Viva Media, sluta diskutera mig med mina kunder.

Det som hänt är att Viva Media kontaktat en kund och samarbetspartner till mig för att sälja in SEO (sökmotoroptimering). När denne hänvisat säljaren från Viva Media att ta kontakt med mig så accepterade inte säljaren detta utan istället kontaktade en annan säljare kunden och menade att de inte kunde gå via mig då jag var rädd att tappa kunden. Jag arbetar idag med en webbplats till denna kund, men den sida som diskussionen gällde är en webbplats som jag inte optimerar, så redan här var Vivamedia ute och spekulerade fel.

Tyvärr så tror jag att det är svårt att gå igenom Håkan, då han själv gör det.
Och är rädd att tappa Er.

Viva Medias representat diskuterade även min ranking med sökordet sökmotoroptimering och enligt honom så är min ranking fråga om att jag tagit en genväg och att denna wepplats rankar tack vare att det är en EMD (exact match domain). Det förekom även upprepningar om att jag skulle vara rädd att tappa kunden. Det som han ordagrant uttrycker är bland annat:

Detta har han gjort smart då han syns på En ”emd” (exact match domain).
Alltså inte Cyberworks egna sida.
Denna sida hittas inte alls.

Jag vill förtydliga att jag inte har något företag som heter Cyberworks utan det är ett tidigare arbetsnamn och en webbplats som jag inte arbetar aktivt med.

Domännamnet kan säkert ha viss betydelse men om man ser till vilken synlighet och vilka rankingar som denna webbplats har idag så borde representanten för Viva Media kollat lite bättre. Den rankar ju inte direkt dåligt på andra sökord och sökbegrepp och ett par exempel är ”sökmotoroptimerare” och ”SEO” som rankar bra trots att de orden inte finns i domännamnet. Med tanke på hur synligheten för Viva Medias egna webbplats utvecklats så borde de kanske inta lite mer försiktighet när de diskuterar andras rankingar, speciellt när det handlar om deras egna viktigaste sökord. Lite lustigt. Utan att gå in på någon djupare diskussion om synligheten i Google för Vivamedia så kan man konstatera att de tappat ganska rejält och att de inte rankar topp 20  med vare sig ”SEO” eller ”sökmotoroptimering”, så det kanske inte är deras råd man ska lyssna på främst?

Därför borde jag ta det med en nypa salt när Viva Media beskriver min arbetsinsats som:

Han har som sagt valt att gå den sk lätta vägen på Google.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *