Mobile first index Google

Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet.

Vad är Mobile first index?

Hittills har sökresultatet först och främst utgått från webbplaster som anpassats till datoranvändare, så kalladde desktop-versionen av en webbplats. Sökresultatet har bestämts utifrån signaler från Googlebot med destop  user agent, samtidigt som  den mobila versionen haft betydelse också.

Det nya blir att Google ser mobila användare som primär användargrupp och därmed blir Googles sökresultat baserat på webbplatsernas mobila versioner.

Detta kan ställa till lite problem för vissa och därför finns det en rad åtgärder att ta till för vinna istället för att förlora positioner.

Vad behöver man göra och tänka på för att lyckas i Google mobile first index?

  1. Använd en responsiv lösning för din mobilanpassning istället för exempelvis en mobilversion med annan URL jämfört med desktopversionen.
  2. Använd samma innehåll på bägge versionerna. Det finns de som har en nedbantad mobil version sett till text. Har du haft en sida som rankat bra så finns det all anledning att också visa samma text på den mobila versionen för att inte riskera att tappa positioner när mobile first index är ett faktum.
  3. Även bilder är innehåll. Använd samma slags bilder med samma alt-taggar på både mobila- och desktopversionen.
  4. Ha ett extra koll på hur den mobila sidan laddas för numera är det ingen tvekan om att laddningstiden är en rankingfaktor med stor betydelse. Det handlar dels om hur sidan är optimerad för att laddas och renderas och det kan du kolla med Googles verktyg PageSpeed Insights här. En webbplats kan laddas långsamt även om den är optimerad och klarar av att undvika rött i PageSpeed Insights, kontrollera därför  hur snabbt sidan laddas med exempelvis GTMetrix.
  5. Hur ser navigationen ut? Kontrollera ordentligt att Google kan följa länkarna även på den mobila versionen.
  6. Glöm inte bort konverteringen. De flesta besökare är numera mobila för de flesta branscher. Visst finns det undantag som exempelvis industrisektorn men man förlorar ingenting på att vara bra oavsett. Många webbplaster har en tydligare ”Call to action” på sin desktopversion.  Se därför till att den mobila versionen blir lika bra om inte bättre än desktopvarianten.

LIstan på saker att göra för att undvika haverier i sökresultatet när Google skiftat till mobile first index kan säkert göras längre. Har du fler saker som behöver prioriteras så tveka inte att kommentera.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *