Rätt pris för sökmotoroptimering

Pris sökmotoroptimering

Under senaste veckan har jag läst allt från blogginlägg som jämför en investering i sökmotoroptimering med att köpa bil, till debatter på Twitter med olika ståndpunkter vad gäller konsekvensen för kund att lämna sin SEO-leverantör.  

I jämförelsen med att köpa bil diskuterades frågan ”vad kostar det” i samband med att köpa sökmotoroptimering och enligt författaren kunde detta alltså jämföras med frågan ”vad kostar en bil?”. I samma artikel drogs slutsatsen att det i själva verket inte kostar något.

Vad gäller konsekvenserna av att avsluta samarbetet med SEO-leverantören så finns det de som menar att en typ av SEO-leverans är att jämföra med att hyra resultaten. Enligt detta synsätt så upphör resultaten och återgår till hur det var innan leverantören anlitades efter att SEO-leverantören och kunden gått skilda vägar. Istället förespråkas att bygga vad som beskrivs som mer långvariga resultat genom bland annat kunskapsöverföring.

Värdet av resultatet är det
som borde avgöra priset

I en perfekt värld skulle vare sig jämförelsen med bilköp eller diskussionen om vad som händer med resultatet efter att avtalstiden upphört aldrig behövt äga rum.

Tänk om man skulle mixa dessa resonemang och istället jämföra sökmotoroptimeringsleveransen med att leasa en bil v/s köpa en bil.

Om du leasar en bil och det skulle visa sig att du inte är nöjd med bilen så lämnar du troligtvis tillbaka den om det är möjligt. För att detta ska vara möjligt förutsetts att du inte har en bindningstid som tvingar dig att behålla bilen trots att du inte är nöjd. När den väl är återlämnad så förväntar du dig heller inte att kunna köra bil igen förrän du skaffat en annan.

Om du bestämmer dig för att köpa bilen istället för att leasa den så äger du bilen vilket många tilltalas av. Nackdelen är att du får räkna med att den kommer försämras med åren och att den behöver lämnas in på verkstad då och då. Du får också räkna med att det kommer nya och bättre bilar som kommer vara så mycket bättre än din och att din bil förlorar sitt värde allt eftersom tiden går.

Hängde du med? Om inte så gör det inte så mycket för det finns nämligen viktigare saker.

Min ståndpunkt är följande:

  • Det rätta priset för sökmotoroptimering bör återspegla resultatets värde.
  • Ju lönsammare investeringen är ju mer är kunden beredd att betala.

Om vi återgår till den perfekta världen så borde bra sökmotoroptimering helt enkelt kosta mer än kass sökmotoroptimering.  

En kritisk faktor i detta sammanhang är avtalstiden. Det som skulle gynna kunderna och därmed hela SEO-branschen bäst är troligtvis att bindningstiderna skrotades helt. Detta skulle förbättra förutsättningar för en rörligare marknad och skapa en konkurrens som för sökmotoroptimeringen framåt bland annat tack vare att produktens kvalitet får större fokus.

If you pay peanuts you get monkeys

5 Kommentarer
  1. Anders Karlsson
    Anders Karlsson says:

    Den största fördelen för kunderna sammanfattar du faktiskt i det sista stycket. Om vi slutar låsa upp våra kunder på än det ena, än det andra så kommer varje företag vara tvungna att snäppa upp sig för att få ha kvar sina kunder. Bra för kunderna, bra för utvecklingen och driva alla som vill vara med framåt.

    Konkurrens är riktigt bra skit!

    Svara
  2. Kristoffer Wedholm
    Kristoffer Wedholm says:

    Jag gillar din liknelse mellan leasing/köp av bil och prissättningen av SEO-tjänster. Inte kan man förvänta sig att få tillbaka kontantinsats och leasingavgifter om man lämnar tillbaka leasingbilen efter 2 år. Lika lite får man tillbaka pengarna för inköpt SEO. Däremot har man förhoppningsvis haft nytta av sökmotoroptimeringen precis som man haft nytta av bilen man hyrt.

    Slopade bindningstider är något jag också förespråkar. Jag använder dem inte själv som standard, utan låter kunder som säger upp innan månaden är slut slippa fler fakturor. Undantaget är om jag tvingas ligga ute mer mycket initialt arbete som måste tjänas igen i framtiden. Då är det rimligt att använda bindningstid för att vara säker på att får betalt för arbetet.

    Svara
  3. Joel Davidsson
    Joel Davidsson says:

    Bindningstider är självklart intressant och viktigt som köpare av dessa tjänster. Men personligen tycker jag att det är ännu viktigare vad som händer med dom byggda länkarna om/när den dagen kommer att samarbetet avslutas. Många seo-bolag raderar dem direkt (hyra/leasa) medan andra låter dem ligga kvar (köpa). Åtminstone säger dom att länkarna får ligga kvar. Vore intressant med er input kring detta.

    Svara
  4. Benny Tator
    Benny Tator says:

    Vi arbetar förvisso inte med SEO men med affärsutveckling och vi erbjuder våra kunder att del på de framtida extra vinsterna vårt arbete genererar. Inga extra vinster ingen betalning, stora vinster mycket pengar till oss och kunden.
    Ex. Om kunden redan i dag tjänar 1000kr så måste vi skapa vinster över detta belopp för att det skall bli tal om betalning. Tankemönstret borde med enkelhet kunna översättas till SEO?

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *