Nu visar Google lokalt sökresultat för sökordet SEO

Google har verkligen haft svårt att bestämma sig för hur det svenska sökresultatet för sökordet SEO ska se ut, det brukar skifta rejält från den ena dagen till den andra. Anledningen är att Google ibland visar utländska sidor på topp tio, för att nästa dag enbart visa de svenska. Nu har ytterligare ett fenomen skett. Google visar nämligen ”lokalt sökresultat” för SEO och framhäver vissa aktörer med länk till såväl webbplats som sida på Google plus (Verifierat lokalt företag genom Google places för företag) och recensioner. Utan att gräva alltför djupt så verkar detta hittills enbart slagit igenom för Stockholm.

Sökning på SEO i Stockholm 2014-04-30

 

seo lokalt sökresultat

Gäller endast SEO

I nuläget visar Google dessa lokala träffar enbart för sökordet SEO och därmed inte för exempelvis sökmotoroptimering som är det primära sökordet för sökbranschen.

Är SEO och sökmotoroptimering en lokal angelägenhet?

Man kan fråga sig ifall det är rätt av Google att visa lokala sökträffar för ett sökord som SEO, när den branschen är full av digitala nomader och när en SEO-leverantör i princip kan jobba var som helst med kunder i hela världen. Google har länge gynnat lokala aktörer för sökordet ”webbyrå” men då inte med denna ”ballongserp” utan då i det vanliga sökresultatet. Det kan också tyckas lite konstigt då även webbproduktion i stort sett är platsoberoende.

Hur påverkas sökbranschen av detta?

Kortsiktigt skulle jag tro att de mest vakna SEO-leverantörerna, framförallt i Stockholm, dammar av sin företagssida på Google plus och verifierar den som ett lokalt företag. Nu är det faktiskt teoretiskt möjligt med dubbelträff för de leverantörer som idag syns i det vanliga sökresultatet på SEO. Det ska bli intressant att se ifall detta är något bestående och om det sprider sig till fler orter i Sverige.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *