Pingvinen kommer, vilka blir vinnarna respektive förlorarna?

Penguin 3.0 2014
Hur kommer vi se på pingvinen framöver?

Återigen är det prat om att Google är på gång med Penguin 3.0, men denna gången är det (kanske) inte falsklarm och rena spekulationer då informationen kommer från Googles Gary Illyes som är Trends Analyst and Search Quality Engineer på Google.

Denna nya pingvin kan komma att rulla ut ganska snart. Det pratas om nästa vecka, men det är inte helt säkert. Det är inte fråga om enbart en uppdatering utan en omskrivning av algoritmen, vilket sägs vara en förklaring till att det tagit i stort sett ett år sedan förra versionen.

Förhoppningsvis kommer det bli mer frekventa uppdateringar av pingvinen framöver, det talas om det i alla fall. Det skulle underlätta för alla, både för webbplatsägare och de som arbetar med sökmotoroptimering.

Denna uppdatering är precis som tidigare uppdateringar hyperintressant för den som har intresse av sökmotoroptimering. För ehandlare, affiliates och andra som lever och är beroende av söktrafiken är det inte bara intressant utan kanske direkt avgörande för affärerna den närmaste framtiden.

Vi kommer säkert få läsa, eller åtminstone bli varse om att de finns. Dessa bloggposter om att sökmotoroptimeringen ändrats och att det är andra spelregler som kommer gälla framöver. Förhoppningsvis kommer vi slippa läsa att SEOn är död, men det brukar alltid vara någon som hoppar på det lustiga tåget också. Visst kommer spelreglerna ändras men det är inget nytt, det är en pågående process. Det kommer inte att innebära slutet eller ens början på slutet på SEO. Däremot kommer en trend som vi redan nu ser kanske bli ännu tydligare och det är att sökmotoroptimeringen blir mer komplex och att det blivit en disciplin som kräver mer och mer av den som vill lyckas fullt ut i en nisch.

Med viss spänning finns det en fråga som många säkert är nyfiken på att få besvarad och det är vilka som blir vinnarna  respektive förlorarna. Frågan har ju varit uppe innan och för egen del ser jag inte en förlorare i någon som tappat positioner, utan det intressanta är hur ett tapp hanteras och vilka som faller ifrån på lång sikt. Med ett vertikalt sökresultat så går det jämt upp, det finns både vinnare och förlorare.

Vad gör pingvinen?

Googles uppdateringar med namnet Penguin, pingvinen, har främst drabbat de webbplatser som byggt sin SEO med hjälp av spammiga inlänkar med överanvändning av  kommersiella sökord i ankartexten.  Alla med dessa inlänkar har inte drabbats utan det finns flera exempel på de som klarat sig undan trots riskfyllt länkbygge.  Googles ”Penguin” är inget straff utan ett filter i algoritmen.

Historik Penguin

  • Penguin 1.0 (Penguin #1) | 2012-04-24 (April)
  • Penguin 1.1 (Penguin #2) | 2012-05-25 (Maj)
  • Penguin 1.2 (Penguin #3) | 2012-10-05 (Oktober)
  • Penguin 2.0 (Penguin #4) | 2013-05-22 (Maj)
  • Penguin 2.1 (Penguin #5) | 2013-10-04 (Oktober)
  • Penguin 3    Vi väntar!

Försent att vidta åtgärder

Nu sägs det vara försent att vidta åtgärder, så det är ingen idé att ta bort inlänkar i panik eller att kasta sig över disavow tool med förhoppning att klara sig undan denna uppdatering.

Några tidigare artiklar som diskuterar pingvinen:
Google, pingvinen och SEO 2013,  12 april 2013.
Google uppdaterar med pingvinen, 23 maj 2013.
Återhämta sig efter pingvinen, 4 juli 2013
Större osäkerhet ger utrymme för mer tyckande, 29 december 2013
Hur redo är du för pingvinen 2014?, 5 mars 2014.

 

5 thoughts on “Pingvinen kommer, vilka blir vinnarna respektive förlorarna?

  1. Om man tappar stort efter uppdateringen borde det ju tyda på dåligt arbete, ska bli spännande och se vilka som gör bort sig och ska komma med bra ursäkter 🙂
    Det positiva är, att exakt lika många som tappar, lika många vinner placeringar.

    • Håkan Persson

      Gäller den en ”affärskritisk” webbplats så kan det självklart tyda på dåligt arbete. Men det behöver inte göra det ens då. Allt beror ju på hur man kalkylerat risken i förväg. Är ett företags existens beroende av placeringar och söktrafik så är det självklart illa för den som då blir drabbad. Särskilt ifall det inte varit med i riskbedömningen.

      För sökföretag som drabbas innebär det självklart ”badwill”, speciellt om de hänvisat till sin egna placering för att påvisa hur ”duktiga” de är. Det är säkert något som konkurrenterna och andra i branschen är snabba med att uppmärksamma och referera till ifall ett sådant företag skulle drabbas.

      I andra fall behöver det inte betyda att arbetet varit dåligt. Jag kommer säkert bli drabbad själv med ett par sidor, enbart egna förhoppningsvis. Förra pingvinen drabbades min seoblogg och den blev nerskickad till sidan två på sökordet sökmotoroptimering. Jag fick upp denna till sida ett igen och skulle det hända igen så är det bara att göra om ifall jag bedömer det värt mödan:)

  2. Ännu ett bra inlägg Håkan. När pingvinen rullas ut kommer den visa vilka SEO-strategier som inte länge fungerar bra. Jag tycker inte det är samma sak som att de är och alltid varit dåliga och att man är en total förlorare. Om man drabbas av Penguin 3.0 och tappar sina förstaplatser på lönsamma ord är det såklart ett hårt slag, men taktiken man haft har ju gjort att man tjänat mycket pengar. Alltså har den varit bra, fram till nu. Det handlar om att kunna ställa om snabbt och rensa bort det som blivit skadligt.

    Många av dem som pratar om (extrem) långsiktighet inom SEO är nog bara lata. De vill göra jobbet en gång och vill motvilligt lära nytt. De vill slippa slitet med länkbygge och hoppas istället på att alla ska förlita sig på en naturlig tillförsel av länkar. Kom då ihåg att 100% naturliga länkar kan trigga pingvinen om de som länkar inte har koll på SEO och råkar använda lite för aggressiva ankartexter.

    • Håkan Persson

      Tack för en bra kommentar som tillför något bra till diskussionen. Allt beror ju på på målet och vilken strategi man har, vilket du säger. Är man inte medveten om det, ja då lever man desto farligare.

  3. Hur är det slår dessa uppdatering lika hårt mot alla nischer eller ställs det hårdare krav på väldigt konkurrens utsatta nischer som t.ex. hasardspel,lån osv. eller är det kanske tvärtom?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *