SEO

SEO kanske inte behöver någon närmare presentation som kategori på denna blogg som till största del handlar om detta ämne. Det finns de som säger annorlunda, men för mig är SEO och sökmotoroptimering samma sak. Det handlar om att skapa så bra synlighet i Googles sökresultat som möjligt. Både generellt och för kända sökord.

Några enkla tips på hur du lyckas i Google mobile first index

Mycket tyder på att Google nu påbörjat skiftet från Desktop first index till Mobile first index. Detta kommer inte ske över en natt utan under lång tid. Med tanke på de rörelser som varit i Googles sökresultat så finns det anledning att ta detta på allvar och vidta åtgärder för att undvika förlorad organisk synlighet.

Vad är Mobile first index?

Hittills har sökresultatet först och främst utgått från webbplaster som anpassats till datoranvändare, så kalladde desktop-versionen av en webbplats. Sökresultatet har bestämts utifrån signaler från Googlebot med destop  user agent, samtidigt som  den mobila versionen haft betydelse också.

Det nya blir att Google ser mobila användare som primär användargrupp och därmed blir Googles sökresultat baserat på webbplatsernas mobila versioner.

Detta kan ställa till lite problem för vissa och därför finns det en rad åtgärder att ta till för vinna istället för att förlora positioner.

Vad behöver man göra och tänka på för att lyckas i Google mobile first index?

  1. Använd en responsiv lösning för din mobilanpassning istället för exempelvis en mobilversion med annan URL jämfört med desktopversionen.
  2. Använd samma innehåll på bägge versionerna. Det finns de som har en nedbantad mobil version sett till text. Har du haft en sida som rankat bra så finns det all anledning att också visa samma text på den mobila versionen för att inte riskera att tappa positioner när mobile first index är ett faktum.
  3. Även bilder är innehåll. Använd samma slags bilder med samma alt-taggar på både mobila- och desktopversionen.
  4. Ha ett extra koll på hur den mobila sidan laddas för numera är det ingen tvekan om att laddningstiden är en rankingfaktor med stor betydelse. Det handlar dels om hur sidan är optimerad för att laddas och renderas och det kan du kolla med Googles verktyg PageSpeed Insights här. En webbplats kan laddas långsamt även om den är optimerad och klarar av att undvika rött i PageSpeed Insights, kontrollera därför  hur snabbt sidan laddas med exempelvis GTMetrix.
  5. Hur ser navigationen ut? Kontrollera ordentligt att Google kan följa länkarna även på den mobila versionen.
  6. Glöm inte bort konverteringen. De flesta besökare är numera mobila för de flesta branscher. Visst finns det undantag som exempelvis industrisektorn men man förlorar ingenting på att vara bra oavsett. Många webbplaster har en tydligare ”Call to action” på sin desktopversion.  Se därför till att den mobila versionen blir lika bra om inte bättre än desktopvarianten.

LIstan på saker att göra för att undvika haverier i sökresultatet när Google skiftat till mobile first index kan säkert göras längre. Har du fler saker som behöver prioriteras så tveka inte att kommentera.

Av Håkan PerssonHåkan Persson

 

 

 

Få mer trafik från Google genom att skapa innehåll och webbplatser med hög kvalitet

Skapa innehåll som Google älskar

Google kan inte älska, vare sig innehåll eller något annat, men bra innehåll och bra webbplatser gynnas i sökresultatet.

Det finns mängder av guider och kurser med inriktningar som Lär dig skriva för Google och liknande. De vill visa oss hur man ska göra för att ranka bättre än konkurrenterna i Googles vertikal.

Syftet med denna artikel är att gå lite djupare i ämnet och även ta upp sådant som Google kommunicerar har betydelse. Läs mer

Optimera landningssidan med onpage-optimering

Allt vad du gör på din webbplats har betydelse för hur du rankar i Googles sökresultat.

Här handlar det om sidnivå och artikeln fokuserar på grundläggande insatser för vad du kan göra för att just den aktuella sidan ska ranka bättre.

Det handlar framförallt om att ranka med givna sökord och sökbegrepp, men även fånga upp möjligheten att ranka med variationer.

Alla artiklar, blogginlägg, produktsidor och informationssidor tjänar på att få sin dos av onpage-optimering.

Även om sökmotoroptimeringen blivit mer komplex än att fixa titlar, meta description, rubriker och textinnehåll så kan insatser med fokus på just dessa element få en helt avgörande betydelse för hur sidan syns i sökresultatet. Läs mer

Öka konverteringsgrad med SEO

Det finns två saker som är extra avgörande för att webbutiken ska nå fler kunder och lyckas sälja mer.

Först måste man locka besökare och när väl det lyckats så måste man få så många som möjligt att handla.

Vad jag vill visa här, vilket för vissa är självklart medan andra verkar ha missat det helt, är att sökmotoroptimering inte bara kan ge fler besökare utan även bidra till att en större andel  besökare konverterar. SEO kan helt enkelt öka det som kallas konverteringsgrad. Artikeln publicerades första gången 2014 men är uppdaterad 2017-10-17. Läs mer

Vad är din inställning till negativ SEO?

Det existerar nog inom alla branscher och områden. Fenomenet att det finns vissa som lägger tid och kraft på att försöka sabotera för konkurrenterna istället för att lägga all energi på att göra något bra själv. Det är aldrig bra och förhoppningsvis straffar det sig i slutändan. Inom sökmotoroptimering kallas det för negativ SEO. Läs mer

Global uppvärmning i sökresultatet?

Uppplever du att sökresultatet rör sig mer än tidigare? Med tjänsten Mozcast från Moz får man en bild över hur sökresultatet ändras med en liknelse av en väderrapport. Ju större rörelser ju hetare temperatur. När Google tidigare rullat ut stora filter såsom Panda och Penguin så har temperaturen stigit från att vara ganska stabilt runt 60-70 grader till att plötsligt nå 80-100 grader. Läs mer

Näringsbrist vad gäller innehåll är döden för SEO

Det finns numera vissa grundläggande saker som har minst sagt stor betydelse för sökmotoroptimeringen. Har du inget vettigt att säga eller någon vettig tjänst att erbjuda så rankar du inte lika bra. Visst kan du forfarande ranka halvbra med en sajt som har brister både med teknik och innehåll, men att inte prioritera innehåll är ingen framgångsfaktor. Läs mer

Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det verkar så tvekade inte Per Holknekt inte många sekunder utan reggade varumärket för detta nya uttryck. Nu äger alltså Per Holknekt covfefe som varumärke i hela Europa. Läs mer

Lyckas Aftonbladet bättre än Expressen i Google

Vid en snabbtitt så verkar det som om Aftonbladet rankar ungefär, eller till och med lite drygt, 50% bättre än Expressen sett till mängd organisk trafik. I alla fall om man får tro på Semrush analys som baserar sig på deras beräkningar. Utgångspunkten är vilka sökord de kan identifiera och se ranking för i kombination med uppskattad sökvolym. Det är med andra ord uppskattade siffror och eftersom jag inte har tillgång till statistik från vare sig Aftonbladet eller Expressen. Läs mer

Ranka med rätt landningssida

Klassisk sökmotoroptimering som faktiskt är ett metodtänk som lever kvar och bör också göra så är att använda sig av landningssidor för olika sökord och sökfraser. Det finns ju konkurrens om de flesta sökord och i princip för alla kommersiella sökord så det gäller att vara så tydlig mot Google som möjligt. Detta är något som ofta gynnar besökaren också och därmed även konverteringen. Läs mer