Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det verkar så tvekade inte Per Holknekt inte många sekunder utan reggade varumärket för detta nya uttryck. Nu äger alltså Per Holknekt covfefe som varumärke i hela Europa. Som sökmotoroptimerare kan man tycka att detta tillvägagångssätt av Per Holknekt är lite 90-tal men med en färsk backspegel till hands så blev det ett genialiskt resultat som knappast var något som Per han ha förutsett.

Per Holknekt dominerar topp tio

Sett till att bygga sitt egna varumärke med sökmotoroptimering, något som Per Holknekt kanske inte ens har en susning om hur det fungerar, så har han tagit hem storslam. I dagsläget äger han 58% av hela sökresultatet för detta nya trendande ord covfefe. Bara det resultatet var nog värt de tusenlapparna han betalade för att få rätten till varumärket covfefe.

 

Per Holknekt äger Googles sökresultat för Covfefe

 

Med tanke på alla grodor som kommer ur Donald Trumps mun och alla andra dumheter som han står för så kan covfefe mycket väl komma bort bland alla dessa och glömmas, eller så blir det ett begrepp som just får en bestående betydelse. Detta är ingen som vet lika lite som någon visste vad covfefe var bara för ett par dagar sedan. Allra minst Donald Trump själv.

Oavsett bestående värde så är det bara att lyfta på hatten, den vita eller svarta, för Per Holknekt och gratulera till lyckad sökmotoroptimering med en fantastisk PR-strategi som metod.

Som tröst så tipsade precis Skribentus om att han nu fått en snippets med ”Vad är covfefe” och efter att ha kollat så rankar även denna blogg femma med sökfrasen ”Vad är covfefe?”. Det kan ju finnas en liten chans att den även kommer ranka med Per Holknekt inom ett par dagar, men det bestämmer Googles algoritm.

Covfefe gav #covfefe

Vad är covfefe och vad betyder covfefe? Det var två frågor i en som egentligen bara Mr President Donald Trump kan besvara.  Allt började i det så diskuterade Trumpska twitterflödet där tydligen allt kan hända.

covfefe

Covfefe i den nu redan berömda tweeten av Donald Trump. Tweeten togs bort efter några timmar, men då var skadan redan skedd.

Just i denna stund pågår vad man skulle kunna kalla för ett massivt hån mot Donald Trump med hash-taggen #covfefe på Twitter, ja även i andra sociala medier. Det är redan en hash-tagg som trendar och många är tagna på sängen och har inte en susning om vad det är för något. Förmodligen hade och har upphovsmannen Mr President Donald J. Trump inte det heller.

#covfefe

BGA Fotobutik var snabba med att få in den i sitt sortiment, du köper denna tavla här.

 

Covfefe är fenomenalt på flera sätt

Detta är ett fenomen sett till flera saker. Dels har vi världens mäktigaste man som inte vet vad han skriver och varför och sedan har vi precis sett ett nytt sökord födas. För min gissning är att det kommer googlas efter covfefe och undrande sökfraser likt ”Vad är covfefe?” och det är så klart den största anledningen till att det är i fokus i ett nytt inlägg på denna blogg om sökmotoroptimering. Det handlar dels om att belysa fenomenet att ett nytt sökord skapats från ingenstans till att göra ett tappert försök till att faktiskt ranka på ordet. Det senare är nog ganska svårt då detta redan är hett i massmedia och styrkan i deras sajter är betydligt större än vad denna har i dagsläget.

Nya sökord har skapats förut

Ofta brukar nya sökord handla om att ord eller personer blivit aktuella plötsligt. Så var det exempelvis med ordet Ogooglebar. Det blev ett så kallat svenskt nyord, utsett av svenska språkrådet. Det var väl ingen som gjorde en större notis om det förrän Google några månader efter utnämnandet protesterade högljutt och menade att det var ett varumärkesintrång. Det gick så långt att nyordet avvecklades som nyord. När nyheten om detta släpptes en tidig morgon så byggde jag nästan automatiskt en sajt på domänen ogooglebar.se. En domän som jag hade köpt på mig till min domänsamling. Den dagen fick domänen och en helt dagsfärsk sajt mer än 10000 organiska besökare. Den fick en länk från regeringen och det kan väl inte kallas annat än en SEO-fullträff. Några intäkter gav det dock inte :).

Jag önskar dig en riktigt trevlig covfefe!

Läs även hur Per Holknekt har total dominans i sökresultatet med sökordet covfefe.

Nu startar vi byrån Oxit tillsammans

Nu är det klart. Jag, Håkan Persson, har startat byrå tillsammans med Anders ”AndersIvar” Karlsson. Även Mensur Muhic kommer arbeta i bolaget, som är tänkt att heta Oxit, redan från start.

Våra tjänster, som inom kort presenteras på Oxit.se, kommer till största del handla om att hjälpa företag, både mindre och större, att hitta nya kunder online.  Självklart kommer sökmotoroptimeringen få en central roll, ja större roll än tidigare då vi nu får mer kapacitet. Det blir nu möjligt att ta oss an riktiga utmaningar som kräver arbetsinsatser lite utöver det vanliga.

Anders är knappast ny i branschen. Han har varit med och utvecklat framgångsrika företag under stark expansion, varit med och startat SEO-byrå tidigare, drivit flera webbutiker och har senast fram tills nu arbetat som VD för webbutiken Tonerlagret.

Mensur Muhic har bra koll på vad som händer online. Han var med och byggde webbplatser redan i slutet av 90-talet. Sedan dess har han jobbat med IT på företag som Electrolux och IBM med flera. Han är en klippa på att hjälpa företag att exponera sig lokalt och han är riktigt bra på att se helheten tack vare sin långa erfarenhet.

För egen till tycker jag att det ska bli spännande att få jobba mer med ehandlare och då i team. Sökmotoroptimering (SEO) till webbutiker är något jag jobbat och jobbar mycket med redan nu. Resurserna har dock varit begränsade så nu finns det helt andra möjligheter att kunna hjälpa fler.  Jag har aldrig drivit egen webbutik men redan 1997 byggde jag webbutik till Djurgården Hockey som sålde supportprylar och kläder och även butik som även den sålde liknande produkter fastän till segeltävlingen Whitbread Round the World Race (numera Volvo Ocean Race). Det var riktigt roligt att få vara med på den tiden också.

Nu handlar det dock om framtid. Den digitala marknadsföringen för ehandlare blir allt viktigare i och med att konkurrensen ökar mer och mer. Vi hoppas kunna leverera riktigt bra SEO som bevisligen fungerar ( ja det finns referenser och bra case redan nu att visa upp) i kombination med annan form av digital marknadsföring som annonsering i sociala medier, videomarknadsföring med SEO, Google AdWords och långsiktiga insatser som går under begreppet ”Content Marketing”. Vi är dessutom inte främmande för att de digitala kampanjerna sker i symbios med kampanjer i radio, TV och andra medier och vad som kan benämnas som mer traditionell marknadsföring.

Vår lite annorlunda lanseringsfilm, som vi ville göra och visa upp för att låta andra lära känna oss lite bättre, hittar du här nedan.

 

När den virala succén är ett faktum

Många av oss ”internetjobbare” drömmer ibland om att lyckas viralt. Även om vi faktiskt inte ens försöker. Det är som att drömma om den stora vinsten utan att köpa lotterna. Internet är en fantastisk budbärare men du behöver ha något att säga för att lyckas. Då kan du lyckas viralt, då kan du få länkarna och spridningen. Läs mer

Nu visar Google lokalt sökresultat för sökordet SEO

Google har verkligen haft svårt att bestämma sig för hur det svenska sökresultatet för sökordet SEO ska se ut, det brukar skifta rejält från den ena dagen till den andra. Anledningen är att Google ibland visar utländska sidor på topp tio, för att nästa dag enbart visa de svenska. Nu har ytterligare ett fenomen skett. Google visar nämligen ”lokalt sökresultat” för SEO och framhäver vissa aktörer med länk till såväl webbplats som sida på Google plus (Verifierat lokalt företag genom Google places för företag) och recensioner. Utan att gräva alltför djupt så verkar detta hittills enbart slagit igenom för Stockholm.

Sökning på SEO i Stockholm 2014-04-30

 

seo lokalt sökresultat

Gäller endast SEO

I nuläget visar Google dessa lokala träffar enbart för sökordet SEO och därmed inte för exempelvis sökmotoroptimering som är det primära sökordet för sökbranschen.

Är SEO och sökmotoroptimering en lokal angelägenhet?

Man kan fråga sig ifall det är rätt av Google att visa lokala sökträffar för ett sökord som SEO, när den branschen är full av digitala nomader och när en SEO-leverantör i princip kan jobba var som helst med kunder i hela världen. Google har länge gynnat lokala aktörer för sökordet ”webbyrå” men då inte med denna ”ballongserp” utan då i det vanliga sökresultatet. Det kan också tyckas lite konstigt då även webbproduktion i stort sett är platsoberoende.

Hur påverkas sökbranschen av detta?

Kortsiktigt skulle jag tro att de mest vakna SEO-leverantörerna, framförallt i Stockholm, dammar av sin företagssida på Google plus och verifierar den som ett lokalt företag. Nu är det faktiskt teoretiskt möjligt med dubbelträff för de leverantörer som idag syns i det vanliga sökresultatet på SEO. Det ska bli intressant att se ifall detta är något bestående och om det sprider sig till fler orter i Sverige.

Pineberry tar över skutan efter hastigt beslut om #nyttjobb

Pineberry

Dagens bloggpost är lite försenad, även om den med nöd och näppe hann ut idag måndagen den 31 mars (nej den publicerades strax efter midnatt den 1 april, men med fel datum:). För bara tre dagar sedan hade jag ingen aning om att jag skulle gå ut med att denna blogg, som bytt skepnad ganska nyligen, inte längre tillhör mig. Läs mer

Karlsborg ”var” borta från Google

Karlsborgs kommun

Karlsborgs kommunala webbplats har efter tre månaders frånvaro i Googles sökresultat återigen indexerats med www.karlsborg.se, vilket förstås är glädjande för många.

Fortsätt läsa artikeln nedan, som tidigare konstaterade att Karlsborg var borta. Läs mer

Medverkar Google till spamkupp?

Tidigt i morse gjordes en iakttagelse som förbryllade. Resultatet kan innebära att Google medverkar till att sprida spam i ganska stor omfattning, vilket pågått under en tid. I dagsläget har sannolikt mer än 300 000 spamlänkar spridits, indirekt med uppmaning av Google i form av en länk från Googles supportsidor på deras verktyg för webbansvariga. Med största sannolikhet har detta skett utan Googles vetskap och det har olyckligtvis drabbat tusentals helt ovetande webbplatsägare. Läs mer