MIO överlägset bättre än IKEA på SEO

MIO mot IKEA

De svenska möbeljättarnas krig i Googles sökresultatet vinns överlägset av MIO, som i jämförelse med IKEA knappast är någon jätte.  MIO, med säte i västgötska Tibro, har verkligen lyckats med sin SEO sett till antal topp-tio-placeringar. För IKEA går det något trögare och min bedömning är att de rentav är dåliga, trots att de faktiskt försöker (dock med uråldriga metoder som Meta Keywords). Jag har inte gjort någon djupare koll av leverantörer och vet inte om vare sig MIO eller IKEA använder sig av externa SEO-leverantörer eller ifall det sköts internt. Jag vet att MIO sökte en webbansvarig med kunskaper inom sökmotoroptimering för några år sedan, men vet inte om det är tack vare en lyckad rekrytering som de nu har kört om IKEA med hästlängder i SERP (sökresultatet)

Jämförelsetabell placeringar – MIO.se och IKEA.se

MIO.seIKEA.se
PlaceringAntal sökbegreppAntal sökbegrepp
16714
26716
36114
1-10464165
11-20221199
Summa, 1-20:685364

 

För ovanstående har jag använt den data jag fått från SEOlytics avseende organiska placeringar. En djupare analys kan visa annorlunda, men jag bedömer att man får en bra bild av webbplatsernas synlighet i sökresultatet trots att denna metod har sina begränsningar.

IKEA har överlägset fler inlänkar

Vid en jämförelse av hur det ser ut på länkfronten så har IKEA.se som väntat avsevärt fler inlänkar, ca 275 000 länkar från ca 4000 domäner jämfört med ca 48 000 länkar från ca 1400 domäner för MIO.se.

Stor SEO-potential för båda webbplatserna

Både MIO.se och IKEA.se har stor potential att förbättra sina placeringar ytterligare med ganska enkla åtgärder. Ingen av webbplatserna har någon överdrivet bra onpage-optimering och den som skulle tjäna mest på att lägga resurser på detta är IKEA, med tanke på den styrka webbplatsen fått tack vare inlänkarna.

2 thoughts on “MIO överlägset bättre än IKEA på SEO

  1. Riktigt intressant, IKEA kanske inte har tänkt så mycket i dom här frågorna, medans MIO som en ”liten” aktör tar marknadsandelar med hjälp av duktiga SEO-medarbetare.
    /Andreas

  2. Det är ju just det som är kul med Internet och allt som rör det, tycker jag, det ger även de mindre företagen en chans att konkurrera (även om det finns branscher där jättarna lägger massvis med pengar på att synas i sökresultaten, men möbelbranschen verkar åtminstone i Sverige inte vara en sådan bransch). SEO tar från de rika och ger till de fattiga helt enkelt, som en modern Robin hood! 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *