Skillnaden mellan statistikfreaks och sökmotoroptimerare

Misslyckad sökmotoroptimering

Vi lever alla i olika världar med egna synsätt och det jag skriver här är i enlighet med mitt synsätt på sökmotoroptimering.

När man arbetar med sökmotoroptimering krävs ibland att man gräver sig ner i statistik.  Det är inte ovanligt att man presenterar statistik för kunden. Ibland förenklat och i vissa fall lite mer djupgrävande.

Bättre placeringar, ökad trafik och mer affärer är basen.

När det handlar om statistik till kunden, dvs uppdragsgivaren som köper in tjänsten sökmotoroptimering oavsett vad det kallas, så är basen att presentera hur sökmotoroptimeringen som genomförts påverkat placeringar i sökresultatet, trafiken till hemsidan och i vissa fall antal genomförda affärer. Det senare är inte alltid tillgängligt att kunna mäta. Kan man påvisa att placeringarna förbättrats och att trafiken har ökat, samt ännu bättre att det gjorts fler och större affärer så kan man även påvisa att man genomfört en sökmotoroptimering som gjort skillnad.

Råkar du ut för sökföretag som presenterar omfattande statistikrapporter och rena verksamhetsberättelser i romanformat utan att samtidigt presentera bättre placeringar, ökad trafik och dessutom inte fler affärer så har du snarare anlitat statistikfreaks istället för en kunnig sökmotoroptimerare som kan leverera resultat. Mitt tips är att du då ska se till att byta leverantör illa snabbt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *