Mjölk

”Mjölk + hälsa” som sökfras i hetsjakten mot mjölk!

Vi har sedan barnsben hört att mjölk gör oss starka och av mjölken får vi mängder av livsmedel såsom grädde, smör, ost, yoghurt med flera. Nu hamnar även mjölk i fokus som sökfras, även sökfrasvarianten ”mjölk + hälsa”.

Det är företaget Oatly som bedriver den oerhört smarta, eller kanske snarare osmarta, kampanjen som går ut på att få oss konsumenter att Googla ”mjölk” och ”mjölk + hälsa” med flera sökfraser. Under pompa och ståt (om man får skriva så) kommer man under Way out Wests sista dag (13 augusti) ta hjälp av ingen mindre än Alex Schulman och Sigge Eklund där de ska, vad de kallar för, avhandla sökresultaten. De borde kanske ha anlitat en SEO-konsult istället för två pajaser? Jaja detta verkar vara en sandlåda där marknadslagar får stå tillbaka och där man får skrika och ljuga sig till seger. Företaget Oatly inleder sin kampanjsida med:

Har du testat att googla mjölk någon gång? Det borde du. Man får upp hur många intressanta träffar som helst! Särskilt om man lägger till ord som ”hälsa” och ”miljö”

Vad hände med marknadsföringens grundpelare att man ska undvika att diskutera konkurrenten och istället ägna sig åt att lyfta fram fördelarna med det man ska marknadsföra? I detta fallet havredryck som är deras huvudprodukt. Nu tar Oatly en risk. Tänk om sökresultatet inte blir som de tänkt?  De har redan förlorat striden i rätten en gång och det är knappast de som bestämmer om de ska vinna striden i Googles sökresultat.

De borde kanske städat sökresultatet för just havredryck lite bättre innan de rullat ut kampanjen. Idag rankar Aftonbladet topp fem när man googlar ”havredryck” med den för dem inte alltför positiva artikeln ”Slaktavfall i gödsel för populär havredryck…”. I artikeln kan man läsa om att gödslet som används vid den ekologiska havreproduktionen innehåller slaktavfall från kor, både ekologiskt uppfödda kor och andra kor. Jisses vad komiskt allt blev nu med tanke på att Oatly använder ”Wow no cow” som reklamfras.

Sitter Oatly säkert när man googlar mjölk?

Om man ska basunera ut ett gynnande, eller för konkurrenterna missgynnande, sökresultat så tar man en oerhört stor risk om man inte vet vad man gör. Om man inte vet vad man gör så kanske man ska ägna sig åt vad man är bättre på istället. I detta fallet marknadsföra havrevälling (välling är väl flytande gröt?).  Jag skulle nog inte ta hjälp av före detta bloggare för att stärka upp ett sökresultat, eller ens diskutera det. De är säkert så mycket bättre på annat de också.  Hur som helst så är sökresultatet inget någon av oss rår över, även om vissa av oss kan påverka det ganska rejält. Att ranka bra för ett sökord/sökfras för att kunna sprida information är självklart ett smart sätt att nå ut, många gånger det mest kostnadseffektiva sättet. Men om man sedan snurrar till det genom att hänvisa till sökresultatet med hjälp av en kampanj så är man nog ute och cyklar. Jag har nog fått fram vad jag velat och nu ska jag istället ägna mig åt att äta lunch och till den goda maten ska jag dricka ett stort glas kall mjölk.

Nu finns en liten uppföljning som beskriver baksidan med kampanjen,  vad som händer om man istället googlar oatly + slaktavfall.

 

 

7 Kommentarer
  1. Magnus Bråth
    Magnus Bråth says:

    Roligt att du skriver en artikel, funderade själv på att göra det men hade inte orken. Borde finnas goda möjligheter för att både ta en position på ”mjölk hälsa” och ”mjölk miljö” om det fanns med i titeln. Kul också med slaktavfallsartikeln.

    Svara
  2. Kristoffer Wedholm
    Kristoffer Wedholm says:

    När jag googlar ”mjölk hälsa” får jag i stort sett bara upp skrämseljournalistik om farorna med mjölk. Vet inte hur vetenskapligt det är att basera en artikel på några citat från skeptisk forskare eller ”hälsoexpert”. Hetsen mot mjöklen påminner lite om anti-vaccin- och chemtrails-rörelsen. ”Yes! Nu har vi hittat problemet. Det var mjölken. Undviker vi den får vi evigt liv.” 🙂

    Rent SEO- och marknadsföringsmässigt är jag inne på ditt spår. Hur smart är det av Oatly att hänvisa till ett sökresultat i ständig förändring. Vad händer t.ex. om det inträffar en havremjölksskandal där de inte bara gödslar med slakteriavall, utan att det är en tillsats i slutprodukten. Då kanske skandalen smittar av sig till sökresultatet de försökt promota.

    Svara
  3. Palle
    Palle says:

    Kan tänka mig att Oatly valt att försöka påvisa mjölkens negativa sidor utan att skriva dem själva.
    Men det låter ju som det glömt en hel del annat som t.ex. att sökresultat är personliga och att de är ganska oförutsägbara.

    Svara
  4. Per
    Per says:

    Det jag vill veta är hur de har hamnat på plats 1 i Google när man söker på mjölk på några dagar utan en massa backlinks… idéer?

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] de Googlat ”Hetsjakten mot mjölk” är chansen stor att de hittar Håkan Persson inlägg ”Mjölk +Hälsa som sökfras i hetsjakten mot mjölk”. Håkan diskuterar där hur genomtänkt det är av ett företag att uppmana sina kunder att […]

  2. […] och tillsammans med C-kändisarna Alex & Sigge skapade dom ett PR-stunt runt att man skulle googla “mjölk + hälsa”. Tanken var att de som gjorde detta skulle få upp artiklar som påpekar att mjölk är dåligt […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *