Jajja och ehandelscertifiering.se i ”mysko” länksamarbete?

För varje ehandlare finns det två trösklar som man måste kliva över för att verkligen få fart på affärerna, sedan finns det några trösklar till som man måste över för att skapa lönsamhet. För det första så måste man få relevanta besökare som är intresserade av de produkter som erbjuds och för det andra måste man omvandla dessa till kunder. Att jag tycker att sökmotoroptimering är den mest kostnadseffektiva metoden för att komma åt relevanta besökare är ingen hemlighet, men det är inget jag kommer beröra på djupet här. Ändå kommer detta inlägget beröra såväl sökmotoroptimering som konvertering, fast på ett annat sätt och med en annan vinkel.

Sökmotoroptimeringsföretag och även konsulter som erbjuder tjänsten ”SEO” har generellt sett tyvärr dragits med dåligt rykte och många dömer och bedömer företagen över en kam. Detta är beklagligt för samtidigt är sökmotoroptimeringen oerhört viktig och det som blir avgörande för vem som lyckas bäst i varje nisch. Det finns både företag och konsulter som verkligen kan göra skillnad, sedan finns det de mindre nogräknade som genom sina handlingar ger en skugga över sina kollegor i branschen. Därför är det viktigt med att det skapas ett förtroende och att hela branschen hjälps åt med att rensa bort det mindre bra. Det gynnas alla av, inte bara kunden som köper SEO.

Medan sökmotoroptimeringen handlar om att förbättra webbplatsen och att se till så att webbplatsen får inlänkar med olika metoder så att placeringarna i sökresultatet förbättras, så handlar konverteringen om att påverka besökarna så att fler handlar. Det finns mycket man kan göra som ehandlare för att öka konverteringen och om man ska lyfta fram något särskilt så är det att kunden ska känna sig trygg, för det finns fortfarande de som tvekar inför att handla online av rädsla för att på ett eller annat sätt bli lurad.

Trygghetsmärkning av webbutiker har vuxit

Trygghetsmärkning har blivit ett vanligt sätt att tala om för kunderna att de inte riskerar att bli lurade och det handlar om att låta en tredje part gå i god för detta. Man får helt enkelt ”märka upp” sin webbutik om man lever upp till de krav som ställs.  I Sverige finns framförallt två aktörer som syns med sin märkning på de flesta webbutiker idag. Det är Trygg E-handel som drivs av Svensk Distanshandel och Rådet för E-Handelscertifiering i Sverige (ehandelscertifiering.se).  Tilläggas bör att det är långt från gratis att få denna märkning/certifiering och det har varit en del diskussioner om dessa aktörer. En kritisk röst är Mikael Jorkvist som bland annat skrev inlägget Lurar du dina kunder till trygghet med Ehandelscertifiering.se / Tryggehandel.se märkning? på ehandel.se redan 2009.

Varför har ehandelscertifiering.se en ”fullänk” till Jajja?

Såväl Trygg E-handel och Rådet för E-handelscertifiering har tagit sig an uppgiften att förmedla trygghet till e-handelskunder, något de alltså tar betalt för. Det borde därför vara angeläget för dem att agera därefter för att få hela branschens förtroende. Därför blev jag extra förvånad över att hitta ett oväntat samarbete mellan ehandelscertifiering.se (Rådet för E-handelscertifiering ) och SEO-företaget Jajja Communications AB, särskilt då de förstnämnda är en ideell förening. Då många SEO-företag/konsulter även erbjuder tjänster inom konvertering och därmed direkt eller indirekt marknadsför dessa certifieringstjänster är det kanske bra om detta lyfts fram, även om det kan tyckas vara ganska oförargligt. Vad det handlar om är sättet ehandelscertifiering.se länkar till Jajja från sidfoten.

jajja och ehandelscertifiering.se

Ehandelscertifiering.se länkar inte enbart till Jajja från sidfoten, men det finns en väsentlig skillnad mellan Jajjas länk och de övriga ”partnerlänkarna”. Medan de övriga länkarna går till en presentationssida på ehandelscertifiering.se går Jajjas länk till Jajja.se som är ”redirectad” till Jajja.com. Detta är långt ifrån någon slump vilket ankartexten ”sökmotoroptimering” visar, för syftet är att få upp Jajja i Googles sökresultat på sökordet sökmotoroptimering. Denna länkstrategi verkar dock inte ha hjälp Jajja särskilt mycket med den uppgiften.

Påverkar detta aktörernas trovärdighet?

Att SEO-företag och SEO-konsulter vill ha länkar och gör mycket för att komma åt dem är ingen hemlighet. Man kan givetvis se detta som något oförargligt och som en liten lyckad kupp av Jajja som lyckats få denna länken, men samtidigt finns det säkert en och annan som funderar på hur och varför den uppkommit. Att länken på något sätt är till nackdel för de som anlitar Rådet för E-handelscertifiering för att bli certifierade är långsökt, men däremot kan dessa aktörers trovärdighet ha naggats i kanten något. Vad anser du?

4 thoughts on “Jajja och ehandelscertifiering.se i ”mysko” länksamarbete?

  1. Bra uppsnappat Håkan. Måste säga att det känns underligt, men å andra sidan ser jag både Jajja och Rådet som tämligen spammiga, personligen. För att göra det lite mer intressant så kan jag nämna att Rådet är en ideell förening, inte ekonomisk, och ska alltså inte ackumulera vinster. Min gissning (och märk väl, bara en vild gissning) är att den som har hand om hemsidan för Rådet eller styrelsen denna väg drygar ut inkomsterna lite. Räknar man på certifieringen och antalet medlemmar omsätter föreningen (certifieringspartner inräknat, då de inte gör det själv och den interna faktureringen är omöjlig att känna till) ett par miljoner per år. Huruvida de har kostnader i samma omfattning låter jag vara osagt – men jag är skeptisk till det ideella i den här föreningen.

  2. Varför har (Rådet för E-handelscertifiering ) ardress till Brevias postbox det är väl bara skumma företag som har ardess dit.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *