Oatly! Dags att städa bort allt slaktavfall? – #googlaoatlyochslaktavfall

Oatly

Aj aj Oatly. Så länge Oatly styr vilka sökfraser som ska användas så får de kanske fram sitt budskap i sin kampanj #googlamjölk, men om människor istället börjar googla Oatly + slaktavfall så havererar kampanjen totalt. 

Det har gått några dagar sedan jag skrev ett inlägg om Oatlys kampanj som går ut på att få folk att googla mölk, mjölk+hälsa och liknande sökfraser, samt att detta får spridning i sociala medier med hjälp av hashtaggen #googlamjölk. Det jag främst ville få fram med det inlägget var och är att kampanjen är riskfylld och att den kan slå tillbaka mot dem själva. De når utan tvekan ut till sin egna beundrarskara, som utifrån sett främst verkar vara veganer långt ute på vänsterkanten. Blir kampanjen trovärdig för den bredare publiken? Oatly är förhindrade att prata illa om mjölk eftersom de redan förlorat i marknadsdomstolen på grund av det. Därför ber de alltså folk googla vissa sökfraser där sökresultatet gynnar dem eller snarare missgynnar mjölkproducenterna. De vill såklart att få fram sin skrämselpropaganda mot mjölk utan att behöva framföra den i klartext själva, vilket de inte kan utan att riskera att hamna i marknadsdomstolen igen. Hur var det nu med havre, havredryck och slaktavfall.

Man får svar efter hur man frågar när man googlar.  Om kampanjen istället hade varit #googlaoatly och om man hade uppmanat att använda sökfrasen oatly+slaktavfall…

Oatly + slaktavfall

Oatly + slaktavfall

Ovanstående behöver egentligen inte förklaras. Bland alla missgynnande resultat så finns faktiskt ett som Oatly äger, vilket jag missade. Trots att Oatlys kampanj är så uppstyrd och i mångt och mycket smutsig så hoppar en del av media med och lyfter fram den. Ja detta är en smutsig kampanj. En kampanj som drivs av ett företag som tjänar pengar för att de ska tjäna mer pengar, en kampanj som går ut på att prata illa om konkurrerande produkter och konkurrenter- mjölk och mjölkproducenterna. Det hade kanske varit smart om den inte var så uppenbart kommersiell och om de hade städad sitt egna sökresultat (se bilden) lite bättre. Det intressanta med kampanjen är att de har haft som strategi att använda sig av nyttiga idioter som är tänkta att både sprida och försvara både deras företag och produkter. Vare sig Google eller normalbegåvade människor med källkritik köper nog denna kampanjstrategi.

Hur var det nu med Oatly, havredryck och slaktavfall?

Denna film var en av sökträffarna som visas i bilden ovan, något som kanske inte helt är önskvärt om man tillverkar havredryck.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *