Pineberry tar över skutan efter hastigt beslut om #nyttjobb

Pineberry

Dagens bloggpost är lite försenad, även om den med nöd och näppe hann ut idag måndagen den 31 mars (nej den publicerades strax efter midnatt den 1 april, men med fel datum:). För bara tre dagar sedan hade jag ingen aning om att jag skulle gå ut med att denna blogg, som bytt skepnad ganska nyligen, inte längre tillhör mig.

Även om överlåtelsen inte är formellt gjord så tillhör den här bloggen om sökmotoroptimering numera inte Pineberry och kommer så småningom troligtvis aldrig slås samman med Sökmotorkonsult. För detta inlägg var mitt bidrag till 1 april och det som jag skriver om Etisk Sökmotoroptimering, Etiska Rådet för Svensk SEO samt att Pineberry tar över denna webbplats är just ett aprilskämt. Beklagar ifall någon tagit illa vid sig och tillhör du dem som gick på det så är ett hett tips att läsa en bok om källkritik. Det finns en jättebra, kommer inte på vad den heter, som är på ca 100 sidor och som ofta används på akademiska introduktionskurser.

Anledningen är att jag tackat ja till ett uppdrag som gör det omöjligt för mig att skriva fritt om sökmotoroptimering, ännu mindre om sådant som rör andra aktörer i branschen vilket jag då och då gjort. Jag har försökt att vara saklig och har aldrig haft som agenda att smutskasta något företag. Det finns företag som fått gliringar men det är för att de verkat på ett sådant sätt så att det strider mot vad jag tror på. Kunden ska vara i centrum. Aldrig leverantörens bästa, Googles bästa eller för att enbart gynna de som nyttjar Googles tjänster. Det är kunden som är uppdragsgivare och det är det mantra som jag upprepat de senaste åren och som jag nu kommer upprepa åtskilliga gånger till. Fast på ett lite annorlunda sätt.

För Pineberry betyder övertagandet av soekmotoroptimering.se att de säkerställer Sökmotorkonsults ställning som Sveriges största blogg om sökmotoroptimering

Blogg100 gav mig en förnyad syn på innehåll

Jag har alltid gillat innehåll och redan 1998 hade dåvarande företaget som jag arbetade på ”Content is King” på startsidan. Google var i en betaversion då och jag använde troligtvis fortfarande Altavista för att hitta de senaste HTML-elementen. Det är 2o år sedan jag surfade med Mosaic och installerade såväl TCP/IP, Browser och FTP-klient från en enda diskett. Innan jag lämnar skutan så ska jag blogga om mitt 20 åriga onlineliv och sammanfatta det som jag upplevt som mest stimulerande, så därmed lämnar jag den historien bakom mig här. Nu åter till rubriken. Jag har bloggat drygt 30 dagar i rad och jag är hyfsat nöjd med 80% av inläggen. Jag trodde att det skulle vara svårare än vad det varit men jag trodde också att det skulle ta mindre på krafterna. Det jag inte hade någon bestämd uppfattning om var hur det skulle påverka SEO. Det har gjort underverk för såväl antal sökbegrepp webbplatsen är synlig med och positioner, inte minst för trafiken.  Det har blivit en hel del nya positioner, men även sådana som funnits tidigare har påverkats något fantastiskt positivt. Sidan har klättrat till position 8 i Googles sökresultat på sökmotoroptimering och den kommer troligtvis fortsätta ett par positioner till. Turligt nog så kommer det inte vara fråga om att gå förbi en konkurrent när den passerar Sökmotorkonsult utan snarare en lillebrors tillfälliga vinst över storebror. För om sanningen ska fram så finns det idag bara en värdig sida till förstaplatsen på sökmotoroptimering och det är just Sökmotorkonsult, även om tiden skulle kunna ändra på det.

Nytt spännande uppdrag

Förutom min nuvarande anställning på halvtid så kommer jag från och med den 15 april jobba motsvarande 50% för en relativt nybildad förening som går under namnet Etiska Rådet för Svensk SEO. Det var arbetsnamnet som alldeles nyligen även blev det formella namnet. Det kommer från samma dag min anställning påbörjas att ombildas till en ekonomisk förening öppen för nya andelsägare (medlemmar) som då även förbinder sig att följa stadgan. I föreningen är en intresseorganisation för företagande och marknadsföring engagerad sedan det var en idé. Dessa finns med tills den ekonomiska föreningen bedöms ha fått luft under vingarna . Även en del branschtillhörande aktörer har funnits med i bakgrunden som bollplank. Mina arbetsuppgifter kommer vara varierande. Jag kommer dels att ansvara för marknadsföring och för kontakter med branschfolk och jag kommer dels vara med i processen att certifiera medlemsföretag. Etiska Rådet för Svensk SEO kommer ha sitt säte i Skövde, tack vare det strategiska läget mellan storstäderna och för att det är inom rimligt avstånd för mig.

Certifierade SEO-leverantörer för kundernas bästa

Etisk sökmotoroptimeringCertifieringen av SEO-leverantörer har som syfte att garantera kunden att vissa etiska regler efterföljs och det handlar främst om att stärka och trygga kundens ställning gentemot leverantören. Det blir ett vad många kanske anser vara ett omvänt förhållningssätt då det är leverantörerna som står bakom certifieringen, men hela grundtanken är att förbättra sökmotoroptimeringens ställning i framförallt Sverige. Nytt är också att begreppet Etisk Sökmotoroptimering, som jag vid flera tillfällen svurit halvhögt om, kommer bli ett registrerat varumärke och därmed skyddat från att användas på ett vilseledande sätt.

En uppföljning kommer inte inom kort (det är nämligen den du läser). För frågor är du välkommen att mejla hakan@soekmotoroptimering.se.

9 Kommentarer
  1. Erik
    Erik says:

    Spännande! Blir väldigt intressant att se om/hur det här kommer påverka branschen och stämningen på #svseo.

    Svara
    • Håkan Persson
      Håkan Persson says:

      Det kan nog bli varierade reaktioner trots den goda avsikten. Det får framtiden utvisa som någon sa.

      Svara
      • Erik
        Erik says:

        Min första reaktion var aprilskämt men datumet 31 mars fick mig att anta att det stämde 🙂 Kul inlägg hur som helst!

        Svara
  2. Calle
    Calle says:

    Nu får jag en mindre blogg om SEO att läsa, men hoppas på en synergieffekt. Jag arbetar själv inte med SEO men har stort intresse av ämnet. Kommer du fortsätta att blogga på annat håll eller är du hindrad att göra det i och med ditt nya jobb? Hur har de företag som använder Etisk sökmotoroptimering som säljargument reagerat? Har de reagerat alls? Om man googlar begreppet så hittar man en hel del seoföretag som vill förknippas med begreppet. Såg just den andra sidan http://www.etisksokmotoroptimering.se och förklaringen där. Detta ska bli intressant och följa, och jag hoppas att det skapar ett värde för hela branschen som ofta fått ta emot oförtjänt och även förtjänad kritik. Jag hoppas också att det skapar ett värde för de företag som letar efter en trovärdig seriös leverantör. Lycka till!

    Svara
  3. Christian Rudolf
    Christian Rudolf says:

    Med tanke på hur många som verkar vilja ha en position inom ”Etisk sökmotoroptimering” så kan det bli en bra affär för den organisationen. Men kanske svårt att ha i avtalsvillkoren att de som är certifierade, måste länka tebax 😉

    Svara
    • Håkan Persson
      Håkan Persson says:

      Såvitt jag förstår kommer vem som helst få använda och uttrycka ”Etisk Sökmotoroptimering” trots att det blir ett registrerat varumärke. Däremot kommer användningen att begränsas då det inte får användas i marknadsförings- eller säljsyfte. Det blir givetvis omöjligt att kontrollera vad som sägs i telefon och på möten, men webbkommunikation, broschyrer och annan reklam kommer inte tillåtas använda begreppet. Även ”Etisk SEO” omfattas av registreringen.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *