SEO

SEO kanske inte behöver någon närmare presentation som kategori på denna blogg som till största del handlar om detta ämne. Det finns de som säger annorlunda, men för mig är SEO och sökmotoroptimering samma sak. Det handlar om att skapa så bra synlighet i Googles sökresultat som möjligt. Både generellt och för kända sökord.

Vårstädning av bloggen påbörjad

Idag påbörjade jag en rejäl vårstädning av denna blogg. Det handlar både om att göra SEO och om att städa undan saker som inte är lika aktuellt som när det skrevs. Jag hann inte lika mycket på en timme som tänkt, så det blev två timmar med ännu ej åtgärdade brister. Jisses vad brister man hittar när spadtaget väl är taget.

Det var inte så länge sedan jag bytte tema men det blev inte helt färdigt med bytet.  Min egen sökmotoroptimering har låg prioritet och istället är det arbetet på Oxit som prioriteras, så klart. Men vissa saker måste fixas så nu ska jag påbörja fixet med denna blogg.

Första steget var att börja fixa med kategorierna. Det fanns närmare 30 kategorier och ärligt talat så fanns ingen tanke alls bakom dem. Sedan det nya temat sjösattes var de heller inte länkade så äldre inlägg fick ingen länkkärlek alls och detta har självklart inte varit bra för den organiska synligheten. Nu är antalet reducerat till ca 20 och sju av dem är länkade i en meny i sidfoten.

Utöver kategorierna har jag raderat fem gamla artiklar. Det tar emot att radera artiklar men jag tror att det var bra att rensa bort lite. Till en början finns inga 301 för dessa, men detta kan ändras inom kort.

Nästa steg som jag inte kommer hinna idag är att göra gamla ”sidor”, inte artiklar som inte är blogginlägg, mer synliga.  Det finns runt 34 sådana sidor och de ska ses över ordentligt.

Annonsrika sidor med lågkvalitativt innehåll föll kraftigt i Freds fotspår

Enligt Seroundtable med flera SEO-bloggar så var det webbplatser med mycket annonser i kombination med lågkvalitativt innehåll som var i fokus för Googles uppdatering Fred som jag bloggade om häromdagen.  Just Seroundtable kollade upp gemensamma nämnare för webbplatser som droppat kraftigt och de två gemensamma nämnarna var just svagt innehåll och mycket annonser i kombination.

Svagt innehåll beskriver de som innehåll som skapats för att bära annonser snarare än för att vara till hjälp för besökarna. En intressant definition som är värd att ta med sig.

Om Fred slagit till i Sverige är okänt. Google har ännu inte kommenterat uppdateringen såvitt jag vet. Däremot har jag som nämnt i den tidigare artikeln om Fred märkt ovanlig stora rörelser även för Google.se. Det kan vara tillfälligheter att dessa inträffat nu och det kan så klart vara Fred i kombination med andra uppdateringar. Google brukar sällan bara rulla ut en uppdatering ensam.

Exempel på konsekvenserna finns här på Webmaster Central Help Forum

Uppdaterar Google.se med Fred?

Googles algoritm uppdareras ständigt. Det kommer nya rankingfaktorer och gamla försvinner eller försvagas. Ibland är förändringarna större och ibland, som när första ”Pingvinen” släpptes 2012, kommer de att förändra hela SEO-branschen.  Även Panda som kom något år tidigare fick konsekvenser för hur SEO ska göras. Sent 2016 kom två märkbara uppdateringer, den senaste så sent som 14 december.  Det handlade om, såvitt jag sett, om en förändring av algoritmen generellt och inte en riktad förändring. Ingen av dessa uppdateringar, november och december 2016, erkändes av Google.

Just nu pratas det om en pågående uppdatering som går under namnet ”Fred”. Först, den 8 mars, gick Search Engine Roundtable ut med frågeställningen om den var ”Black Hat related” och att det handlade om länkkvalitet.  Dagen efter kom en uppföljning och då var det inte lika självklart vad det handlade om, mer än att det sett stora förändringar och rörelser i Googles sökresultat. Som vanligt spekuleras det rejält när förändringarna är pågående.

När det handlar om Google.se verkar det ske en hel del förändringar just nu. Bland annat har det varit väldigt hoppigt i sökresultatet för sökmotoroptimering, vilket vi följer för denna bloggen så klart.  Placeringarna har varierat från mellan 4 och 7 bara idag, För samma sökning har idag Oxit.se avancerat med sökmotoroptimering till plats 16 som bäst, bara för en vecka sedan var det runt 50 som gällde.  Om det är en länkrelaterad uppdatering så är det logist om sökresultat med större konkurrens påverkas mer jämfört med mindre konkurrensutsatta resultat.  För att undvika större utsvävande spekulationer är det bättre att studera utvecklingen över tid och följa upp vad som hänt senare. Tipsa gärna om egna iaktagelser.

Hur många sökord ska man optimera webbplatsen för?

Frågan om antalet sökord man ska optimera en webbplats för blev aktuell nyligen. Jag hade haft en ”duskussion” med supportavdelningen på en ehandelsleverantör efter att jag sett typiska tecken på indexeringsproblem för en butik som hyr butik av leverantören i fråga. När jag ännu en gång påtalade att butiken tappat ett onaturligt antal placeringar för ganska många sökord så fick jag ett minst sagt oväntat svar.

Vår åsikt är att du har fokus på alldeles för många sökord (enligt Wincher) för att kunna arbeta bra med er SEO. Det bästa hade varit om ni kunde minska ner dem till 10-20 och endast fokusera på dem.
(Kundsupport och ”SEO-kunnig” hos Webbutiksleverantör)

Min åsikt är helt annan. Självklart ger man olika sökord och sökfraser olika fokus över tid när man gör sökmotoroptimering, men att ha ett synsätt som handlar om att bara ha koll på 20 sökord när man som i detta fallet driver en webbutik med tusentals produkter där det finns långt över 100 sökord med en sökvolym som överskrider 1000 sökningar/månad  känns galet.

Jag ser ingen anledning till att ha en generell regel för hur många sökord man ska mäta och försöka förbättra placeringen för. Så länge det är ekonomiskt försvarbart så är det inte fel att ranka för ytterligare en sökfras.

Kan man optimera en och samma sida för flera sökord?

När det gäller sökord/sökfraser per sida är det annorlunda. Ofta är det bäst att hålla sig till ett sökord per sida, men ibland finns det skäl att utöka antalet. En vanlig kombination är att försöka fokusera på ett sökord och en sökfras där sökordet ingår. Jag har sett fall där det finns 2-3 toppord som delar på sökvolymen och som betyder i princip samma sak. Det skulle bli konstigt att bygga tre sidor för dem med ett sökord per sida och jag  tror det finns risk att man inte rankar med något istället. Historiskt har man sett singular och pluralis som två olika ord men detta är något som förändrats och även om Google inte alltid ser singular och pluralis som samma så har algoritmen blivit bättre på det.

Optimera webbplatsen och ranka bra med allt som ger dig relevant trafik!

Läsbarhet som rankingfaktor

Något det pratas väldigt lite om bland svenska sökmotoroptimerare är läsbarheten i ett SEO-perspektiv. Vi som jobbar med SEO pratar främst om teknisk optimering, onpage-optimering och om länkar. Det kanske hänger samman med att det är lättare att bevisa att sida som är lättindexerad med bra struktur, har väloptimerat innehåll och bra länkar rankar – jämfört med att bevisa att en bättre läsbarhet skulle påverka ranking alls. Läs mer

Betsson, ni behöver hjälp med er SEO omgående!

Jag hade och har  fortfarande problem med rubriksättningen till detta inlägg. Det finns gott om alternativ och de flesta andra hade varit bättre. Jag är smått chockad. Stora aktörer inom onlinecasino brukar lyftas fram  som de som verkligen kan SEO.  De verkar dessutom ha varit mjölkkossor för många seo-bolag och kända för att ha budgetar för SEO långt över vad som anses normalt för bolag inom andra branscher.

Jag sitter just nu och tittar på Bettsons landningssida för sökordet Casino och för att uttrycka mig kort, med utgångspunkt från vad jag ser kan de inte göra SEO 2017.

Någonstans på vägen mellan alla länkköp verkar de missat hur sökmotoroptimeringen fungerar, hur Googles algoritm agerar och avgör vilken sida som ska ranka. Det finns inget försvar. Hade de kunnat bättre så hade de rankat bättre. Nu ligger de på sida två, platsen gud glömde, för deras i särklass viktigaste kommersiella sökord casino.

Målsidan för sökordet casino är startsidan på svenska www.betsson.com/sv/. En snabbanalys av hur de gjort för att nyttja kraften från de 35K länkarna från ca 400 domäner som pekar mot den URL:en borde chocka hela SEO-branschen.

Sidans title, det starkaste elementet som finns på sidan för att ranka, är felgjord. Den liknar en kvarleva från 90-talet. Ja det var ungefär så vi gjorde för att ta positioner i AltaVista. Håll i rocken för så här den ut:

<title>Casino, Odds Online, Online Poker, Lotter, Pengar Spel, Bingo - Betsson</title>

Hur tänker de? I mina ögon ser det ut som om de rabblar upp de bästa sökorden de hittat i tron att de ska ranka etta och få hem alla affärerna om de köper mest länkar.

Nästa frågeställning blir då, om nu sidans title ser ut som den gör, hur ser då deras H1 (huvudrubrik) ut? Huvudrubriken är deras näst starkaste onpage-element. Jag repetererar lite grundläggande sökmotoroptimering här, för dem som inte är helt inne i hur det fungerar.

Tittar man i sidans källa så finns det inte en H1 utan flera stycken. Ja det är inte så att de lyckats göra dubbla, utan just flera stycken. Den första i källan, som verkar ligga i en dold div-tag är:

<h1 class="title">
			Glömt lösenord?
		</h1>

Om nu deras första huvudrubrik är ”Glömt lösenord?” så har de väl gått all in på den andra, eller? Håll i hatten, oavsett färg, för den andra huvudrubriken är ”Den angivna e-mailadressen verkar vara ogitlig”. Spännande.  Det finns faktiskt en tredje variant också, det är ”E-mail för återställning av ditt lösenord har skickats.” Jag upprepar, det handlar alltså om huvudrubriken, den som fortfarande anses vara den näst starkaste rankingsignalen onpage (på sidan oavsett hur många länkar man har).

Ok, att de ligger dolt är väl förlåtande? Även om jag anses vara mer riskbenägen än genomsnittet så finns det inte en chans att jag skulle våga chansa med så mycket pengar på spel. Hur exakt Googlebot tolkar detta går inte att säga men om man testar att crawla sidan med verktyget Screaming Frog SEO spider med inställningen att crawla som Googlebot (Robots USer Agent)  så verkar det som att oddsen är stora att det är just dessa huvudrubriker som indexeras först.

Sedan finns det några H1 (huvudrubriker) till som faktiskt syns på sidan. Den första huvudrubriken är ODDS. Den där lite vilse ensam mellan h1-taggarna. På raden under hittar vi nästa h1, det är CASINO och på nästa rad den tredje som är SPELA SÄKERT.

Innan jag går vidare. Även 2017 så bör man tajta till det med en huvudrubrik som ska innehålla det sökord man fokuserar med för aktuell sida.

Det är faktiskt inte bara titeln som är en indikation på att deras SEO är som hämtad från 90-talet. Hör och häpna, de har något så nostalgiskt som Meta keywords. I denna finns en rad spännande sökord de vill synas med.  Den ser ut mer exakt som:

<meta name="keywords" content="roulett, odds online, kasino, casino, lotter, pengar spel, bingo, spela poker online, n&#228;tpoker" />

Om nu inte Betsson har tillgång till information från en läcka hos Google, som ingen annan har, och fått uppgifter om att Google plötsligt ska använda Meta keywords igen (tror inte de någonsin använt dem, utan hänvisar återigen hur AltaVista fungerade) så är de ute och cyklar igen. Det funkar inte! För att vara extra tydlig. Meta keywords påverkar inte rankingen i Googles sökresultat. Inte nu och inte i framtiden.

Ok, alla kan göra fel. De har säkert gjort rätt om man tittar på bildernas alt-taggar och andra onpage-element som räknas som rankingfaktorer. Eller?

De har faktist ett par alt-taggar, de ser ut precis så här: alt=””. För den som inte vet vad det betyder så betyder det just ingenting. De är tomma! Ok inte hela världen om man har 35 tusen länkar. Då kan man dessutom kosta på sig att få rött kort av Google vad gäller laddningstid.

Betsson laddningstid
För är det så de stora spelaktörerna gör lär det finnas riktigt stora affärsmöjligheter för dem som kan göra sökmotoroptimering som funkar. Nej det är inte bara att skaffa länkar, det är att få sidor att ranka i Googles sökresultat. Inte på sidan två, utan helst i topp.

Finns det då inget Betsson gjort bra? Jo jag hittar två saker. De kör med SSL/HTTPS och sidan verkar mobilanpassad. I övrigt så har de lite att jobba med.

Hittar du fler uppenbara fel de gjort? Jag måste ta itu med arbetsdagen så jag hinner tyvärr inte leta mer just nu.

Något du inte förstår? Ställ frågan direkt i kommentarsfältet eller använd chatten.

Rankar sista ordet i en alldeles för lång sidtitle?

Titletaggens betydelse för rankingen är större än vad de flesta webbproducenter tror, annars skulle vi inte se dessa intetsägan sidtidtlar i form av välkommen, home och hem.  Jag har tidigare skrivit om titletaggen och senast just om Titeltaggens betydelse för ranking – myter och sanningar där jag lyfte fram exemplet på att som enda åtgärd att lägga in ett ord i title. I detta fallet hänvisade jag till det konkurrensutsatta sökordet kontaktlinser och att Lensia kunde klättra från +++100 till topp 15. Efter inlägget har de gjort lite mer och i dagsläget rankar de #8 i google med kontaktlinser. Läs mer

Blogg100 2017 med fokus på sök igen

2014 var jag med i blogg100, fenomenet som handlar om att man ska blogga 100 dagar i rad. Jag klarade drygt 30 dagar men det var inget nederlag att inte orka hela vägen för vilket fantastiskt resultat det gav denna blogg och inte minst mig.

När blogg100 startade hade jag precis nåt en bit upp på Googles andrasida och topp tjugo med sökordet sökmotoroptimering efter en tids arbete med målsättningen att ta mig till åtminstone topp tio. Detta trots att jag bara något år tidigare konstaterat att det inte skulle vara värt den insatsen för någon som jobbar som ensamkonsult. Undet den tiden var jag dessutom deltidsanställd och jobbade inhouse på ett företag. Läs mer

Cloaking

Sökmotoroptimering är att ta sig till toppen av Googles sökresultat och det kan vara både ansträngande och tidskrävande utan några som helst garantier för att lyckas. Allt hänger på hur konkurrenterna agerar. Man kan göra det på olika sätt och med olika risk. Google är numera tydliga med vad de accepterar och nu för tiden vet de flesta av oss vad som händer när Google ertappar någon med handen i syltburken.

I takt med att Googles algoritm blivit bättre så har det blivit svårare att ta genvägar till toppen i sökresultatet. Inte omöjligt men svårare. Tidigare var det mer utbrett. En sådan metod, som var vanligare förut, är cloaking. Inom sökmotoroptimering går det ut på att visa ett innehåll för besökaren och ett innehåll för Googlebot. Detta i tron att man kan skapa ett innehåll för Google som gynnar sökresultatet och ett annat innehåll för besökaren som konverterar bättre. I den bästa av världar så skapar man ett innehåll som är optimalt både för sökmotoroptimeringen och besökaren.

Detta är cloaking


Matt Cutts förklarar begreppet cloaking.

Detta inlägg kommer kompletteras inom kort.

 

SEO 2017, sanningar och osanningar

Rankingfaktorer kommer och går, kommer vikten av title att bestå?

Synsättet på hur man gör sökmotoroptimering har ändrats. Bara för ett par år sedan var det ganska ensamt om att se till helheten. Att inte bara se tekniska fix av webbplatsen och onpage-optimering som något man gör i förbifarten och att den verkliga sökmotoroptimeringen handlar om att bygga länkar. Visst finns det de som klamrar sig fast vid att det handlar om att ranka på fem sökord och att bygga länkarna som krävs, men det finns alltid människor som av olika anledningar vägrar att acceptera att saker ändras och att de faktiskt ändrats.

Någon som tidigt förespråkade en mer holistisk syn på SEO, förutom undertecknad med några till, var Simon Nyström som ofta bloggat om sitt synsätt på sin blogg. Tyvärr händer det inte så ofta längre (att han skriver) men detta innebär inte att det är ett synsätt som försvunnit.

Gamla sanningar om sökmotoroptimering gäller inte längre, hur länge gäller de sanningar vi tror på idag?

Jag tror vi kommer vi kommer få se förändringar som inte är helt väntade, som faktiskt kommer innebära att det vi idag ser som ”best practise” för hur man gör SEO inte längre är det jobb som måste göras. Google blir allt bättre på att förstå vad en webbplats handlar om och hur viktig den är för besökaren. Element som sidans title, rubriker och innehåll kopplade till sökord kommer kanske inte längre vara nödvändiga för att Google ska förstå att webbplatsen och/eller en enskild sida är relevant och viktig för sökordet. Idag belönar Google webbplatser något oerhört om man gjort onpage-optimeringen rätt, men detta är knappast ett bestående tillstånd. Google vill inte belöna webbplatser som gjort SEO, Google vill göra den som googlat nöjd så att man kan fortsätta sälja annonser och tjäna pengar.

Hur framtiden ser ut går så klart inte att säga med säkerhet, men några saker vet vi. Det är sällan att gamla sanningar som blivit osanna blir sanna igen.

Det finns de som i tid och otid uttalar sig om framtiden. Någon som lyckats bli utnämnd till någon slags sanningsprofet vad gäller Internets framtid som lustigt nog ofta uttalat sig om sökmotoroptimering på sistone är Alexander Bard. Han är känd, intelligent och kunnig om mycket men hans kunskaper om hur Googles algoritm fungerar verkar vara ytterst begränsade. Det finns andra som det är mer värt att lyssna på om man säger så.

Sex saker som mycket väl kan vara sanningar

1) Betydelsen av sökmotoroptimering, att ranka och att få organisk trafik kommer inte minska.

2) Det blir svårare att definiera vad som är SEO och vad som inte är det.

3) Det blir svårare att driva SEO-företag om det främsta SEO-kapitalet är webbplatser att länka från.

4) Kunskapen om hur man bygger och anpassar webbplatsen för att den ska få bättre synlighet än konkurrenterna, vilka brister man måste åtgärda och hur man bibehåller en organisk synlighet är en bristkunskap och kommer bli en ännu större bristkunskap i takt med att det sker förändringar.

5) Onpage-optimering som den beskrivs idag kommer ändras.

6) Hur besökaren agerar och interagerar med webbplatsen kommer bli en växande rankingfaktor. Om besökarna stannar längre, återkommer och väljer webbplatsen framför andra redan i sökresultatet är ett bra sätt för Google att ge webbplatsen lite mer auktoritet inom vissa ämnen och bättre ranking. Ett motsatsförhållande med missnöjda besökare kan mycket väl då ge negativa effekter på ranking och organisk synlighet.

Jag tror att det kommer bli ett extra spännande år och framtid överhuvudtaget med förändringar i snabbare takt än vad vi sett tidigare. Därför kommer jag försöka att hinna med att blogga i större utsträckning än vad som skett under 2016. Det vore så klart inspirerande om man fick lite kommentarer, oavsett om det är mothugg eller ryggdunk.

Hur mycket fel anser du att jag har?