Ranka med rätt landningssida

Klassisk sökmotoroptimering som faktiskt är ett metodtänk som lever kvar och bör också göra så är att använda sig av landningssidor för olika sökord och sökfraser. Det finns ju konkurrens om de flesta sökord och i princip för alla kommersiella sökord så det gäller att vara så tydlig mot Google som möjligt. Detta är något som ofta gynnar besökaren också och därmed även konverteringen.

Vill man ranka för ordet rakhyvlar så skapar man en sida som handlar om rakhyvlar. Är det en webbutik så är det ofta kategorisidan som är mål- och landningssida för ord liknande detta. Det finns vissa saker man bör tänka på. Om man har med detta ord på startsidan, som ofta har större styrka tack vare fler länkar dit, finns det risk att den rankar bättre än den tänkta målsidan. Har man en blogg ska man kanske inte skriva ett inlägg som konkurrerar direkt med ordet. Ibland finns även underkategorisidor och produktsidor som konkurrerar med den sida man helst vill få besökaren till. Då finns risk att man får se att fel sida rankar. Det kan bero på något så enkelt som att man fått en bra länk dit.

Hur ska man fixa detta problem?

Det finns några saker man kan göra:

  1. Var övertydlig med målsidan (den tänkta) och ha sökordet i title, rubrik och innehåll.
  2. Internlänka till den tänkta mål- och landningssidan med sökordet som ankartext.
  3. Gör innehållet bättre på den tänkta mål- och landningssidan jämfört med andra sidor som kan ses som konkurrenter.
  4. Eliminera konkurrensen och ta helt enkelt bort sökordet i titlarna på de sidor som stör.
  5. Bygg externa länkar mot mål- och landningssidan.

Numera, när Google visar lokala sökresultat för många sökord finns ytterligare aspekter. Det finns fall där olika sidor rankar beroende på var man sitter och Googlar. Exakt detta såg jag av en slump när jag kollade resultatet för ordet tavelram. Sitter man i vissa orter så rankar BGA Fotobutik med denna sida som handlar om ramar, medan samma webbplats rankar med den tänkta målsidan för tavelram här.  För några orter blir det till och med dubbelträff. En anmärkningsvärd sak som är värd att notera är att ordet tavelram inte finns med i innehållet på kategorisidan om ramar i annat fall än som ankartext till den tänkta målsidan.

Det finns ibland andra orsaker till att fel sida rankar. Det kan exempelvis vara ”fel” på den tänkta lndningssidan. Den kan vara trasig, inte kunnat indexeras ordentligt eller ha en bild på 5 MB som Google ogillar skarpt. Som vanligt handlar det om att göra saker och invänta resultat och i slutändad förhoppningsvis ranka med rätt sida. Ett i-landsproblem för det handlar ju trots allt om att kunna ranka överhuvudtaget många gånger.

Har du egna erfarenheter av detta problem? Dela gärna detta.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *