HTTPS som rankingfaktor har fått oproportionerlig uppmärksamhet

https

Ingen SEO-intresserad som försöker hänga med vad gäller SEO-nyheter lär ha missat att Google gått ut officiellt med att HTTPS  är en rankingfaktor.  Nyheten har diskuterats flitigt både på Twitter, Google+ och i blogginlägg, frågar du mig så anser jag att nyheten fått oproportionerliga reaktioner och för stor uppmärksamhet. Detta är jag tydligen inte ensam om att tycka. Trots detta väljer jag att skriva om det och anledningen är uppmärksamheten snarare än HTTPS betydelse för sökmotoroptimering.

Är HTTPS och ett SSL-certifikat värt mödan om man avser att ranka bättre?
Nej, inte om det enbart handlar om kortaste och effektivaste vägen till bättre SEO. Då finns det mer beprövade saker man kan göra.

Det finns hundratals andra rankingfaktorer och kombinerar man dessa så finns tiotusentals möjliga faktorer som är avgörande för hur bra placering en webbplats får i Googles sökresultat. Det finns faktorer som är direkt avgörande för hur en enskild sida rankar för en specifik sökfras och indirekta faktorer som ger styrka till hela webbplatsen.

Just nu förs en del diskussioner, spekulationer och det sprids mängder av åsikter som rör HTTPS som rankingfaktor. Som ofta är vanligt förekommande så har vi sakta men säkert sett verksamma i SEO-branschen ta ställning för eller emot. Inte så mycket emot i form av röster som säger att att HTTPS inte är en rankingfaktor utan mer att det är värt att uppmärksamma att HTTPS är en svag faktor som ska komma långt ner på prioriteringslistan.  Kanske hänger denna uppmärksamhet samman med att Google denna gången redovisar en rankingsignal öppet och att just detta faktum är ett skäl till att lägga större vikt vid den. Att hävda att det inte är värt mödan att satsa på HTTPS och samtidigt lägga energi på diskussionen blir väldigt motsägelsefullt om man inte har överskott på tid.

Ett SSL-certifikat och HTTPS kan ha flera positiva effekter, även för SEO

Oavsett hur svag eller stark rankingsignalen är så kan HTTPS ha positiv betydelse, både för konvertering och SEO. 

HTTPS och konvertering

Konvertering handlar om att påverka människor och om exempelvis en webbutik körs på HTTPS så kan detta signalera säkerhet till kunderna, vilket skapar trygghet. Jag är övertygad om att större grad trygghet leder till ökad konverteringsgrad, vilket jag uppfattar som en allmän uppfattning.  Detta förstärks när artiklar i Expressen / Kvällsposten går ut och varnar för riskerna att bli lurad i samband med att handla online och förespråkar att bara handla från webbutiker som kör med HTTPS. Om detta är befogat eller inte har ingen betydelse.

När man betalar med kort på nätet ska man alltid kolla så att sidan är certifierad. Det ser man i adressfältet. En säker sidas adress börjar med https, inte bara http.

HTTPS och sökmotoroptimering

Att uttala sig om HTTPS direkta påverkan på SEO är för tidigt. Vi vet helt enkelt inte. Google själva säger att det rör sig om en svag signal men hur svag kan man bara spekulera i. Bortser man från HTTPS som rankingsignal så ser jag en del andra fördelar med HTTPS som kan ses som något som är indirekt bra för sökmotoroptimeringen. Med HTTPS blir det svårare att hacka sidan och få saker kan få så negativa följder för SEO som att en webbplats blir hackad.

Det är okomplicerat att gå över till HTTPS

Att gå från HTTP till HTTPS är inget större arbete och för en normalstor sida på en domän kostar ett SSL-certifikat runt tusen kronor inklusive moms. De flesta webbhotell verkar erbjuda tjänsten. Som webbplatsägare behöver man bara se till att man gör en 301 från HTTP till HTTPS, föreslagsvis i HTACCESS-filen. För de vanliga CMS-verktygen som Drupal och WordPress finns plugin som klarar av att massändra sökvägar till bilder och andra resurser som webbplatsen laddar. Så vi pratar om max en timmes jobb och en tusenlapp om året för certifikatet.

Ska man göra SEO med att föreslå eller hjälpa till med HTTPS och SSL-certifikat?

Jag har valt att köra denna blogg med HTTPS, ett steg som togs redan dagen efter att Google släppte nyheten om HTTPS som rankingsignal.  Jag ville testa. Det handlade inte om att jag trodde att jag skulle skjuta upp webbplatsen i sökresultatet utan enbart om att jag ville se om det skulle få någon påverkan överhuvudtaget och för att se vilka problem som kan uppstå. Jag anade att det skulle bli en del diskussioner och att det därför kunde vara värt den lilla insatsen som HTTPS krävde av mig. Därifrån till att föreslå HTTPS till någon som vill förbättra sin synlighet i Google är för mig ett stort steg och det skulle krävas betydligt mer fakta än just en nyhet från Google.  Jag tvivlar starkt på att någon SEO-leverantör tar med HTTPS i leveransen, men hur det ser ut i framtiden kan vi bara sia om.

Övrigt om HTTPS

Se även bloggposten  ”Med HTTPS är inget säkert” som kan ses som en fortsatt debatt som berör diskussionen om HTTPS

3 Kommentarer
  1. Rebecca
    Rebecca says:

    Trots att vi nu vet att https inte är en major boost så fortsätter sajter att byta. 2 år senare och uttalandet från Google har fortfarande en sådan effekt! Det är klart det finns ju analyser som visar att man kan se ett samband mellan https och hög rank men frågan är hur pass relevant detta är. Sajterna som är på första sidan gör ju så mycket mer och helheten är nog bra mycket viktigare än just detta. Nåväl, hur har det gått för er? Fick bytet effekt?

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Persson med sin blogg på soekmotoroptimering.se valde att attackera informationen genom att testa. Han var snabb att lägga det lilla S:et efter […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *