Sökmotor, sökmotor på webben där, säg mig vilken sökmotor som bäst är…

Vad söker man mest på Google

Frågar man vår största sökmotor Google genom att googla sökmotor så får man bekräftelse på att Google har väldigt dålig koll på hur de ska synas själva i sitt egna sökresultat. Gång på gång har vi sett det tidigare, inte minst på alla gånger de slarvar bort sin egna SEO-guide, Google kan inte sökmotoroptimering i praktiken. Men att de inte syns ens på topp tio i sitt egna sökresultat när man googlar sökmotor och att konkurrenterna Bing och Yahoo syns där är rentav humoristiskt. Det blir inte mindre humoristiskt av att de valt att satsa på att synas med en Adwordsannons istället.

Sökresultat sökmotor

Sökresultat sökmotor

Första tanken var att detta var en tillfällighet, något som gått snett och förbisetts. Därför genomförde jag samma sökning med sökordet ”Search Engine” på google.com. Resultatet gjorde saken inte mindre lustig. I topp hittar vi nämligen sökmotorn Duck Duck Go och Google syns inte heller här som topp tio. Istället får man gå till andra halvan av sidan två där Google syns med några subdomäner.

Search engine

Search engine

Vår största sökmotor kan inte sökmotoroptimering

Google är utan tvekan vår största sökmotor men detta är inte samma sak som att man ska lyssna på Google när det handlar om hur man ska genomföra sökmotoroptimering. De äger visserligen algoritmen men de verkar försöka bevara hemligheterna hur man syns i topp väl även internt.

Syns man inte i toppen av det organiska sökresultatet finns det två val man kan göra. Antingen gör man sökmotoroptimering som funkar eller så köper man Adwords.

Vad väljer du?

3 thoughts on “Sökmotor, sökmotor på webben där, säg mig vilken sökmotor som bäst är…

  1. Jag är inte säker på att man skall lyssna på dem avseende adwords heller. Här är ett citat från deras manual i Adwords:

    ”När du letar efter nya sökord bör du tänka på att long tail kan ibland vara alltför långt. Jämfört med kortare sökord (två till fyra ord) ger sökord som innehåller fem eller fler ord i genomsnitt mindre än hälften av antalet klick och visningar. Samma sak gäller för sökordens teckenlängd. Sökord med 30 eller fler tecken (inklusive mellanslag) ger också i genomsnitt mindre än hälften av alla klick och visningar än kortare sökord. Längre sökord tar tid att definiera och levererar mindre än hälften av volymen, så det kanske inte är värt besväret.”

    Källa:https://support.google.com/adwords/answer/6167111

  2. Jag håller med till hundra procent. Ibland blir man förvånad när man ska söka efter någon information från självaste Google och den går inte att hitta förrän på sidan 3 4. Just nu sitter jag och letar efter specifik information från google och det gör mej galen när jag inte hittar den 🙂

  3. Googles affärsidé är ju att presentera den mest relevanta informationen för sina användare. Dom kanske inte är så relevanta trots allt 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *