Sjöstaden Mariestad eller Vänerns pärla?

Sjöstaden Mariestad

Mariestad har sedan 1980-talet marknadsförts som Vänerns pärla men för ett par år sedan bestämdes att man istället skulle marknadsföra ”Sjöstaden Mariestad”.  Det har gjorts reklamfilmer, mobila appar, annonser och stora vägskyltar vid infarterna, säkert en massa andra aktiviteter som jag inte har en aning om. Vad detta kostat vill jag inte ens veta, förmodligen är det miljoner. Det har säkert anlitats reklambyrå, konsulter och investerats tjänstemäns arbetstid. Det man missat totalt är en digital strategi och ser man resultatet, vilket främst yttrar sig med att politikerna fortfarande verkar oense, så är ”Sjöstaden Mariestad” ett stort fiasko som borde driva ut skattebetalarna på gatorna med stora protestplakat. Det hade helt klart varit bättre att istället ha satsat pengarna på skolan eller något annat vettigt som hade gett ett mer mätbart resultat. Kanske man skulle ha sparat en slant och satsat den på att få ordning på sin webbplats som idag är duplicerad i fler versioner än vad vi har fingrar på en hand och göra sådant som faktiskt fungerar. Att okunniga människor gör experiment som bekostas av skattepengar borde vara straffbart.

Hur framgår fiaskot med ”Sjöstaden Mariestad”?

Sjöstaden Mariestad är inget begrepp som används av människor i vare sig Mariestad eller av andra utanför staden. Googlar man efter ”Sjöstaden” så hittar man Mariestads webbplats först på 75:e plats. Mariestads hemsida lyckas inte ens ta positionen ett med den exakta sökfrasen ”Sjöstaden Mariestad”.  I sökresultatet hittar man inte något positivt och det finns knappt inget ”omtalande” om Mariestad som ”Sjöstaden”. Med andra ord verkar kampanjen inte nått ut trots alla resurser man lagt ner på den. ”Sjöstaden Mariestad” har inte fått någon förankring alls.  Att snacka om att det inte går att mäta på det sättet, att det finns andra värden och att det stärkt Mariestads varumärke är bara bullshit och försvarstal. När Mariestadstidningen skriver om att politikerna ännu tjafsar om ifall man ska använda Vänerns pärla eller Sjöstaden Mariestad, ja till och med en lösning som handlar om att man ska kombinera dessa ”slogans”, då har det blivit ett faktum att det gått åt skogen och att man behöver tänka nytt. Idag behöver man ha en digital strategi och allra minst göra en analys som baserar sig på möjligheterna att nå ut och nå fram i Google och i digitala medier. Det behöver nödvändigtvis inte handla om sökmotoroptimering, men visst behövs även den kompetensen inför en sådan här satsning. Det finns idag 74 andra som lyckats bli förknippade med ”Sjöstaden” bättre än vad Mariestad lyckats med och det är nog få om ens någon av dessa som satsat ens i närheten lika mycket resurser och pengar.

Vad hände med ”Vänerns pärla” ?

Vänerns pärlaTrots att det var Vänerns pärla som gällde i många år är allt bortsopat idag. Den som googlar efter Vänerns pärla hittar inte Mariestad.se förrän på sida fyra i Googles sökresultat. Så inte nog med att kampanjen Sjöstaden Mariestad har misslyckats, den har även dränkt Vänerns pärla.

Gör om och gör rätt!

Bilden, där fotografen fångat norrsken i Mariestad, är lånad av Fotograf André Nordblom i Mariestad.

3 Kommentarer
  1. Thomas Gerstel
    Thomas Gerstel says:

    Så vitt jag vet så har inte Mariestads kommun rättigheterna till ”Vänerns Pärla” längre. Är nog en norrman som nu har rättigheterna. Han tyckte att det var heldumt att byta ett så inarbetat varumärke.

    Svara
  2. Morgan Holmberg
    Morgan Holmberg says:

    Vet inte om jag ”googlar” fel men Vänerns pärla ger Mariestadsrelaterade länkar på i alla fall plats 1-8 och ”Vänerns pärla” ger plats 1-9. Så det är inte riktigt så illa som du skriver men jag håller verkligen med om att bytet inte var det mest genomtänkta beslut som gjots.

    Svara
    • Håkan Persson
      Håkan Persson says:

      Ja man hittar sidor som är relaterade till Mariestad när man Googlar Vänerns pärla, för det har ju ändå satt sig under årens lopp. Däremot hittar man inte Mariestads hemsida, oavsett om det är ett frivilligt val eller ej. Om Mariestads varumärke ska vara ”Sjöstaden Mariestad” så tycker åtminstone jag att man skulle se till att ”äga” den sökningen, vilket man inte gör. Istället dyker vastsverige.com upp på förstaplatsen. Det är låg konkurrens om det sökbegreppet vilket det faktum att denna bloggen tog sig in på plats 6 i stort sett direkt efter att den publicerats är en indikation på.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *