Gör Googles råd SEO till ett lotteri?

googles algoritm

I senaste inlägget på seroundtable.com påminner de om hur Google Panda 4.0 särskilt drabbat PR-sajter som publicerar pressreleaser. De berättar om hur PR Newswire dykt vad gäller ”SEO Visibility” efter pandan och ger tips om åtgärder. Att innehållsmarknadsföring är riskfyllt har uppmärksammats tidigare, ja långt innan Panda 4.0, men nu kan nog fler hålla med om att riskerna ökat avsevärt. Att undvika Googles filter och straff är inte så enkelt som många säger, för inte ens om du följer Googles egna riktlinjer är du riktigt säker. Det kan nog Simon Nyström skriva under på. Hans smslånesida gick på en nit trots att han följt riktlinjerna och varit transparent med hur han arbetar med sin SEO. Mer info hittar du i inlägget ”Google agerar inte logiskt”, en tes som även detta inlägget kommer fram till. För hur Google kommunicerar och agerar går verkligen inte alltid hand i hand.

Google säger klart och tydligt att de vill att sökresultatet ska belöna de webbplatser som förtjänar sin placering. Alla som kan grundkursen om sökmotoroptimering vet att det inte bara handlar om bra och intressant innehåll, utan även om länkar. Hur dessa länkar ska se ut och var de ska komma från har förändrats över tid. 2014 handlar det om att få länkar från webbplatser med auktoritet och som drivs av identifierade människor och företag. De ska dessutom komma från relevanta webbplatser och/eller relevanta artiklar. De vill inte att vi placerar länkarna själva, köper dem eller pushar vår sida i pressreleaser och i gästinlägg. Att sitta och skicka in webbplatsen till kataloger och kommentera andras bloggar för att marknadsföra sin sida är gamla metoder som Google också ogillar. Eller?

Googles tips inkluderar kommentarspam och kataloglistningar

När Google ska ge tips om hur man marknadsför sin blogg, visserligen på blogger, så inkluderar tipsen att man ska kommentera andras bloggar och även att man ska se till så att bloggen listas hos vissa kataloger. Ja de uppmanar oss faktiskt att lista webbplatsen på de ställen du ”stöter på”.

Googles tips säger bland annat:

Skicka adressen till sökwebbplatser och kataloger för bloggar. Andra söker efter blogginnehåll på Technorati varje dag. Finns du på deras lista? Det borde du. Skicka bloggens webbadress till Technorati, Daypop, Popdex och andra liknande webbplatser som du stöter på.

Ett annat förvånansvärt tips är följande:

Kommentera aktivt. Varför inte kommentera en blogg du gillar? På så sätt kan andra som läser och är intresserade av kommentaren klicka sig tillbaka till din profil och titta närmare på dina bloggar.

Ok, Google säger inte att vi ska kommentera för att ”manipulera” vår placering i sökresultatet, men jag skulle tro att algoritmerna riskerar att göra en annan tolkning om jag aktivt lydde detta tips.

Desinformationen om SEO finns överallt

En annan sak som jag inte är ensam om att konstatera är att det finns ett överflöd av desinformation om hur man bäst gör SEO, ja det finns desinformation överallt och så även på denna blogg. Mycket av det som skrevs 2011 gäller inte längre, inte ens allt som skrevs 2012 och 2013 gäller alltid. Sökmotoroptimeringen ändras och det är bara den som ständigt är aktiv som har en chans att hänga med någorlunda. De större SEO-bolagen har å ena sidan tillgång till oerhört mycket mer data jämfört med mindre SEO-företag, konsulter och hobbyoptimeraren men riskerar istället att sitta fast i dyra skalade optimeringsmetoder som de inte är flexibla nog att förändra från ena dagen till den andra. Sedan lever vi fortfarande med det faktum att det som fungerar för den ena kan vara en belastning för den andra. När inte ens Google, som visserligen inte är speciellt duktiga på att ge SEO-tips eller göra SEO själva, kan ge oss rätt information så kan vi heller inte räkna med att andra ger oss rätt information. Den som hade rätt igår kan ha fel idag och vice versa.

Gå inte på den värsta SEO-myten

Jag pratar om SEO med många utanför kretsen som övertygats om sökmotoroptimeringens förträfflighet och läser en hel del bloggar. Ibland mer och ibland lite mindre. Det florerar en del rykten om att sökmotoroptimeringen inte fungerar längre och att det som avgör placeringen i sökresultatet är att likna vid ett lotteri. Reklambyråer blir förvånade när de hör och ser bevisen för resultatet av genomförd sökmotoroptimering. Det finns också många ehandlare som låter sökmotoroptimeringen komma långt efter annan marknadsföring för att de av någon anledning inte tror att det ger lönsamt resultat. Detta stämmer inte för det finns ingen onlinemarknadsföring som är lika kostnadseffektiv som sökmotoroptimering. Den ehandlare som struntar i sökmotoroptimeringens fördelar kliver åt sidan för att släppa förbi konkurrenterna som förstått bättre. Så är det bara och tvekar du kan jag dela många goda exempel som bevisar det. Detta innebär inte alltid att man kan strunta i Google Adwords, AdSense, banner- och affiliateannonsering och traditionella marknadsföringskanaler som press, TV och radio – för givetvis finns det behov av annan marknadsföring än SEO. Detta gäller särskilt vid uppstart då sökmotoroptimeringen kan vara trögstartad, särskilt i segment där det råder större konkurrens.

Att satsa för lite på sökmotoroptimering straffar sig

Den som satsar för lite på sökmotoroptimering kommer förmodligen aldrig fram till insikten om sökmotoroptimeringens lönsamhet. De konkurrenter som satsar mer och som förstått värdet av det har större chans att lyckas. Satsa istället mer resurser på sökmotoroptimering och se det som den bästa investeringen du kan göra, men lyssna bara på Google med ett öra.

Här hittar du hela listan på tipsen från Google, ”Marknadsför din blogg”.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *