Annonsrika sidor med lågkvalitativt innehåll föll kraftigt i Freds fotspår

Enligt Seroundtable med flera SEO-bloggar så var det webbplatser med mycket annonser i kombination med lågkvalitativt innehåll som var i fokus för Googles uppdatering Fred som jag bloggade om häromdagen.  Just Seroundtable kollade upp gemensamma nämnare för webbplatser som droppat kraftigt och de två gemensamma nämnarna var just svagt innehåll och mycket annonser i kombination.

Svagt innehåll beskriver de som innehåll som skapats för att bära annonser snarare än för att vara till hjälp för besökarna. En intressant definition som är värd att ta med sig.

Om Fred slagit till i Sverige är okänt. Google har ännu inte kommenterat uppdateringen såvitt jag vet. Däremot har jag som nämnt i den tidigare artikeln om Fred märkt ovanlig stora rörelser även för Google.se. Det kan vara tillfälligheter att dessa inträffat nu och det kan så klart vara Fred i kombination med andra uppdateringar. Google brukar sällan bara rulla ut en uppdatering ensam.

Exempel på konsekvenserna finns här på Webmaster Central Help Forum

Uppdaterar Google.se med Fred?

Googles algoritm uppdareras ständigt. Det kommer nya rankingfaktorer och gamla försvinner eller försvagas. Ibland är förändringarna större och ibland, som när första ”Pingvinen” släpptes 2012, kommer de att förändra hela SEO-branschen.  Även Panda som kom något år tidigare fick konsekvenser för hur SEO ska göras. Sent 2016 kom två märkbara uppdateringer, den senaste så sent som 14 december.  Det handlade om, såvitt jag sett, om en förändring av algoritmen generellt och inte en riktad förändring. Ingen av dessa uppdateringar, november och december 2016, erkändes av Google.

Just nu pratas det om en pågående uppdatering som går under namnet ”Fred”. Först, den 8 mars, gick Search Engine Roundtable ut med frågeställningen om den var ”Black Hat related” och att det handlade om länkkvalitet.  Dagen efter kom en uppföljning och då var det inte lika självklart vad det handlade om, mer än att det sett stora förändringar och rörelser i Googles sökresultat. Som vanligt spekuleras det rejält när förändringarna är pågående.

När det handlar om Google.se verkar det ske en hel del förändringar just nu. Bland annat har det varit väldigt hoppigt i sökresultatet för sökmotoroptimering, vilket vi följer för denna bloggen så klart.  Placeringarna har varierat från mellan 4 och 7 bara idag, För samma sökning har idag Oxit.se avancerat med sökmotoroptimering till plats 16 som bäst, bara för en vecka sedan var det runt 50 som gällde.  Om det är en länkrelaterad uppdatering så är det logist om sökresultat med större konkurrens påverkas mer jämfört med mindre konkurrensutsatta resultat.  För att undvika större utsvävande spekulationer är det bättre att studera utvecklingen över tid och följa upp vad som hänt senare. Tipsa gärna om egna iaktagelser.

Google har skakat om i sökresultatet

Google har uppdaterat. Exakt vad som genomförts är som vanligt inte helt klarlagt. Mycket tyder på att de skiftat algoritm och att det därmed varit en lite större uppdatering än vad vi sett på sistone.

Under senaste veckan har vi sett en hel del större förändringar i sökresultatet Läs mer