SEO

SEO handlar oftast om kvalificerade gissningar

Jag har precis läst ännu en SEO-guide. I detta fallet en nybörjarguide.

Dessa, om jag tillåts vara lite fördomsfull, fokuserar oftast på tekniska beskrivningar av onpage-optimering uppblandat med lite andra ingredienser, lite osorterat efter smak och tycke. Just sådana guider tenderar att missa det som faktiskt är avgörande idag för att en webbplats ska ranka bra.

Onpage-optimeringen beskrivs oftast som (ibland med mer och fler ord):

  1. Title ska innehålla sökordet tidigt, inte vara längre än 55-70 tecken eller kortare än 30-40 tecken. Varje title ska vara unik och dessutom ska du stoppa in ditt varumärke/företagsnamn sist.
  2. Varje sida ska även ha en unik Meta-description som även den ska innehålla sökordet.
  3. Varje sida ska innehålla endast en huvudrubrik H1 som ska innehålla sökordet du vill sidan ska ranka med.
  4. Förutom huvudrubrik ska du ha en eller fler underrubriker, gärna H2 och/eller H3 som även de ska innehålla sökordet i någon form.
  5. Sidan ska ha bra med innehåll. Minst 200-300 ord skriver vissa, andra minst 500 ord och koller man vilka sidor som rankar så kan man ha avsevärt mer med text. Välj och vraka helt enkelt.
  6. Sidan ska ha en bild med sökordet i alt-taggen.
  7. Sökordsdensiteten är omdiskuterad. Vissa hävdar att den inte har betydelse, medan andra har en regel för det också. En tumregel jag snubblat över ofta är att ha sökordet tidigt, någon gång mer i mitten (eller flera) och i slutet.

Dessa sju punkter är något varenda SEO-guide tar upp, vissa kanske använder avsevärt fler ord än vad jag valt att göra bara. Det är så klart att det finns mycket att vinna med att man ska vara tydlig med vad en sida handlar om så att både Google och besökarna förstår innehållet, men bara för att du kan dessa sju punkter utantill så kan du inte sökmotoroptimering 2017.

Sökmotoroptimering har blivit både mer och mindre teknisk och mallen för hur du bör och ska jobba med din SEO är större än någonsin.

SEO är ingen exakt vetenskap, de som hävdar det har fel. Det handlar delvis om att gissa rätt för även om det görs tester så vet inte en enda SEO-konsult exakt vad som gäller. Det vi vet är att Googles algoritm har blivit bättre, att den kommer bli ännu bättre och att vi aldrig någonsin kommer tillbaka till det som fungerat och slutat fungera.

Numera kräver bra sökmotoroptimeringen ett helhetstänk

Det handlar om att ständigt göra webbplatsen bättre, att aldrig sluta arbete med vare sig innehåll eller tekniska förbättringar. Om du gör det så kommer du tids nog märka att konkurrenterna går om dig. Så fungerar många andra saker i livet också, även sökmotoroptimeringen.

Många av de inlägg och artiklar som följer kommer fokusera på denna ”bredare” tolkning av vad sökmotoroptimering är för något. Det känns som om det holistiska synsättet är här på allvar och de som länge tvivlade har i många fall gett vika och ändrat uppfattning.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *