Hur står det till med vissa SEO-företag, jag menar företag?

Hur står det till med vissa av de svenska SEO-företagen egentligen? Jag tycker mig märka en trend att allt fler företag som man tidigare förknippat med SEO i större utsträckning gör allt mindre SEO. Det är ingen drastisk förändring utan snarare något som pågått under en längre tid. Det handlar alltså om att (vissa) företag inte längre fokuserar på att leverera bra organisk synlighet som resulterar i organisk söktrafik. Istället kommunicerar de att de är lite av allt i allo vad gäller Internetmarknadsföring. Det finns säkert många orsaker till denna diversifiering. En sådan orsak är att man kanske vill ha en större bit av tårtan och därmed öka sina intäkter i snabbare takt än man får nya kunder istället för att enbart nöja sig med kundernas budget för sökmotoroptimering. En annan tänkbar anledning till denna nya färdriktning, som inte nämns så ofta, är att vissa kanske inte klarar av att leverera bra sökmotoroptimering längre. Det blir en livbåt att kunna hävda att man minsann stärkt varumärket och skaffat nya kunder via Facebook-kampanjer och Google Adwords utan att upplysa kunderna om att bättre placeringar och den organiska söktrafiken uteblivit.

Sökmotoroptimering är lika viktigt nu som då

Att sökmotoroptimeringen minskat i betydelse är lögn. Konkurrensen har ökat och många ”traditionella” SEO-processer fungerar visserligen inte längre lika bra, men att toppa sökresultatet är fortfarande som en vitamininjektion för affärerna.

Definitionen av sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering är att se till att toppa Googles organiska sökresultat med de sökord och sökbegrepp  som förväntas ge mer och bättre affärer.  Vad som är bra och bäst sökmotoroptimering är alltså inget som bygger på subjektiva uppfattningar. Kampen avgörs av hur det ser ut i sökresultatet. Det handlar inte om bra placeringar enbart utan bra placeringar på de konverterande sökfraserna. Förutsättningen är därför en bra genomförd sökordsanalys, både initialt och löpande, som också tillåts ligga till grund för SEO-arbetet.

SEO behöver medspelare

SEO var länge i stort sett det enda man behövde satsa på för att lyckas bra online och det är fortfarande lika viktigt. Skillnaden är att konkurrensen ökat och att det finns fler saker att satsa på, än att enbart försöka vinna den organiska söktrafiken, för att skapa affärer.

Det finns inget fel i sig med att sökföretag vill satsa på att erbjuda onlinemarknadsföring snarare än enbart SEO, så länge de inte kommunicerar att sökmotoroptimeringen minskat i betydelse.  När företag som tidigare talat varmt om SEO plötsligt ändrar riktning kan det betyda att de inte längre har kompetensen att leverera sökmotoroptimering och vad är det då som talar för att de ska lyckas med övriga former av onlinemarknadsföring?

Summa summarium

De som sprider budskapet att sökmotoroptimering inte längre är viktigt och att det slutat fungera vet inte vad de pratar om och förmodligen har de knappast vare sig speciell djup kunskap eller förståelse för SEO. Det finns ju bevis på motsatsen.

Det är inte fel att se sökmotoroptimering som en del i marknadsföringen, den behövs liksom alla andra delar. Felet uppstår när man försöker kommunicera att betydelsen av SEO minskat, oavsett vilken agenda man har.

En liten diskussion på Twitter startade efter att huvuddelen av detta inlägg skrivits. Ett lustigt sammanträffande som är värt att kommentera. Min reaktion blev stark men jag tycker att det finns anledning att bemöta vilseledande och direkt felaktiga påståenden.

Jag var inte den enda som reagerade, det gjorde även Magnus Bråth (Brath), som valde att utvidga diskussionen på LinkedIn här.

Vad anser du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *