Rankar sista ordet i en alldeles för lång sidtitle?

Titletaggens betydelse för rankingen är större än vad de flesta webbproducenter tror, annars skulle vi inte se dessa intetsägan sidtidtlar i form av välkommen, home och hem.  Jag har tidigare skrivit om titletaggen och senast just om Titeltaggens betydelse för ranking – myter och sanningar där jag lyfte fram exemplet på att som enda åtgärd att lägga in ett ord i title. I detta fallet hänvisade jag till det konkurrensutsatta sökordet kontaktlinser och att Lensia kunde klättra från +++100 till topp 15. Efter inlägget har de gjort lite mer och i dagsläget rankar de #8 i google med kontaktlinser.

Nu till frågan. De flesta SEO-guider och bloggar om SEO jag tagit del om är rörande överens om att sökordet ska komma tidigt i title, ser man till de flesta ska det ligga först. Personligen lägger jag det sist ibland och även i mitten. Det beror på vad jag vill kommunicera med titeln, allt är ju inte ranking. Vad händer då om man lägger sökordet i en alldeles för lång sidtitle? I title till detta inlägget finns ett hittepåord som skrivits efter +140 tecken inklusive mellanslag. Dessutom tog jag med ordet hittepåord efter hittepåordet. Det första blir för att se om det går att peta in ett påhittat ord i sökresultatet enbart genom att lägga det långt bak i en alldeles för lång sidtitle, det andra för att se ifall man kan ranka förbi andra när ordet existerar. Nu nämns ordet två gånger i texten också för nr 2, men i normala fall hade det inte räckt någonstans.

Resultatet kom snabbt och visst funkar det med sökordet långt bak i en för lång title

Hur bra det fungerar kan man så klart inte veta men att det fungerar och att google ser sökordet långt  bak i en title med nästan 200 tecken som en rankingfaktor är bevisat.
Efter att ha använt funktionen ”Hämta som google” med Search Console så tog det ungefär 10 sekunder innan detta inlägget rankade med experimentsökordet. Se bilden nedan.

seo-test-title

För det andra ordet som har viss konkurrens så gick det ungefär lika snabbt att ta sig in på topp 20 av de 2880 sidor som Google hittade. Det ordet fanns i mer än 20 ”lagom långa” titlar dessutom.

Min slutsats är inte att vi plötsligt ska använda jättelånga titlar utan att vi fortfarande och fortsättningsvis ska se title som både rankingfaktor och ett sätt att locka användarna att klicka på det i sökresultatet för att öka ctr. Men vem vet, det kan komme ett tillfälle det skulle vara värt ett försök att trycka in en för lång title.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *