Varför gjorde Search Integration en Klikki och övergav sökmotoroptimering?

Search Integration

Vilken är tanken med Search Integrations nya webbplats och sättet de arbetat? Ja den frågan ställer sig nog alla med lite kunskaper om SEO som tittat närmare på det som gjorts. Det blir desto mer konstigt om man ställer detta agerande, vilket beskrivs mer utförligt nedan, mot hur Search Integration tidigare kommunicerat om sökmotoroptimering och sök i allmänhet.

De beskriver sig själva med orden:

Vi har vunnit Guldnyckeln i sökoptimering och vi har suttit i juryn för European Search Awards. Vi är flitigt anlitade talare och skrivit bästsäljande böcker inom vårt viktigaste område; mätning och insikter för webanalytics.

Vad har de då gjort med sin webbplats?

Den tidigare domänen www.search-integration.se har övergivits och istället har de byggt upp en ny webbplats på www.search-integration.com där det nu finns både en svensk och engelsk version.

De gjorde aldrig någon Redirect 301 (omdirigering) från den gamla till nya webbplatsen i samband med publiceringen, utan detta gjordes några dagar senare. Det som då gjordes var att omdirigera alla sidor till en och samma url, www.search-integration.com/se/.

Just sättet omdirigeringarna är genomförda är förvånande, särskilt mot bakgrund av att Search Integration varit ivriga förespråkare när det gäller att följa Googles riktlinjer och att Google är tydliga med hur man bör göra i det här fallet.

En omdirigering med kod 301 innebär att man talar om för Google att ett webbinnehåll är flyttat. Om man vill följa Googles råd så ska man alltså göra omdirigeringen från den gamla sidan till den nya sidan med motsvarande innehåll. Nu har som sagt alla tidigare sidor omdirigeras till en och samma sida och man skulle kunna dra slutsatsen att de vill överföra PageRank och vad som kallas för länkjuice från den gamla webbplatsen till den nya snarare än att annonsera en flytt.  För någon flytt har ju inte skett, det är i själva verket helt nytt innehåll. Detta är något som Google i värsta fall kan se som ett försök till manipulation och i strid mot de riktlinjer som finns. Ännu viktigare är att detta tillvägagångssätt med stor sannolikhet kommer rasera i stort sett alla befintliga placeringar i Google för Search Integration. Innehållet och de sidor som överhuvudtaget tog några positioner i Googles sökresultat finns inte längre och den sida som omdirigeringen skett till har helt annat innehåll. Om ingenting görs annorlunda än vad som nu gjorts ser prognosen dyster ut. Det kan tyckas anmärkningsvärt att detta kunnat ske för en webbplats tillhörande ett företag som tidigare beskrivit sig själva som experter, vunnit Guldnyckeln och som erbjudit flera utbildningar inom området sökmotoroptimering.

Den nya webbplatsen klarar inte grundläggande krav för synlighet i Google

Mycket har hänt inom sökmotoroptimering och det ser annorlunda ut 2014 jämfört med hur det såg ut bara för ett par år sedan. Det som idag är grunden för att få en synlighet i Google är att webbplatsen håller måttet vad gäller struktur, innehåll, bra interna länkar, laddningstid och relevanta titlar och Meta description.

Tittar man på hur den nya webbplatsen är uppbyggt så ser man ganska omgående att det finns brister som direkt försvårar möjligheterna att lyckas få några placeringar och därmed organisk söktrafik. Det som påträffats är bland annat:

  • Sidornas titel (title), som är en av de starkaste rankingfaktorerna, är på engelska trots att innehållet är på svenska. Detta gör titlarna i stort helt verkningslösa som rankingfaktorer.
  • En så viktig sida som startsidan saknar Meta description, URL-strukturen är på engelska, även menyn är på engelska och om man gör en check med Googles verktyg ”PageSpeed Insights” så får webbplatsen underkänt för laddningstid både för mobil och dator. Se resultatet här (öppnas i nytt fönster) – i denna stund 44/100 vad gäller hastighet för mobil, 51/100 för dator och 85/100 för användarupplevelse mobil vilket är det enda som blev godkänt.

Det finns mer att säga om bristerna sett till optimering och Kristoffer Wedholm har gjort en SEO-analys av webbplatsen med ett resultat som beskrivs i hans blogg här.

Varför detta agerande av ett företag som profilerat sig som ett sökföretag?

Varför det blivit som det blivit kan nog bara Search Integration svara på och det skulle vara mer än intressant att få veta vad som ligger bakom. Kan det helt enkelt vara så att de helt ändrat inriktning och bestämt sig för att överge sökmotoroptimering? Även om det vore så att de tagit avstånd från att erbjuda några tjänster inom området så kan man tycka att de ändå skulle se någon nytta med att synas i Googles sökresultat med innehållet som relaterar till de tjänster de erbjuder istället.

Att sökföretag är vad som kan uppfattas som nonchalanta mot sin egen synlighet i Google är långt ifrån unikt, tidigare har det konstaterats att Klikki släppte en ny sajt på ett sådant sätt att i stort sett alla positioner på svenska sökbegrepp förlorades. Vad de gjorde är på flera sätt ganska likt vad Search Integration gjort. Läs hela caset här: ”Varför sa Klikki hej då till sin sökmotoroptimering?

Att publicera en ny webbplats innebär risker och det har skrivits om detta här tidigare, bland annat ”Undvik SEO-haveri vid publicering av ny webbplats”.  Hade Search Integration haft intresse av sin egen synlighet och följt dessa enkla råd så hade det som nu hänt kunnat undvikas. Det gäller inte bara för företag i allmänhet utan även för sökföretag i synnerhet att ta sin synlighet i Googles sökresultat på allvar. Det är fortfarande det mest kostnadseffektiva sättet att lyckas med sin onlinemarknadsföring. Förutsatt att man vet vad man gör.

Säga vad man vill men rubriken på den sida på Search Integrations nya webbplats som beskriver vad de gör är en bra tankeställare.

Digitalt resultat kommer sällan av
en re-design av din webbplats

 

4 thoughts on “Varför gjorde Search Integration en Klikki och övergav sökmotoroptimering?

  1. Mycket märkligt agerande av ett företag vars namn innehåller ”search”, och vars huvudområde varit just sökmotoroptimering. Även om de hade använt sig av 3-4 år äldre praxis vid lanseringen av ny webbplats hade det blivit otroligt mycket bättre resultat än detta. Det är väl bara 301:an, som förvisso kom i efterhand, som visat att de över huvud taget tänkt SEO.

    Är man en duktig säljare kan man sälja en snyggt inslagen tunna skit och fakturera kunden ett sexsiffrigt belopp.

  2. Jag är övertygad om att flera företag i branschen som tidigare kanske lutat tungt mot PPC snarare än sökmotoroptimering lutar mer och mer åt det hållet.

    Kan bland annat bero på att SEO blir allt mer komplext och det rensar förstår en del bland leden.

  3. Jag tror som Magnus men att helt utesluta att göra rätt är knepigt 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *