större konkurrens påverkas mer jämfört med mindre konkurrensutsatta resultat.  För att undvika större utsvävande spekulationer är det bättre att studera utvecklingen över tid och följa upp vad som hänt senare. Tipsa gärna om egna iaktagelser.

Google har skakat om i sökresultatet

Google har uppdaterat. Exakt vad som genomförts är som vanligt inte helt klarlagt. Mycket tyder på att de skiftat algoritm och att det därmed varit en lite större uppdatering än vad vi sett på sistone.

Under senaste veckan har vi sett en hel del större förändringar i sökresultatet Läs mer