Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska lyckas sälja. Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla. Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel gör affär. SEO kan helt enkelt öka konverteringsgraden.

Viktig skillnad mellan konvertering och sökmotoroptimering

Konvertering och sökmotoroptimering hänger tätt samman men som jag tidigare konstaterat vid upprepade tillfällen finns det en avgörande skillnad.

SEO handlar om att påverka sökresultatet som styrs av Googles algoritmer.

Metoder för att öka konverteringen
handlar om att påverka människor.

Det ena handlar om att få fler besökare och det andra om att påverka besökarna att utföra något (vilket här främst handlar om att fullfölja ett köp). Jag har även skrivit inlägget ”Konvertering är inte SEO men viktig”, där jag missade en viktig aspekt som kommer tas upp här.

Sökmotoroptimering som genererar organisk trafik påverkar konverteringsgraden

Det finns nämligen mycket som tyder på att en sökmotoroptimerad webbutik med större andel trafik från Googles organiska sökresultat har en högre konverteringsgrad jämfört med en butik där besökarna i större utsträckning kommer via andra trafikkällor. Detta samband kan bero på flera saker, där en orsak kan vara att den ehandlare som skött sin SEO också lagt krut på konverteringsoptimering, men jag är övertygad om att sökmotoroptimeringen i sig kan förbättra konverteringsgraden.

Öka konverteringsgrad

Söktrafiken, den som benämns som organisk trafik, har olika påverkan på konverteringsgrad.  Vid sökning efter ”brand” kan den som söker både ha ett tydligt mål med sökningen och vara allmänt intresserad. Det är i det närmaste att jämföra med direkttrafik. Konverteringsgraden varierar därmed. Grundregeln är att ju mer exakt sökningen överensstämmer med produkten ju större chans är det att det blir ett köp. Detta innebär att en sökning efter en kategori konverterar sämre jämfört med en sökning efter en särskild produkt, samtidigt som man måste ta hänsyn till att sökvolymen för enskilda produkter oftast är avsevärt lägre.

En förutsättning för att få ökad konvertering är att man inte enbart satsar på sökorden som ger mest trafik, utan att man även lägger krut på produktnivån. Har man byggt upp en någorlunda styrka i form av ingående länkar så brukar inte detta vara något problem om man är beredd att göra jobbet.

Några enkla tips är:

1) Gör en fördjupad sökordsanalys och se till så att du använder den produktbenämning som dina kunder googlar efter. Försök även fånga upp underordnade benämningar som du jobbar med i andra hand.

2) Kompromissa inte utan skriv alltid unika produkttexter. Det är lätt att ta en genväg och kopiera produkttexter från andra men det försvårar verkligen dina möjligheter att synas i Google så undvik detta till varje pris. Låt istället dina konkurrenter göra det misstaget.

3) Jobba dig igenom titlar, description, rubriker och bildernas alt-taggar för produkterna. Ett tips är att börja med de som är viktigast att sälja.

Har du synpunkter eller frågor så dela gärna dessa som en kommentar. Du kanske har andra erfarenheter och/eller case du vill beskriva.

För dig som vill veta mer om fler metoder att öka konverteringsgraden så rekommenderar jag att läsa mer på AndersIvar.se, där Anders redovisar olika metoder för konverteringsoptimering.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *