Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det verkar så tvekade inte Per Holknekt inte många sekunder utan reggade varumärket för detta nya uttryck. Nu äger alltså Per Holknekt covfefe som varumärke i hela Europa. Läs mer

Covfefe gav #covfefe

Vad är covfefe och vad betyder covfefe? Det var två frågor i en som egentligen bara Mr President Donald Trump kan besvara.  Allt började i det så diskuterade Trumpska twitterflödet där tydligen allt kan hända. Läs mer

Nu startar vi byrån Oxit tillsammans

Nu är det klart. Jag, Håkan Persson, har startat byrå tillsammans med Anders ”AndersIvar” Karlsson. Även Mensur Muhic kommer arbeta i bolaget, som är tänkt att heta Oxit, redan från start.

Våra tjänster, som inom kort presenteras på Oxit.se, kommer till största del handla om att hjälpa företag, både mindre och större, att hitta nya kunder online.  Självklart kommer sökmotoroptimeringen få en central roll, ja större roll än tidigare då vi nu får mer kapacitet. Det blir nu möjligt att ta oss an riktiga utmaningar som kräver arbetsinsatser lite utöver det vanliga.

Anders är knappast ny i branschen. Han har varit med och utvecklat framgångsrika företag under stark expansion, varit med och startat SEO-byrå tidigare, drivit flera webbutiker och har senast fram tills nu arbetat som VD för webbutiken Tonerlagret.

Mensur Muhic har bra koll på vad som händer online. Han var med och byggde webbplatser redan i slutet av 90-talet. Sedan dess har han jobbat med IT på företag som Electrolux och IBM med flera. Han är en klippa på att hjälpa företag att exponera sig lokalt och han är riktigt bra på att se helheten tack vare sin långa erfarenhet.

För egen till tycker jag att det ska bli spännande att få jobba mer med ehandlare och då i team. Sökmotoroptimering (SEO) till webbutiker är något jag jobbat och jobbar mycket med redan nu. Resurserna har dock varit begränsade så nu finns det helt andra möjligheter att kunna hjälpa fler.  Jag har aldrig drivit egen webbutik men redan 1997 byggde jag webbutik till Djurgården Hockey som sålde supportprylar och kläder och även butik som även den sålde liknande produkter fastän till segeltävlingen Whitbread Round the World Race (numera Volvo Ocean Race). Det var riktigt roligt att få vara med på den tiden också.

Nu handlar det dock om framtid. Den digitala marknadsföringen för ehandlare blir allt viktigare i och med att konkurrensen ökar mer och mer. Vi hoppas kunna leverera riktigt bra SEO som bevisligen fungerar ( ja det finns referenser och bra case redan nu att visa upp) i kombination med annan form av digital marknadsföring som annonsering i sociala medier, videomarknadsföring med SEO, Google AdWords och långsiktiga insatser som går under begreppet ”Content Marketing”. Vi är dessutom inte främmande för att de digitala kampanjerna sker i symbios med kampanjer i radio, TV och andra medier och vad som kan benämnas som mer traditionell marknadsföring.

Vår lite annorlunda lanseringsfilm, som vi ville göra och visa upp för att låta andra lära känna oss lite bättre, hittar du här nedan.

 

När den virala succén är ett faktum

Många av oss ”internetjobbare” drömmer ibland om att lyckas viralt. Även om vi faktiskt inte ens försöker. Det är som att drömma om den stora vinsten utan att köpa lotterna. Internet är en fantastisk budbärare men du behöver ha något att säga för att lyckas. Då kan du lyckas viralt, då kan du få länkarna och spridningen. Läs mer

Nu visar Google lokalt sökresultat för sökordet SEO

Google har verkligen haft svårt att bestämma sig för hur det svenska sökresultatet för sökordet SEO ska se ut, det brukar skifta rejält från den ena dagen till den andra. Anledningen är att Google ibland visar utländska sidor på topp tio, för att nästa dag enbart visa de svenska. Nu har ytterligare ett fenomen skett. Google visar nämligen ”lokalt sökresultat” för SEO och framhäver vissa aktörer med länk till såväl webbplats som sida på Google plus (Verifierat lokalt företag genom Google places för företag) och recensioner. Utan att gräva alltför djupt så verkar detta hittills enbart slagit igenom för Stockholm.

Sökning på SEO i Stockholm 2014-04-30

 

seo lokalt sökresultat

Gäller endast SEO

I nuläget visar Google dessa lokala träffar enbart för sökordet SEO och därmed inte för exempelvis sökmotoroptimering som är det primära sökordet för sökbranschen.

Är SEO och sökmotoroptimering en lokal angelägenhet?

Man kan fråga sig ifall det är rätt av Google att visa lokala sökträffar för ett sökord som SEO, när den branschen är full av digitala nomader och när en SEO-leverantör i princip kan jobba var som helst med kunder i hela världen. Google har länge gynnat lokala aktörer för sökordet ”webbyrå” men då inte med denna ”ballongserp” utan då i det vanliga sökresultatet. Det kan också tyckas lite konstigt då även webbproduktion i stort sett är platsoberoende.

Hur påverkas sökbranschen av detta?

Kortsiktigt skulle jag tro att de mest vakna SEO-leverantörerna, framförallt i Stockholm, dammar av sin företagssida på Google plus och verifierar den som ett lokalt företag. Nu är det faktiskt teoretiskt möjligt med dubbelträff för de leverantörer som idag syns i det vanliga sökresultatet på SEO. Det ska bli intressant att se ifall detta är något bestående och om det sprider sig till fler orter i Sverige.

Pineberry tar över skutan efter hastigt beslut om #nyttjobb

Pineberry

Dagens bloggpost är lite försenad, även om den med nöd och näppe hann ut idag måndagen den 31 mars (nej den publicerades strax efter midnatt den 1 april, men med fel datum:). För bara tre dagar sedan hade jag ingen aning om att jag skulle gå ut med att denna blogg, som bytt skepnad ganska nyligen, inte längre tillhör mig. Läs mer

Karlsborg ”var” borta från Google

Karlsborgs kommun

Karlsborgs kommunala webbplats har efter tre månaders frånvaro i Googles sökresultat återigen indexerats med www.karlsborg.se, vilket förstås är glädjande för många.

Fortsätt läsa artikeln nedan, som tidigare konstaterade att Karlsborg var borta. Läs mer

Medverkar Google till spamkupp?

Tidigt i morse gjordes en iakttagelse som förbryllade. Resultatet kan innebära att Google medverkar till att sprida spam i ganska stor omfattning, vilket pågått under en tid. I dagsläget har sannolikt mer än 300 000 spamlänkar spridits, indirekt med uppmaning av Google i form av en länk från Googles supportsidor på deras verktyg för webbansvariga. Med största sannolikhet har detta skett utan Googles vetskap och det har olyckligtvis drabbat tusentals helt ovetande webbplatsägare. Läs mer