Telefonförsäljningens död ger sökmotoroptimeringen bröd

Telefonförsäljning

Fram tills för några år sedan just så satt seriösa säljare och ringde till inköpare och företagare för att presentera sina produkter och tjänster. Det bokades möten och presentationer, affärer gjordes upp och detta var dåtidens affärsmannaskap. Sedan kom telemarketingföretagen och sedan kom det ännu fler och till sist så blev ett samtal från en säljare en börda som många helst av allt vill slippa. 

Idag 2014 vill många helst leta upp vad de vill köpa, de vill inte fylla sina dagar med diskussioner med envetna säljare som gör allt för att övertyga om produktens eller tjänstens förträfflighet. Detta är något som helt klart gynnar de som är i SEO-branschen och framförallt de som lyckas hjälpa företag att ta positioner som ger dem fler affärer. Att sedan SEO-företagen, åtminstone en del av dem, struntar i sin egna sökmotoroptimering och satsar på telefonförsäljning av sina tjänster blir därför lite komiskt.

Seriösa telefonförsäljare riskerar att drunkna i mängden.

Det finns fördomar mot telefonförsäljning. All telefonförsäljning är givetvis inte av ondo. Det vi kallar för ”inbound marketing”, som i korthet har betydelsen att den som säljer hittas av kunden istället för vice versa, är bra. Riktigt bra till och med. Ännu bättre för oss som jobbar med sökmotoroptimering är att alltfler blir oumbärliga för alltfler, för sökmotoroptimering är ”inbound marketing” när det är som bäst.  Men det kan inte ersätta allt. Det finns behov som måste skapas. Nya lösningar riskerar därmed att inte nå dem som har nytta av dem, på grund av att det parallellt säljs och ska presenteras så mycket skräp. Företagen och säljarna, som vill uppfattas som seriösa får istället hitta nya vägar för att ha en chans att visa upp vad de kan och vilka lösningar de kan erbjuda. Att tro att man kan slå ett telefonnummer och få prata med en ansvarig är snart ett minne blott.

 

2 Kommentarer
  1. Robert Nyberg
    Robert Nyberg says:

    Oseriöst krängande via telefon följs tyvärr upp med en bristande kundvård. Däremot går det alldeles utmärkt att arbeta med seriös försäljning genom att t ex boka möten via telefon för att presentera sin produkt. Det är inte så svårt att skilja sig från mängden om du dessutom är lite bättre än alla andra på att vårda kunden, vilket tyvärr inte är så svårt i webbranschen.

    /Rob

    Svara
    • Håkan Persson
      Håkan Persson says:

      Jo så klart det är skillnad på säljare och säljare, men problemet är att allt färre tar sig tid att göra sig anträffbara till de som vill sälja. Vem som ska släppas fram eller inte kan nog lätt bli så att nästan ingen släpps fram.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *