Hem » Blogg om sökmotoroptimering (SEO) » Johanna Lindskog Lindell har fel

Johanna Lindskog Lindell har fel

Johanna Lindskog Lindell har fel enligt mig, när hon via sin blogg på Resumé skriver att alla företag måste ha en social närvaro.

På Resumé  beskriver Johanna Lindskog Lindell, på ett mycket pedagogiskt sätt, varför företag måste satsa på sociala medier även om de kommit fram till att det inte är något för dem. Hon skriver bland annat:

Gör en snabb sökning på Internet för ditt företag och se vad du hittar. Du är redan på nätet. Folk talar redan om dig. Andra människor informerar och berättar om ditt företag för andra att läsa online.

När det gäller detta stycket är jag helt enig med henne, men om företag hittar saker i sökresultatet som inte är så positivt så är det knappast satsningen på sociala medier som kommer tillrätta med det problemet.  Rykteshantering och så kallad Googlestädning sköts avsevärt mer effektivt på ett helt annat sätt.

Jag håller inte heller med  Johanna Lindskog Lindell om att det ”alltid” är dumt att inte satsa på sociala medier och det finns fler än jag som arbetar med onlinemarknadsföring, särskilt sökmotoroptimering, som insett att det finns andra insatser som skapar bra många fler affärer än satsningar på sociala medier.

Du kan läsa Johanna Lindskog Lindells egna kommentarer till företagens argument till varför de väljer att avstå sociala medier  i hennes artikel här. Här nedan läser du mina kommentarer, till samma argument.

1. Vi klarar oss helt OK utan att arbeta med sociala medier.
Att företag klarar sig ok utan sociala medier är sant. För många företag, ja säkert de flesta, är det bättre att bli bättre på och kanske satsa mer på sökmotormarknadsföringen, både annonsering och sökmotoroptimering, för det är där de får ROI. Kunder söker efter produkter och tjänster.

2. Jag förstår mig inte på sociala medier.
Det är ofta de som inte förstår resultatet av sociala medier som säger ja till att hoppa på penningslukande satsningar som är svåra att mäta lönsamheten från. Om företag ska anställa någon så är det bättre att anställa någon som bevisligen skapat resultat än någon som skickat + 50000 tweets utan att kunna uppvisa resultat.

3. Jag vill inte ha negativa kommentarer på mitt företags konto i sociala medier.
Att underhålla sin sociala närvaro tar tid och resurser och det finns faktiskt en risk att konkurrenter och andra illasinnade utnyttjar kanalerna för att vinna egna fördelar.

Har man inte resurserna och kan man inte kalkylera en lönsamhet så kanske det är klokt att låta bli helt enkelt. Det är värre att inte kontrollera sitt sökresultat och hävdar man att just det är risken med att inte finnas på sociala medier så har man fel.

4. Mina kunder eller målgrupp finns inte i sociala medier sfären.
Nej kunderna googlar och så länge man inte rankar etta på de viktigaste sökorden så är det ”ok” att låta sociala medier gå på lågvarv om man inte har obegränsade resurser.

Jag hoppas att Johanna Lindskog Lindell, som verkar vara en duktig och klok kvinna, kommer på bättre tankar och nyanserar bilden av satsningar på sociala medier framöver.

By | 2013-08-06T14:27:24+00:00 augusti 6th, 2013|Debatt|5 Comments

About the Author:

5 Comments

  1. Jonas, GFD Webbyrå 6 augusti, 2013 at 09:00 - Reply

    Håller helt och hållet med, det finns verkligen inget självändamål med sociala medier och har man inte tiden och resurserna så är det oftast bättre att låta bli. Däremot -kan- de vara effektiva för att öka kontaktytorna mot befintliga kunder, men för nykundsanskaffning vinner SEO så gott som alltid.

    • Håkan Persson 6 augusti, 2013 at 11:02 - Reply

      Det finns nog flera exempel på att en närvaro i sociala medier är bra, både för att marknadsföra sig, ge support och för att kunna föra samtal direkt med både potentiella och befintliga kunder. Däremot är undersökningar om ROI från satsningar på sociala medier ganska komplexa och i mina ögon känns de vingliga och vinklade. Med sök är det enklare. Åtgärder gav bättre positioner, vilket resultarade i fler besökare och affärer. Så länge sök är så lätt att mäta för t e x ehandelsatsningar så vore det dumt att inte satsa pengarna där istället för på något osäkert bara för att vara ”inne” 🙂

      Jag hade nog inte kritiserat Johannas inlägg om det enbart hade handlat om att företag bör finnas på den sociala webben, men pratar man om faran med att synas på fel sätt i sökresultatet och ser den sociala närvaron som en lösning att göra synligheten i sökmotorerna bättre så är det vår plikt att ge en annan och mer nyanserad bild av verkligheten:)

      • Jonas, GFD Webbyrå 6 augusti, 2013 at 01:44 - Reply

        Skulle säga att de är ungefär lika lätta/svåra att mäta som mer traditionell marknadsföring (man måste se till reach, signal/noise etc och inte nödvändigtvis ren och hård ROI i kronor och ören). Få saker är ju så mätbara som sök och ppc och någonstans blir det ju en begreppsdiskussion kring vad som är försäljningsdrivande kontra varumärkesbyggande marknadsföring.

        • Håkan Persson 6 augusti, 2013 at 02:29 - Reply

          Det finns få saker som är så varumärkesbyggande som att förknippas med den bransch man tillhör eller de produkter och tjänster som man erbjuder:)

      • Håkan Persson 7 augusti, 2013 at 12:25 - Reply

        Hej och tack för din kommentar Johanna.

        Om inte ditt budskap var att företag alltid ska satsa på sociala medier så missuppfattade jag din text. När du skriver om sökning på Internet och om vad som påverkar vad som hittas utan att nämna SEO för att påverka resultatet så är det jag, inte du, som väljer att lyfta fram SEO som bästa metod. Därmed kan man utifrån min text, inte din, göra det till en fråga om SEO vs Sociala medier för just detta.
        Vad jag vill få fram är att det inte är självklart att man ska lägga resurser på sociala medier om man inte samtidigt har satsat fullt ut på sökmotoroptimering. Det är först då man kan tala om att dessa verktyg kan samsas. Jag har väldigt svårt att se att sociala medier som ensamt verktyg kan hjälpa speciellt många företag att sälja mer och lönsamt, sett till de mest vanliga branscherna där det erbjuds produkter och tjänster.

Leave A Comment