SEO

SEO kanske inte behöver någon närmare presentation som kategori på denna blogg som till största del handlar om detta ämne. Det finns de som säger annorlunda, men för mig är SEO och sökmotoroptimering samma sak. Det handlar om att skapa så bra synlighet i Googles sökresultat som möjligt. Både generellt och för kända sökord.

Näringsbrist vad gäller innehåll är döden för SEO

Det finns numera vissa grundläggande saker som har minst sagt stor betydelse för sökmotoroptimeringen. Har du inget vettigt att säga eller någon vettig tjänst att erbjuda så rankar du inte lika bra. Visst kan du forfarande ranka halvbra med en sajt som har brister både med teknik och innehåll, men att inte prioritera innehåll är ingen framgångsfaktor.

Denna webbplats rankade i topp i över ett år för sökmotoroptimering och en hel del andra för den branschen viktiga sökord. Den rankar fortfarande ”halvbra” för många sökord men den har backat rejält. Jaghar fått frågan om vad som hänt och svaret är enkelt. Det är för lite som hänt, särskilt vad gäller bra saker. Inläggen senaste året har inte varit lika bra som de som skrevs tidigare. Det har uppstått en del fel som inte rättats till i tid och laddningstiden, sett till Googles PageSpeed Insights, är minst sagt bedrövlig sedan en tid.

Går det att vända en nedåtgående trend?

Denna webbplats är inte ensam om att ha haft topprankingar och sedan dalat. Det finns gott om exempel. Nu till frågan. Går det att vända denne trend eller kommer rankingen att fortsätta att dala? Min åsikt är att det självklart går att vända men det kräver att man gör rätt och att arbetet anpassas efter vad som gäller nu. Googles algoritm är inte ett öppet facit och det är inte helt enkelt att göra rätt ens med de saker som är kända. När det gäller innehåll handlar det inte om textmängd utan framförallt om att ha något vettigt att säga utan att spä ut det med alltför många ord. Begrepp som faktadensitet talas det knappt inte om men jag är övertygad om det har en avgörande betydelse i den holistiska synen på SEO.

Det ursprungliga målet med denna blogg om SEO är inte att ranka i topp, utan det är att blogga om SEO. Detta kommer återigen vara huvudmålet och bloggandet kommer återupptas med nyvunnen inspiration.

Per Holknekt äger covfefe i Googles sökresultat

Häromdagen stormade det rejält på Twitter, ja hela Internet kokade nästan över. Anledningen var att Donald Trump hävde ur sig det obegripliga hittepåordet covfefe. Det blev ett nytt hett sökord som nu trendar enormt. Vad det verkar så tvekade inte Per Holknekt inte många sekunder utan reggade varumärket för detta nya uttryck. Nu äger alltså Per Holknekt covfefe som varumärke i hela Europa. Som sökmotoroptimerare kan man tycka att detta tillvägagångssätt av Per Holknekt är lite 90-tal men med en färsk backspegel till hands så blev det ett genialiskt resultat som knappast var något som Per han ha förutsett.

Per Holknekt dominerar topp tio

Sett till att bygga sitt egna varumärke med sökmotoroptimering, något som Per Holknekt kanske inte ens har en susning om hur det fungerar, så har han tagit hem storslam. I dagsläget äger han 58% av hela sökresultatet för detta nya trendande ord covfefe. Bara det resultatet var nog värt de tusenlapparna han betalade för att få rätten till varumärket covfefe.

 

Per Holknekt äger Googles sökresultat för Covfefe

 

Med tanke på alla grodor som kommer ur Donald Trumps mun och alla andra dumheter som han står för så kan covfefe mycket väl komma bort bland alla dessa och glömmas, eller så blir det ett begrepp som just får en bestående betydelse. Detta är ingen som vet lika lite som någon visste vad covfefe var bara för ett par dagar sedan. Allra minst Donald Trump själv.

Oavsett bestående värde så är det bara att lyfta på hatten, den vita eller svarta, för Per Holknekt och gratulera till lyckad sökmotoroptimering med en fantastisk PR-strategi som metod.

Som tröst så tipsade precis Skribentus om att han nu fått en snippets med ”Vad är covfefe” och efter att ha kollat så rankar även denna blogg femma med sökfrasen ”Vad är covfefe?”. Det kan ju finnas en liten chans att den även kommer ranka med Per Holknekt inom ett par dagar, men det bestämmer Googles algoritm.

Lyckas Aftonbladet bättre än Expressen i Google

Vid en snabbtitt så verkar det som om Aftonbladet rankar ungefär, eller till och med lite drygt, 50% bättre än Expressen sett till mängd organisk trafik. I alla fall om man får tro på Semrush analys som baserar sig på deras beräkningar. Utgångspunkten är vilka sökord de kan identifiera och se ranking för i kombination med uppskattad sökvolym. Det är med andra ord uppskattade siffror och eftersom jag inte har tillgång till statistik från vare sig Aftonbladet eller Expressen.

Man kan något förenklat dra slutsatsen att Aftonbladet är 50% bättre än Expressen på SEO. Eftersom slutsatsen är förenklad så behöver det inte vara sant men om vi tittar på datan från Semrush så ser vi att Aftonbladet har uppskattningsvis 50% mer organisk trafik jämfört med konkurrenten Expressen.

Aftonbladet

Illustrationen visar att den organiska trafiken varit oerhört jämn under sista åren för Aftonbladets del. Det är ju en av Sveriges största sajter vi pratar om så det är inte konstigt att det varit få rörelser upp och ner.

Expressen

Expressen har som sagt mindre organisk trafik men kurvan är lika mycket utan rörelse som Aftonbladets. Man ser att den organiska trafiken ökat något under de senaste tre månaderna men det är inget man kan dra några slutsatser om.

Skillnaderna mellan Expressen och Aftonbladet är flera. Aftonbladet satsade på webben tidigt i mitten av nittiotalet medan Expressen var lite senare med sin satsning. Detta försprång verkar hålla i sig och Aftonbladets sajt är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Man kan notera en viss skillnad i deras länkstruktur.

Expressen har fler länkar men från färre antal domänadresser. Man ser ett samband mellan antal länkande domäner och storleken för den organiska trafiken men att säga att det är anledningen vore alldeles fel för några sådana bevis finns självklart inte.

Det finns en del andra saker som är värda att kommentera, som kan ha betydelse. Sett till indexerade sidor verkar Aftonbladet och Expressen vara lika stora. Genom en sökning med site:domän.se så har de 709 000 sidor indexerade vardera.

Med verktyget Ahrefs får man fram ytterligare intressant data. Ahrefs hittar ännu fler länkande domäner, 63,5 tusen till Aftonbladet och 48,1 tusen till Expressen. Enligt Ahrefs syns Aftonbladet med 1,1 miljoner sökord och motsvarande siffra för Expressen är 1,4 miljoner. Sett till trafik är Ahrefs uppskattning att det är i princip samma för båda. Det blir även samma vad gäller Ahrefs mått DR (Domain rating) som är 70, vilket är högt för en svensk webbplats. DR för Hemnet.se är 62, för Blocket 66 och för Google.se 76.

För att kunna veta om det är Aftonbladet eller Expressen som lyckas bäst i Google krävs kanske lite mer data, men med viss försiktighet är min uppfattning att Aftonbladet lyckas lite bättre även om det verkar som om Expressen är på gång. Nästa steg vore att se hur de jobbat strukturellt, med menyer och internlänkar och onpage-optimering generellt. En iakttagelse är att vare si Expressen eller Aftonbladet kör med HTTPS.

Ranka med rätt landningssida

Klassisk sökmotoroptimering som faktiskt är ett metodtänk som lever kvar och bör också göra så är att använda sig av landningssidor för olika sökord och sökfraser. Det finns ju konkurrens om de flesta sökord och i princip för alla kommersiella sökord så det gäller att vara så tydlig mot Google som möjligt. Detta är något som ofta gynnar besökaren också och därmed även konverteringen.

Vill man ranka för ordet rakhyvlar så skapar man en sida som handlar om rakhyvlar. Är det en webbutik så är det ofta kategorisidan som är mål- och landningssida för ord liknande detta. Det finns vissa saker man bör tänka på. Om man har med detta ord på startsidan, som ofta har större styrka tack vare fler länkar dit, finns det risk att den rankar bättre än den tänkta målsidan. Har man en blogg ska man kanske inte skriva ett inlägg som konkurrerar direkt med ordet. Ibland finns även underkategorisidor och produktsidor som konkurrerar med den sida man helst vill få besökaren till. Då finns risk att man får se att fel sida rankar. Det kan bero på något så enkelt som att man fått en bra länk dit.

Hur ska man fixa detta problem?

Det finns några saker man kan göra:

  1. Var övertydlig med målsidan (den tänkta) och ha sökordet i title, rubrik och innehåll.
  2. Internlänka till den tänkta mål- och landningssidan med sökordet som ankartext.
  3. Gör innehållet bättre på den tänkta mål- och landningssidan jämfört med andra sidor som kan ses som konkurrenter.
  4. Eliminera konkurrensen och ta helt enkelt bort sökordet i titlarna på de sidor som stör.
  5. Bygg externa länkar mot mål- och landningssidan.

Numera, när Google visar lokala sökresultat för många sökord finns ytterligare aspekter. Det finns fall där olika sidor rankar beroende på var man sitter och Googlar. Exakt detta såg jag av en slump när jag kollade resultatet för ordet tavelram. Sitter man i vissa orter så rankar BGA Fotobutik med denna sida som handlar om ramar, medan samma webbplats rankar med den tänkta målsidan för tavelram här.  För några orter blir det till och med dubbelträff. En anmärkningsvärd sak som är värd att notera är att ordet tavelram inte finns med i innehållet på kategorisidan om ramar i annat fall än som ankartext till den tänkta målsidan.

Det finns ibland andra orsaker till att fel sida rankar. Det kan exempelvis vara ”fel” på den tänkta lndningssidan. Den kan vara trasig, inte kunnat indexeras ordentligt eller ha en bild på 5 MB som Google ogillar skarpt. Som vanligt handlar det om att göra saker och invänta resultat och i slutändad förhoppningsvis ranka med rätt sida. Ett i-landsproblem för det handlar ju trots allt om att kunna ranka överhuvudtaget många gånger.

Har du egna erfarenheter av detta problem? Dela gärna detta.

Vårstädning av bloggen påbörjad

Idag påbörjade jag en rejäl vårstädning av denna blogg. Det handlar både om att göra SEO och om att städa undan saker som inte är lika aktuellt som när det skrevs. Jag hann inte lika mycket på en timme som tänkt, så det blev två timmar med ännu ej åtgärdade brister. Jisses vad brister man hittar när spadtaget väl är taget.

Det var inte så länge sedan jag bytte tema men det blev inte helt färdigt med bytet.  Min egen sökmotoroptimering har låg prioritet och istället är det arbetet på Oxit som prioriteras, så klart. Men vissa saker måste fixas så nu ska jag påbörja fixet med denna blogg.

Första steget var att börja fixa med kategorierna. Det fanns närmare 30 kategorier och ärligt talat så fanns ingen tanke alls bakom dem. Sedan det nya temat sjösattes var de heller inte länkade så äldre inlägg fick ingen länkkärlek alls och detta har självklart inte varit bra för den organiska synligheten. Nu är antalet reducerat till ca 20 och sju av dem är länkade i en meny i sidfoten.

Utöver kategorierna har jag raderat fem gamla artiklar. Det tar emot att radera artiklar men jag tror att det var bra att rensa bort lite. Till en början finns inga 301 för dessa, men detta kan ändras inom kort.

Nästa steg som jag inte kommer hinna idag är att göra gamla ”sidor”, inte artiklar som inte är blogginlägg, mer synliga.  Det finns runt 34 sådana sidor och de ska ses över ordentligt.

Annonsrika sidor med lågkvalitativt innehåll föll kraftigt i Freds fotspår

Enligt Seroundtable med flera SEO-bloggar så var det webbplatser med mycket annonser i kombination med lågkvalitativt innehåll som var i fokus för Googles uppdatering Fred som jag bloggade om häromdagen.  Just Seroundtable kollade upp gemensamma nämnare för webbplatser som droppat kraftigt och de två gemensamma nämnarna var just svagt innehåll och mycket annonser i kombination.

Svagt innehåll beskriver de som innehåll som skapats för att bära annonser snarare än för att vara till hjälp för besökarna. En intressant definition som är värd att ta med sig.

Om Fred slagit till i Sverige är okänt. Google har ännu inte kommenterat uppdateringen såvitt jag vet. Däremot har jag som nämnt i den tidigare artikeln om Fred märkt ovanlig stora rörelser även för Google.se. Det kan vara tillfälligheter att dessa inträffat nu och det kan så klart vara Fred i kombination med andra uppdateringar. Google brukar sällan bara rulla ut en uppdatering ensam.

Exempel på konsekvenserna finns här på Webmaster Central Help Forum

Uppdaterar Google.se med Fred?

Googles algoritm uppdareras ständigt. Det kommer nya rankingfaktorer och gamla försvinner eller försvagas. Ibland är förändringarna större och ibland, som när första ”Pingvinen” släpptes 2012, kommer de att förändra hela SEO-branschen.  Även Panda som kom något år tidigare fick konsekvenser för hur SEO ska göras. Sent 2016 kom två märkbara uppdateringer, den senaste så sent som 14 december.  Det handlade om, såvitt jag sett, om en förändring av algoritmen generellt och inte en riktad förändring. Ingen av dessa uppdateringar, november och december 2016, erkändes av Google.

Just nu pratas det om en pågående uppdatering som går under namnet ”Fred”. Först, den 8 mars, gick Search Engine Roundtable ut med frågeställningen om den var ”Black Hat related” och att det handlade om länkkvalitet.  Dagen efter kom en uppföljning och då var det inte lika självklart vad det handlade om, mer än att det sett stora förändringar och rörelser i Googles sökresultat. Som vanligt spekuleras det rejält när förändringarna är pågående.

När det handlar om Google.se verkar det ske en hel del förändringar just nu. Bland annat har det varit väldigt hoppigt i sökresultatet för sökmotoroptimering, vilket vi följer för denna bloggen så klart.  Placeringarna har varierat från mellan 4 och 7 bara idag, För samma sökning har idag Oxit.se avancerat med sökmotoroptimering till plats 16 som bäst, bara för en vecka sedan var det runt 50 som gällde.  Om det är en länkrelaterad uppdatering så är det logist om sökresultat med större konkurrens påverkas mer jämfört med mindre konkurrensutsatta resultat.  För att undvika större utsvävande spekulationer är det bättre att studera utvecklingen över tid och följa upp vad som hänt senare. Tipsa gärna om egna iaktagelser.

Hur många sökord ska man optimera webbplatsen för?

Frågan om antalet sökord man ska optimera en webbplats för blev aktuell nyligen. Jag hade haft en ”duskussion” med supportavdelningen på en ehandelsleverantör efter att jag sett typiska tecken på indexeringsproblem för en butik som hyr butik av leverantören i fråga. När jag ännu en gång påtalade att butiken tappat ett onaturligt antal placeringar för ganska många sökord så fick jag ett minst sagt oväntat svar.

Vår åsikt är att du har fokus på alldeles för många sökord (enligt Wincher) för att kunna arbeta bra med er SEO. Det bästa hade varit om ni kunde minska ner dem till 10-20 och endast fokusera på dem.
(Kundsupport och ”SEO-kunnig” hos Webbutiksleverantör)

Min åsikt är helt annan. Självklart ger man olika sökord och sökfraser olika fokus över tid när man gör sökmotoroptimering, men att ha ett synsätt som handlar om att bara ha koll på 20 sökord när man som i detta fallet driver en webbutik med tusentals produkter där det finns långt över 100 sökord med en sökvolym som överskrider 1000 sökningar/månad  känns galet.

Jag ser ingen anledning till att ha en generell regel för hur många sökord man ska mäta och försöka förbättra placeringen för. Så länge det är ekonomiskt försvarbart så är det inte fel att ranka för ytterligare en sökfras.

Kan man optimera en och samma sida för flera sökord?

När det gäller sökord/sökfraser per sida är det annorlunda. Ofta är det bäst att hålla sig till ett sökord per sida, men ibland finns det skäl att utöka antalet. En vanlig kombination är att försöka fokusera på ett sökord och en sökfras där sökordet ingår. Jag har sett fall där det finns 2-3 toppord som delar på sökvolymen och som betyder i princip samma sak. Det skulle bli konstigt att bygga tre sidor för dem med ett sökord per sida och jag  tror det finns risk att man inte rankar med något istället. Historiskt har man sett singular och pluralis som två olika ord men detta är något som förändrats och även om Google inte alltid ser singular och pluralis som samma så har algoritmen blivit bättre på det.

Optimera webbplatsen och ranka bra med allt som ger dig relevant trafik!

Läsbarhet som rankingfaktor

Något det pratas väldigt lite om bland svenska sökmotoroptimerare är läsbarheten i ett SEO-perspektiv. Vi som jobbar med SEO pratar främst om teknisk optimering, onpage-optimering och om länkar. Det kanske hänger samman med att det är lättare att bevisa att sida som är lättindexerad med bra struktur, har väloptimerat innehåll och bra länkar rankar – jämfört med att bevisa att en bättre läsbarhet skulle påverka ranking alls. Läs mer

Betsson, ni behöver hjälp med er SEO omgående!

Jag hade och har  fortfarande problem med rubriksättningen till detta inlägg. Det finns gott om alternativ och de flesta andra hade varit bättre. Jag är smått chockad. Stora aktörer inom onlinecasino brukar lyftas fram  som de som verkligen kan SEO.  De verkar dessutom ha varit mjölkkossor för många seo-bolag och kända för att ha budgetar för SEO långt över vad som anses normalt för bolag inom andra branscher.

Jag sitter just nu och tittar på Bettsons landningssida för sökordet Casino och för att uttrycka mig kort, med utgångspunkt från vad jag ser kan de inte göra SEO 2017.

Någonstans på vägen mellan alla länkköp verkar de missat hur sökmotoroptimeringen fungerar, hur Googles algoritm agerar och avgör vilken sida som ska ranka. Det finns inget försvar. Hade de kunnat bättre så hade de rankat bättre. Nu ligger de på sida två, platsen gud glömde, för deras i särklass viktigaste kommersiella sökord casino.

Målsidan för sökordet casino är startsidan på svenska www.betsson.com/sv/. En snabbanalys av hur de gjort för att nyttja kraften från de 35K länkarna från ca 400 domäner som pekar mot den URL:en borde chocka hela SEO-branschen.

Sidans title, det starkaste elementet som finns på sidan för att ranka, är felgjord. Den liknar en kvarleva från 90-talet. Ja det var ungefär så vi gjorde för att ta positioner i AltaVista. Håll i rocken för så här den ut:

<title>Casino, Odds Online, Online Poker, Lotter, Pengar Spel, Bingo - Betsson</title>

Hur tänker de? I mina ögon ser det ut som om de rabblar upp de bästa sökorden de hittat i tron att de ska ranka etta och få hem alla affärerna om de köper mest länkar.

Nästa frågeställning blir då, om nu sidans title ser ut som den gör, hur ser då deras H1 (huvudrubrik) ut? Huvudrubriken är deras näst starkaste onpage-element. Jag repetererar lite grundläggande sökmotoroptimering här, för dem som inte är helt inne i hur det fungerar.

Tittar man i sidans källa så finns det inte en H1 utan flera stycken. Ja det är inte så att de lyckats göra dubbla, utan just flera stycken. Den första i källan, som verkar ligga i en dold div-tag är:

<h1 class="title">
			Glömt lösenord?
		</h1>

Om nu deras första huvudrubrik är ”Glömt lösenord?” så har de väl gått all in på den andra, eller? Håll i hatten, oavsett färg, för den andra huvudrubriken är ”Den angivna e-mailadressen verkar vara ogitlig”. Spännande.  Det finns faktiskt en tredje variant också, det är ”E-mail för återställning av ditt lösenord har skickats.” Jag upprepar, det handlar alltså om huvudrubriken, den som fortfarande anses vara den näst starkaste rankingsignalen onpage (på sidan oavsett hur många länkar man har).

Ok, att de ligger dolt är väl förlåtande? Även om jag anses vara mer riskbenägen än genomsnittet så finns det inte en chans att jag skulle våga chansa med så mycket pengar på spel. Hur exakt Googlebot tolkar detta går inte att säga men om man testar att crawla sidan med verktyget Screaming Frog SEO spider med inställningen att crawla som Googlebot (Robots USer Agent)  så verkar det som att oddsen är stora att det är just dessa huvudrubriker som indexeras först.

Sedan finns det några H1 (huvudrubriker) till som faktiskt syns på sidan. Den första huvudrubriken är ODDS. Den där lite vilse ensam mellan h1-taggarna. På raden under hittar vi nästa h1, det är CASINO och på nästa rad den tredje som är SPELA SÄKERT.

Innan jag går vidare. Även 2017 så bör man tajta till det med en huvudrubrik som ska innehålla det sökord man fokuserar med för aktuell sida.

Det är faktiskt inte bara titeln som är en indikation på att deras SEO är som hämtad från 90-talet. Hör och häpna, de har något så nostalgiskt som Meta keywords. I denna finns en rad spännande sökord de vill synas med.  Den ser ut mer exakt som:

<meta name="keywords" content="roulett, odds online, kasino, casino, lotter, pengar spel, bingo, spela poker online, n&#228;tpoker" />

Om nu inte Betsson har tillgång till information från en läcka hos Google, som ingen annan har, och fått uppgifter om att Google plötsligt ska använda Meta keywords igen (tror inte de någonsin använt dem, utan hänvisar återigen hur AltaVista fungerade) så är de ute och cyklar igen. Det funkar inte! För att vara extra tydlig. Meta keywords påverkar inte rankingen i Googles sökresultat. Inte nu och inte i framtiden.

Ok, alla kan göra fel. De har säkert gjort rätt om man tittar på bildernas alt-taggar och andra onpage-element som räknas som rankingfaktorer. Eller?

De har faktist ett par alt-taggar, de ser ut precis så här: alt=””. För den som inte vet vad det betyder så betyder det just ingenting. De är tomma! Ok inte hela världen om man har 35 tusen länkar. Då kan man dessutom kosta på sig att få rött kort av Google vad gäller laddningstid.

Betsson laddningstid
För är det så de stora spelaktörerna gör lär det finnas riktigt stora affärsmöjligheter för dem som kan göra sökmotoroptimering som funkar. Nej det är inte bara att skaffa länkar, det är att få sidor att ranka i Googles sökresultat. Inte på sidan två, utan helst i topp.

Finns det då inget Betsson gjort bra? Jo jag hittar två saker. De kör med SSL/HTTPS och sidan verkar mobilanpassad. I övrigt så har de lite att jobba med.

Hittar du fler uppenbara fel de gjort? Jag måste ta itu med arbetsdagen så jag hinner tyvärr inte leta mer just nu.

Något du inte förstår? Ställ frågan direkt i kommentarsfältet eller använd chatten.